Hej alle sammen!

Jeg er ret ny i Sverige, så tilgiv venligst, at jeg bruger engelsk i stedet!

Jeg har for nylig købt en lejlighed i en gammel bygning i det centrale Stockholm. Desværre har soveværelset alvorlige problemer med støj, der kommer gennem væggen fra naboen (det er bogstaveligt talt som om, de taler i samme rum). Jeg har derfor været i kontakt med et lydisoleringsfirma, og løsningen er at bygge en ny (lydisoleret) væg foran den eksisterende.

Et potentielt problem er, at der øverst til venstre i denne væg er et eksisterende ventilationshul. Jeg er ikke sikker på, om det specifikt bruges til ventilation, eller om det er det gamle hul tilbage fra, hvor en pejs / ovn plejede at være. Uanset dette, for at lydisolere ordentligt, skal dette hul dækkes til.

Er der / kunne der være problemer med at gøre dette? Jeg har ventilationsudgange andre steder i lejligheden, herunder: (i) den tilstødende stue, (ii) toilettet, (iii) badeværelset og (iv) køkkenet.

Tak!
 
  • Loft med hvid stuk og en cirkulær ventilationsåbning i væggen.
Er der en ventilator i væggen udefra til soveværelset?
 
Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Er der en ventilator i væggen udefra til soveværelset?
Niks, ikke så vidt jeg ved i hvert fald. Det er en væg midt i bygningen (ikke en ydervæg) og det er bare et tomt hul.
 
R Rupy271 sagde:
Nej, ikke så vidt jeg ved. Det er en væg i midten af bygningen (ikke en ydervæg), og det er bare et tomt hul.
Kommer der nogen luft fra ventilatoren?
 
Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Kommer der nogen luft fra ventilatoren?
Ærligt talt, det er umuligt at sige. Det er et passivt hul (dvs. der er ikke noget mekanisk element, der enten skubber luft ind eller trækker luft ud), så når jeg svæver min hånd i nærheden af det for at føle, kan jeg ikke fortælle, om der kommer luft ind eller ud.
 
Du har brug for frisk luft i dit soveværelse og dagligstue. Det ser ud til, at huset har et ufuldstændigt system:( eller slet intet.
 
Jonatan79 Jonatan79 sagde:
You need fresh air in your bedroom and living room. It seems the house got an incomplete system :( or nothing at all.
Det har ventiler ved vinduet og andre ventiler ud (på badeværelset osv., som jeg nævnte i det oprindelige indlæg), så det har et tilstrækkeligt ventilationssystem. Jeg forstår, at der er lovkrav om at kontrollere det hver 6. år, og bygningen blev bygget i 1900-tallet og renoveret i 1970'erne, så det må være i overensstemmelse med reglerne.
 
R Rupy271 sagde:
Det har ventiler i ved vinduet, og andre ventiler ud (i badeværelset osv. som jeg nævnte i det oprindelige indlæg), så det har et tilstrækkeligt ventilationssystem. Jeg forstår, at der er lovkrav om at tjekke det hvert 6. år, og bygningen blev bygget i 1900-tallet og renoveret i 1970'erne, så det må være i overensstemmelse.
Ok, jeg forstår. Jeg gætter på, at ventilen i væggen er inaktiv.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.