Hej!
Jeg er i gang med at bygge en garage og har på grund af ujævne jordforhold været nødt til at mure en omgang med leca på pladen.

Vægkonstruktionen er 170 stamme, 45x45, 28 gles, osb, gips, hvilket gør, at væggen ender lidt uden for leca. Kan man sætte celleplast/markisolering uden på leca for at flugte med væggen? Uden på lecablokkene/celleplasten tænker jeg på at fortsætte med et klinkerlag.

• Garagen under konstruktion med leca-blok på betongplade og vægforing i baggrunden.
Det er ret almindeligt, at man har en sokkel, der er noget tilbagetrukket i forhold til vægfladen. Hvis du pudser lecaen og derefter sætter klinker, kan du acceptere, at væggen stikker ud flere centimeter. Du får en meget mere robust løsning på den måde.

Ekstra isolering skal helst ligge på ydersiden, selvom det ikke har så stor betydning, når lecaen er tyk. Lecavægge skal pudses på begge sider for at blive lufttætte. Måske ikke så vigtigt i en garage, men du har vel en vis varme på?

J justusandersson sagde:
Det er ganske almindeligt at man har en sokkel som er lidt tilbagetrukket i forhold til væglivet. Hvis du pudser lecan og derefter sætter klinkers, kan du acceptere at væggen skyder ud flere centimeter. Du får en meget mere uøm løsning på den måde.

Ekstra isolering skal helst ligge på ydersiden, selvom det ikke har så stor betydning når lecan er tyk. Lecavægge skal pudses på begge sider for at blive lufttætte. Måske ikke så vigtigt i en garage, men du har vel nogen varme på?

Hej,
Jeg kommer til at have 18-20 grader i garagen. Er det vigtigt at pudse lecan eller kan man sætte klinker direkte på? Isolerer lecan noget overhovedet?

Lecan har en isoleringsværdi på 20-30 % af mineralulden, så det isolerer bestemt. Om det er vigtigt at pudse i dette tilfælde afhænger af, om lecablokken er over jordniveauet. Hvis den er det, synes jeg du skal pudse den på ydersiden først og fremmest. Du kan sætte klinker direkte på lecaen. Ønsker du at reducere forskellen mod væggen, hjælper pudset jo.

J justusandersson sagde:
Lecan har et isoleringsværdi på 20-30 % af mineraluldens, så det isolerer da. Om det er vigtigt at pudse i dette tilfælde afhænger af, om lecastenen er over jordniveau. Er den det, synes jeg, du skal pudse den på ydersiden først og fremmest. Du kan sætte klinker direkte på lecan. Ønsker du at mindske forskellen mod væggens liv, hjælper pudsen jo.
Hej, Lecastenen er over jordniveau, og jeg har allerede pudset ydersiden.

Tak for svar!

Ja det fungerer aldeles udmærket at fylde op med EPS. Lim det fast så tykt du kan uden at det stikker udenfor. Lim med almindelig vinter-fugeskum. Tag en planke så du kan sætte pres på EPS'en mens det tørrer. Derefter kan du sætte klinker/fliser direkte på.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.