Jeg ved, at cc 120 anbefales til spær.
Skal bygge et brændeskur med tagvinkel 22,5 grader og uisoleret tag, som skal dækkes med almindelige teglsten. Af praktiske årsager vil jeg have cc 155, men hvor slemt er det på en skala fra 1 til 10, hvor 10 er rigtig dumt. Bor i Vestverige, hvor snemængden er begrænset.
Skal bygge et brændeskur med tagvinkel 22,5 grader og uisoleret tag, som skal dækkes med almindelige teglsten. Af praktiske årsager vil jeg have cc 155, men hvor slemt er det på en skala fra 1 til 10, hvor 10 er rigtig dumt. Bor i Vestverige, hvor snemængden er begrænset.
Jeg ville sige 7, forstår ikke helt din afstand mellem spær, hvis det nu er en deling, så hvorfor ikke mindske målet til ca. en meter. Naturligvis kan du kompensere med råspont ca 28mm. Men alligevel, tænk på at tegl vejer en del, og med årene vil det hænge ned mellem spær, da råsponten der vil følge den fugtige vejrlig i Vestdanmark.
17 mm er nok, hvis man har cc 120.
Nu når du vil gå over det, så bør du kompensere med råsponten.
Personligt ville jeg hellere gå den anden vej, dvs. mindske cc mellem spær, især når du nu bruger lidt arbejde og penge på det.
/Kent
Nu når du vil gå over det, så bør du kompensere med råsponten.
Personligt ville jeg hellere gå den anden vej, dvs. mindske cc mellem spær, især når du nu bruger lidt arbejde og penge på det.
/Kent
Det går vel godt, hvis du dimensionerer rigtigt! 
Hvis du øger fra 1,20 til 1,55, så øger du tagstolslasten med 30 %.
Dette betyder, at du skal øge tagstolens bæreevne, hvis de ikke allerede er overdimensioneret.
Jeg har en fornemmelse af, at tommelfingerregelen for råspont (ved cc 120) er, at 17 mm skal have skarver over tagstolen og 22 mm med endesamling kan have skarv hvor som helst.
Derfor ville jeg i dit tilfælde mindst gå efter 22 mm råspont og placere alle skarver ovenpå tagstolen.
Det var mine lægmandsmeninger.
1 hvis bæreevnen tages i betragtning, 8 hvis man er ligeglad og bare kører på.
(Selv et brændeskurstag gør sikkert ondt at få i hovedet
)
Hvis du øger fra 1,20 til 1,55, så øger du tagstolslasten med 30 %.
Dette betyder, at du skal øge tagstolens bæreevne, hvis de ikke allerede er overdimensioneret.
Jeg har en fornemmelse af, at tommelfingerregelen for råspont (ved cc 120) er, at 17 mm skal have skarver over tagstolen og 22 mm med endesamling kan have skarv hvor som helst.
Derfor ville jeg i dit tilfælde mindst gå efter 22 mm råspont og placere alle skarver ovenpå tagstolen.
Det var mine lægmandsmeninger.
1 hvis bæreevnen tages i betragtning, 8 hvis man er ligeglad og bare kører på.
(Selv et brændeskurstag gør sikkert ondt at få i hovedet
Så spørgsmålet er, om jeg har overdimensioneret spærerne.
De er 190 mm.
Bliver jeg glad nu?
Derudover har jeg tænkt mig at sammenføje hver anden brædde mod et spær, så der bliver overlap (2.10 + 3.90).
Planen ser sådan ud:
Lige nu hviler stolene på stående regler. Mellem de stående regler og stolene ligger remmen. Hvis jeg flytter stolene for at få cc 120, ender stolene ved siden af de stående regler. Er det nok at lægge et yderligere "lag" rem, så den samlede tykkelse bliver 90 mm?
De er 190 mm.
Bliver jeg glad nu?
Derudover har jeg tænkt mig at sammenføje hver anden brædde mod et spær, så der bliver overlap (2.10 + 3.90).
Planen ser sådan ud:
Lige nu hviler stolene på stående regler. Mellem de stående regler og stolene ligger remmen. Hvis jeg flytter stolene for at få cc 120, ender stolene ved siden af de stående regler. Er det nok at lægge et yderligere "lag" rem, så den samlede tykkelse bliver 90 mm?
Målet 190 lyder dog solidt, men det siger egentlig ingenting. Det afhænger af spærenes konstruktion og naturligvis hvor bredt dit brændeskur er. Men hvis det er et "normalt" brændeskur og "normale" spær, virker det stabilt nok.zingo sagde:Så spørgsmålet er, om jeg har overdimensioneret spær. De er 190 mm. Bliver jeg glad nu?
Derudover tænkte jeg at sammensætte hver anden not mod et spær, så det bliver overlappende (2.10 + 3.90).
Planen ser sådan ud:
Lige nu hviler spærene på stående reglar. Mellem de stående reglar og spærene ligger toppenvejen. Hvis jeg flytter spærene for at få cc 120, havner spærene ved siden af de stående reglar. Er det nok at lægge yderligere et "lag" toppenvej, så den samlede tykkelse bliver 90 mm?
Du har altså et færdigt regelværk med cc 1550? Det lyder logisk at stille spærene på reglarne. Alternativet er jo så en toppenvej af en stående regla, sig 190, som du fælder ind i reglarne. Meget arbejde sådan i efterhånden. Jeg havde fortsat med spærene, som du havde tænkt fra starten. Med 22 mm råspont, sammensat over spærene.
Dette cc-mål 1200 er jo ikke givet af Vorherre som Det Ene Rette Mål. Det er sandsynligvis opstået mere som en tilfældighed. I Norge fx kører de med cc 600 mellem spærene. De synes sandsynligvis, at vi er meget dristige med cc 1200.
Nå, du havde allerede råsponten. Jo, men brug nogle lidt grovere bærelekter så, så skal det vel kompensere.
Har du allerede skaffet tagstenene med? Eller vil du måske have, at det skal være det samme som på huset? Ellers kan du jo komme udenom hele problematikken ved at vælge et lettere materiale til taget; falske plader af metal eller Onduline, sådan noget sort, korrugeret pap. Passer til et brændeskur.
Har du allerede skaffet tagstenene med? Eller vil du måske have, at det skal være det samme som på huset? Ellers kan du jo komme udenom hele problematikken ved at vælge et lettere materiale til taget; falske plader af metal eller Onduline, sådan noget sort, korrugeret pap. Passer til et brændeskur.
Klik her for at svare