Hej
Skal tilføje isolering til et hus fra 1918... huset har i dag eternitplader, og mit spørgsmål er, hvilken tykkelse jeg skal have på celloplasten. Jeg ved ikke rigtig, hvordan væggene er isolerede fra tidligere, men i starten af 1900-tallet var det vel savsmuld, der var almindeligt? Eventuelt kan de have isoleret, da de satte eternitplader op i begyndelsen af 60'erne, men jeg tror ikke på det. Vi skal have liggende træbeklædning, så jeg antager, at lægterne skal være lodrette, efter at vi har sat celloplasten på. Skal c/c målet være 600 mm også for lodrette lægter?
Skal tilføje isolering til et hus fra 1918... huset har i dag eternitplader, og mit spørgsmål er, hvilken tykkelse jeg skal have på celloplasten. Jeg ved ikke rigtig, hvordan væggene er isolerede fra tidligere, men i starten af 1900-tallet var det vel savsmuld, der var almindeligt? Eventuelt kan de have isoleret, da de satte eternitplader op i begyndelsen af 60'erne, men jeg tror ikke på det. Vi skal have liggende træbeklædning, så jeg antager, at lægterne skal være lodrette, efter at vi har sat celloplasten på. Skal c/c målet være 600 mm også for lodrette lægter?
Er du sikker på, at celleplast er melodien? Den har jo tendens til at tilstoppe huset. Mineraluld er jo mere åben for fugttransport.
Nå. Jeg kan meddele, at størst effekt på efterisolering får du ved at isolere loftet, så du behøver ikke at gå amok med nogle ufattelige tykkelser på væggen - 5-10 cm bør være nok for at få en væsentligt forbedret isolering. Ved tykkere isolering får du jo desuden vinduesåbninger, der mere ligner et fængsel end en hyggelig villa.
Personligt ville jeg være stoppet ved 5 cm.
Energirådgiveren i din by kan hjælpe dig med sunde overvejelser.
Nå. Jeg kan meddele, at størst effekt på efterisolering får du ved at isolere loftet, så du behøver ikke at gå amok med nogle ufattelige tykkelser på væggen - 5-10 cm bør være nok for at få en væsentligt forbedret isolering. Ved tykkere isolering får du jo desuden vinduesåbninger, der mere ligner et fængsel end en hyggelig villa.
Personligt ville jeg være stoppet ved 5 cm.
Energirådgiveren i din by kan hjælpe dig med sunde overvejelser.
Jeg tror ikke, at du har savsmuld som isolering. Vi har et hus fra samme tidsperiode, og vores vægge er liggende planker, 70 mm tykke. Tjek gerne vores hjemmeside.
Enig med Fasting65 vedr. cellepladen. Vi isolerer selv med Isover 70 mm på ydersiden, senere bliver det 45 mm på indersiden. Vinduerne flytter vi ud for at slippe af med vinduesnicherne, som bonus får vi robuste vindueskarme.
Enig med Fasting65 vedr. cellepladen. Vi isolerer selv med Isover 70 mm på ydersiden, senere bliver det 45 mm på indersiden. Vinduerne flytter vi ud for at slippe af med vinduesnicherne, som bonus får vi robuste vindueskarme.
Medlem
· stockholm
· 483 indlæg
læg pengene på isolering på loftet og tætningslister.
tillægsisolering bygger mindst 10-15 cm på facaden
hele facaden bliver for stor i forhold til grunden og vinduer og døre. vent med facadeudskiftning, indtil du skal skifte vinduerne.
tillægsisolering bygger mindst 10-15 cm på facaden
hele facaden bliver for stor i forhold til grunden og vinduer og døre. vent med facadeudskiftning, indtil du skal skifte vinduerne.
Nej det gør det jo ikke...harrys sagde:Cellulosafiber (Ekofiber) ser ud til endnu ikke at findes i pladeform. Tidligere var der et mærke - Zapp, som tilsyneladende er gået konkurs. Linulls tæppe findes, på rulle i alle tykkelser. Har alle gode egenskaber (bedre end mineraluld), da væggene sandsynligvis ikke har dampspærre. Men det er betydeligt dyrere end mineraluld, desværre. Så jeg selv ville nok af økonomiske grunde have valgt en tynd måtte af mineraluld.
//Tomas.
Men brug pengene på loftet som sagt.
Og der kan man med fordel sprøjte løsuld...
Derefter "fikser" man vinduer og døre med tætningslister, præcis som norrlandshus tipser om.
Vi skal samtidig som vi skifter til liggende træfacade og tillægsisolerer, udskifte vinduerne. Tanken med celleplast var jo at slippe for at få en så tyk væg, eftersom det, hvad jeg har hørt, ikke behøves mere end en tykkelse på ca. 5 cm. Er det ikke meningen at "tætte" huset? Man vil jo have det tæt og varmt. En luftspalte mellem celleplasten og facaden bliver der jo, som transporterer eventuel fugt væk... og ånder celleplasten ikke? Nogen der ved, hvor man kan købe det til en fornuftig pris? Isolering på loftet er også planen til næste år, vi når det nok ikke inden vinteren...
Cellplast ånder.IoM sagde:Vi skal samtidig som vi skifter til liggende træfacade og ekstra isolerer, udskifte vinduerne. Tanken med cellplast var jo at undgå at få en for tyk væg, da det, hvad jeg har hørt, ikke er nødvendigt med mere end en tykkelse på ca. 5 cm. Er det ikke meningen at "lukke" huset? Man vil jo have det tæt og varmt. Der bliver jo en luftspalte mellem cellplasten og facaden, som transporterer eventuel fugt væk...og cellplasten ånder ikke? Nogen der ved, hvor man kan købe den til en rimelig pris? Isolere på loftet er også planen til næste år, vi når det nok ikke inden vinteren...
Men den har samme lambda-værdi som anden isolering, så samme tykkelse giver samme resultat isoleringsmæssigt.
Jeg er måske lidt traditionel, men jeg vil jo gerne have traditionelle materialer i gamle huse.
Derimod kan jeg godt lide cellplast. Har gubevars en hel tilbygning i det...
Men i det gamle hus er det ekofiber, stenuld og lecakugler, der gælder. Mere en mavefornemmelse end noget andet...
Klik her for at svare