Skal bygge carport. Taget skal beklædes med jord og derefter græs, bliver således tungere end et tag med betonfliser tænker jeg.

Nogen der har mere styr på situationen end mig og kan hint om jeg er helt galt på den, hvis jeg vil have et stabilt tag til carporten?? :thinking:

• Teknisk tegning af en carportkonstruktion med målangivelser. Viser dimensioner og strukturen for byggeriet.
  • Bygningstegning for en carport, der viser målene for stolper og tagkonstruktion med dimensioner markeret.
Senest redigeret:
Hvordan har du tænkt dig at bygge taget op over spær?

D Daniel 109 sagde:
Hvordan har du tænkt dig at opbygge taget oven på spær?
Bræddebeklædning, evt. pap, derefter en dug tilpasset til sedumtag, noget beskyttende som f.eks. jordtekstil, derefter jord og tørketolerant græs. Langs kanten sætter jeg en bræt på højkant for at holde jorden tilbage, hvis det regner meget.
Buford Buford sagde:
Skal bygge en carport. Taget skal beklædes med jord og derefter græs, bliver dermed tungere end et tag med betonsten, tænker jeg.

Nogen der har mere styr på situationen end jeg og kan antyde, om jeg er helt forkert på den, hvis jeg ønsker et stabilt tag til carporten?? :thinking:

• Byggetegning af tagkonstruktion med mål og dimensioner for et sedumtag, inklusiv detaljer om brædder på kanter til jordstabilisering.
Tænker du dig løs jord under markdug eller en armeret substratmåtte med færdig sedum? Jeg kan forestille mig, at en leverandør af sedumtag har nogle tips at komme med i spørgsmål om underliggende konstruktion. Jeg har en erindring om, at der lå en slags platonmåtte under græstaget på museet, jeg hjalp med at anlægge jorden omkring, da jeg var omkring 15 for 25 år siden, men jeg kan jo tage fejl. ;)

VidarH VidarH sagde:
Tænker du dig løs jord under markdug eller en armeret substratmåtte med færdig sedum? Jeg kan forestille mig, at en leverandør af sedumtag har nogle tips at komme med angående den underliggende konstruktion. Jeg har noget i erindring om, at der lå en slags platonmåtte under græstaget på museet, jeg hjalp med at anlægge jorden omkring, da jeg var omkring 15 år gammel for 25 år siden, men jeg kan jo tage fejl. ;)
Vi har lavet et lignende græstag på et skur for flere år siden, så det tror jeg, at jeg har styr på :seenoevil:...
Jeg har mere brug for en diskussion om konstruktionen, der holder taget oppe. Jeg overvejer at bestille spær, hvis usikkerhedsfaktoren bliver for stor.

Normalt lægger man vel to lag græstørv skåret fra en græsvold. Første lag med græsset nedad og andet lag med græsset opad. Derefter vokser det retvendte græs videre, og dets rødder binder jorden sammen.

Jeg synes, at konstruktionen ser en smule for spinkel ud til at bære et torvtak, men for at være sikker må man foretage en bæreevneberegning.

• Synes
VidarH
  • Laddar…
Med tanke på at det er udendørs (= klimaklasse 3) synes jeg, du skal gå op til 45x220 i spærerne. 45x145 er for spinkelt som stolper i midterpositionen, hvis der skal være nogen højde på taget. Skru dobbelte sammen, gå op i dimension eller helst vælg 95x95 tømmer.

J justusandersson sagde:
Med tanke på att det är udendørs (= klimaklasse 3) synes jeg, du skal gå op til 45x220 i spær. 45x145 er for spinkelt som stolper i midtpositionen, hvis der skal være nogen højde på taget. Skru dobbelt, gå op i dimension eller allerhelst vælg 95x95 tømmer.
Jeg havde tænkt mig at skrue dobbelt 45x145 som stolper. Men en 95x95 måske bliver mere stabil alligevel? Har kigget på spær, som ser ud til at være beregnet til klimaområde 2, som har en lignende konstruktion som jeg havde tænkt mig, men med spinklere tømmer og 1200 imellem. For almindelige tage altså. Og de skulle kunne klare en spændvidde på 4300 (jeg har 3500). Derfor tænkte jeg, at det burde række med 195x45 og 600 imellem. Men indser samtidig, at jeg mangler viden til at kunne beregne på den rigtige måde. Trodde jeg havde taget i og overdrevet det hele, men der er nogle af jer, der tvivler. Tak for input, får se, hvordan jeg går videre. :)

Virke med kvadratisk tværsnit er altid bedst som fritstående stolper, da knæklasten er lige stor i begge retninger. Jeg er overbevist om, at din tagkonstruktion ville holde, men da det er udendørs, bør man have lidt større margener.

Jeg tænkte først og fremmest på vægbåndene, som ser svage ud. Jeg er heller ikke helt sikker på, at de klarer stempeltrykket på oplaget.

J justusandersson sagde:
Træ med kvadratisk tværsnit er altid bedst som fritstående stolper, fordi knækstyrken er lige stor i begge retninger. Jeg er overbevist om, at din tagkonstruktion ville holde, men eftersom det er udendørs, bør man have lidt større marginer.
Er det virkelig sådan? Jeg erindrer, at 2*45*90 er bedre end 90*90. Men jeg er bestemt ikke sikker. Jeg må forsøge at finde information.

H heimlaga sagde:
Jeg tænkte i første omgang på vægbåndene, som ser skrøbelige ud. Jeg er heller ikke helt sikker på, at de kan klare stempeltrykket på oplaget.
Hvis jeg stiller 2 stk, i stedet for 1 45x220 som hammerbånd, gør det nogen afgørende forskel?

Stempeltryk og oplag... Du mister mig der ;)

To skruesamlede 45x90 er noget bedre end 90x90 i én retning og ækvivalent i en anden. To skruesamlede 45x145 er også bedre end 90x90 i én retning og ækvivalent i en anden. Nu var det ikke helt sådan, jeg udtrykte mig. Jeg påpegede fordelen generelt med kvadratisk tværsnit på fritstående stolper. Derudover talte jeg om to skruede 45x145.

Hammarbandet klarer sig godt med en 45x220, da spændvidden kun er 2 meter. Hvis samlet tre 45 mm brede regler i tagstolen arbejder sammen ved oplaget (på hammarbandet), bliver oplagstrykket begrænset.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.