Har pudsede malede kældervægge som skal fikses til bl.a. i et kommende badeværelse, var indstillet på at pudse dem om, men hørte om cementbaseret spartelmasse, og eftersom det føles betydeligt tryggere og nemmere at bredspartle end at pudse, undrer jeg mig over følgende.
1, Ånder sådan spartelmasse lige så godt som puds?
2. Kan man sætte fliser på det?
3. Er det slibebart uden betonfræser el. lignende?
4. Hæfter silikatmaling på det?
5. Noget mærke som nogen kan anbefale?
1, Ånder sådan spartelmasse lige så godt som puds?
2. Kan man sætte fliser på det?
3. Er det slibebart uden betonfræser el. lignende?
4. Hæfter silikatmaling på det?
5. Noget mærke som nogen kan anbefale?
Jeg ville nok sige ja til alle spørgsmålene, og Finja 360 på det sidste.
Men spørgsmålet er, hvor nemt det bliver at arbejde med, du er nødt til at blande lidt ad gangen, ellers hærder det for dig i spanden. Spartelmassen har dog en behagelig plastisk konsistens og hæfter godt fast. Du får dog ikke samme overflade som ved pudsning. Det er nemmest at slibe eller skrabe overskud væk, når det er halvfast, og det kan nok kræve lidt mere arbejde.
Hvad har du for underlag under dette?
Men spørgsmålet er, hvor nemt det bliver at arbejde med, du er nødt til at blande lidt ad gangen, ellers hærder det for dig i spanden. Spartelmassen har dog en behagelig plastisk konsistens og hæfter godt fast. Du får dog ikke samme overflade som ved pudsning. Det er nemmest at slibe eller skrabe overskud væk, når det er halvfast, og det kan nok kræve lidt mere arbejde.
Hvad har du for underlag under dette?
Jeg pudsede netop en væg på 9m med puds og murværk b. Den væg hældte 6cm, tilfreds med resultatet af det. Billeder kommer i min projektråd senere under badeværelse.
Underlaget er hårdt det er en form for cementmørtel, ikke kalkmørtel eller lignende, på dette sidder en maling fra 1958, som jeg tænkte at åbne op så godt som muligt, nu gør det ikke specielt meget om det er åbent da ydervæggene er isolerede med isodrän, men vil helst have det så gennemtrængeligt som muligt alligevel, så skal det jeg sætter på jo selvfølgelig kunne fæstne. Desuden sidder der saltlignende aflejringer nogle steder, da væggene tidligere var beklædt.
Synes det virker ekstremt svært at pudse en væg når man aldrig har gjort det før, ikke fordi det er let at bredspartle selv med sandspartel men alligevel. Hvis man spartler med fx Finja spartlen og får det jævnt, efterlader det en glat overflade eller vil der blive små porer i det som ses når man påfører maling?
Synes det virker ekstremt svært at pudse en væg når man aldrig har gjort det før, ikke fordi det er let at bredspartle selv med sandspartel men alligevel. Hvis man spartler med fx Finja spartlen og får det jævnt, efterlader det en glat overflade eller vil der blive små porer i det som ses når man påfører maling?
Jeg har for nylig spartlet vægge med Finja 360 og kan virkelig anbefale det! Som sagt, bland lidt ad gangen, for det tørrer ret hurtigt. Når du har spartlet og ladet det tørre, sliber du det op med et groft papir, så bliver overfladen virkelig flot! Vi er selv meget tilfredse med resultatet!
Jopp! 
Jeg har købt Fluggers Silicone Maling som er diffusionsåben. Den skal bruges på umalede overflader.
Og inden jeg maler, skal der primes først ....
Desværre har jeg ikke malet endnu, for jeg er i gang med at rive saunaen ud, og skal dermed rive en væg i det rum.
Altid kommer man på noget mere under igangværende projekt. :/
Det føles lidt dumt at male, når jeg skal rive en indervæg ned og hygge og rode med sådan noget.....
Underlaget er Puts&Murbruk B/C (kan ikke huske hvilket), som jeg pudsede op med, resultatet blev ikke godt, så jeg spartlede væggene op bagefter.
Jeg har købt Fluggers Silicone Maling som er diffusionsåben. Den skal bruges på umalede overflader.
Og inden jeg maler, skal der primes først ....
Desværre har jeg ikke malet endnu, for jeg er i gang med at rive saunaen ud, og skal dermed rive en væg i det rum.
Altid kommer man på noget mere under igangværende projekt. :/
Det føles lidt dumt at male, når jeg skal rive en indervæg ned og hygge og rode med sådan noget.....
Underlaget er Puts&Murbruk B/C (kan ikke huske hvilket), som jeg pudsede op med, resultatet blev ikke godt, så jeg spartlede væggene op bagefter.
Undskyld, hvis jeg kaprer lidt her; hvis man har dårlig kalkpuds i kælderen (huset fra 29, kalkpudset tegl, men lidt usikker på kælderen, om det virkelig er kalkpuds der). Tænkt at banke ned og kalkpudse igen. Men kan dette være et alternativ, selvom underlaget visse steder skulle være kalkpuds?
/A
/A
Klik her for at svare