Hej alle sammen!
Jeg er ret ny i Sverige, så tilgiv venligst, at jeg bruger engelsk i stedet!
Jeg har for nylig købt en lejlighed i en gammel bygning i det centrale Stockholm. Desværre har soveværelset alvorlige problemer med støj, der kommer gennem væggen fra naboen (det er bogstaveligt talt som om, de taler i samme rum). Jeg har derfor været i kontakt med et lydisoleringsfirma, og løsningen er at bygge en ny (lydisoleret) væg foran den eksisterende.
Et potentielt problem er, at der øverst til venstre i denne væg er et eksisterende ventilationshul. Jeg er ikke sikker på, om det specifikt bruges til ventilation, eller om det er det gamle hul tilbage fra, hvor en pejs / ovn plejede at være. Uanset dette, for at lydisolere ordentligt, skal dette hul dækkes til.
Er der / kunne der være problemer med at gøre dette? Jeg har ventilationsudgange andre steder i lejligheden, herunder: (i) den tilstødende stue, (ii) toilettet, (iii) badeværelset og (iv) køkkenet.
Tak!
Jeg er ret ny i Sverige, så tilgiv venligst, at jeg bruger engelsk i stedet!
Jeg har for nylig købt en lejlighed i en gammel bygning i det centrale Stockholm. Desværre har soveværelset alvorlige problemer med støj, der kommer gennem væggen fra naboen (det er bogstaveligt talt som om, de taler i samme rum). Jeg har derfor været i kontakt med et lydisoleringsfirma, og løsningen er at bygge en ny (lydisoleret) væg foran den eksisterende.
Et potentielt problem er, at der øverst til venstre i denne væg er et eksisterende ventilationshul. Jeg er ikke sikker på, om det specifikt bruges til ventilation, eller om det er det gamle hul tilbage fra, hvor en pejs / ovn plejede at være. Uanset dette, for at lydisolere ordentligt, skal dette hul dækkes til.
Er der / kunne der være problemer med at gøre dette? Jeg har ventilationsudgange andre steder i lejligheden, herunder: (i) den tilstødende stue, (ii) toilettet, (iii) badeværelset og (iv) køkkenet.
Tak!
Ærligt talt, det er umuligt at sige. Det er et passivt hul (dvs. der er ikke noget mekanisk element, der enten skubber luft ind eller trækker luft ud), så når jeg svæver min hånd i nærheden af det for at føle, kan jeg ikke fortælle, om der kommer luft ind eller ud.Jonatan79 sagde:
Det har ventiler ved vinduet og andre ventiler ud (på badeværelset osv., som jeg nævnte i det oprindelige indlæg), så det har et tilstrækkeligt ventilationssystem. Jeg forstår, at der er lovkrav om at kontrollere det hver 6. år, og bygningen blev bygget i 1900-tallet og renoveret i 1970'erne, så det må være i overensstemmelse med reglerne.Jonatan79 sagde:
Ok, jeg forstår. Jeg gætter på, at ventilen i væggen er inaktiv.R Rupy271 sagde:Det har ventiler i ved vinduet, og andre ventiler ud (i badeværelset osv. som jeg nævnte i det oprindelige indlæg), så det har et tilstrækkeligt ventilationssystem. Jeg forstår, at der er lovkrav om at tjekke det hvert 6. år, og bygningen blev bygget i 1900-tallet og renoveret i 1970'erne, så det må være i overensstemmelse.
Klik her for at svare

