46,463 læst ·
4 svar
46k læst
4 svar
Cement / beton som tåler varme til ildsted ude?
Hej, vi tænker at bygge en grillplads med højde- og sænkbart grillrist, selvfølgelig svingbart og nemt at demontere, så det ikke er i vejen ved diskussioner over den åbne ild. Tankegangen er at lave rist, stativ mm i rustfrit.
Dette tænkte vi at fastgøre på vores ildsted, som vi vil lave af natursten og cement eller beton, hvis der findes et produkt, der holder til varmen og fugten. Cementring har vi også overvejet, men alt for ofte ser man dem havarerede på offentlige grillpladser.
Da vi skal investere en del på selve grillstativet, rist etc., vil vi ikke have behov for at skifte cementring efter 3 år.
Måske kan man mure med murstensjern, der ikke binder så meget fugt?
Spørgsmålet er vel egentlig, hvilket materiale der tåler store temperaturforandringer og ikke suger så meget fugt, at materialet sprækker på grund af vandet/fugten koger.
Hvad skal man mure naturstenen med??
Jeg har søgt efter information på nettet uden resultat.
/Lars
Dette tænkte vi at fastgøre på vores ildsted, som vi vil lave af natursten og cement eller beton, hvis der findes et produkt, der holder til varmen og fugten. Cementring har vi også overvejet, men alt for ofte ser man dem havarerede på offentlige grillpladser.
Da vi skal investere en del på selve grillstativet, rist etc., vil vi ikke have behov for at skifte cementring efter 3 år.
Måske kan man mure med murstensjern, der ikke binder så meget fugt?
Spørgsmålet er vel egentlig, hvilket materiale der tåler store temperaturforandringer og ikke suger så meget fugt, at materialet sprækker på grund af vandet/fugten koger.
Hvad skal man mure naturstenen med??
Jeg har søgt efter information på nettet uden resultat.
/Lars
Jeg har også overvejet ildfaste sten og ildfast mørtel, men har ikke haft held med at finde information om, hvorvidt det er frostsikkert og ikke absorberer fugt. Ikke engang på finnjas produktblad.
Anaitis, tak, jeg har kigget der tidligere, men har ikke fundet noget om ildfaste materialer egnet til udendørs brug. Hvis du hentydede til et bestemt mørtel der, må du gerne fortælle hvilket.....
Jeg må nok tage en samtale med en murervirksomhed i løbet af ugen.
/Lars
Anaitis, tak, jeg har kigget der tidligere, men har ikke fundet noget om ildfaste materialer egnet til udendørs brug. Hvis du hentydede til et bestemt mørtel der, må du gerne fortælle hvilket.....
Jeg må nok tage en samtale med en murervirksomhed i løbet af ugen.
/Lars
Ildfast mørtel og ildfaste mursten er fremragende til udendørs brug. Ildfast materiale bruges i selve ildstedet.
Alle mursten suger fugt mere eller mindre. Det afhænger af brænding.
Når du skriver cementering. Hvad mener du så? Puds, støbning, slibning?
Du skriver, at du vil bygge grillen af natursten og cement eller beton. Hvordan mener du? Skal du mure naturstenene med mørtel eller støbe i beton for derefter at sætte naturstenen fast? (cement er et bindemiddel)
Natursten? Granit? Klippeblokke eller plader?
Alle mursten suger fugt mere eller mindre. Det afhænger af brænding.
Når du skriver cementering. Hvad mener du så? Puds, støbning, slibning?
Du skriver, at du vil bygge grillen af natursten og cement eller beton. Hvordan mener du? Skal du mure naturstenene med mørtel eller støbe i beton for derefter at sætte naturstenen fast? (cement er et bindemiddel)
Natursten? Granit? Klippeblokke eller plader?
Klik her for at svare