Afstanden får du fra producenten af røgrøret med og uden brandskive.Anna_vedpanna sagde:
Selv hvis du fordobler brandskiven fra 50 til 100 mm, betyder det ikke automatisk, at du kan halvere den krævede afstand til brandbart materiale.
Og i dit tilfælde vil røgrøret ligge tæt op ad brandskiven, ikke sandt?
Har du også et uisoleret røgrør ved loftgennemføringen? Det ser sådan ud på billedet.
Hvis det er tilfældet, hvad har du så på anden sal, og hvor stort er hullet?
Jeg må være ærlig og sige, at brandskivernes montering ikke ser så pæn ud.
Behøver du have så bredt rundt om brændeovnen og helt op til loftet?
Jeg har gjort dette selv og er ingen ekspert. Nej, det går nok at save en del af, hvis man vil, men pladerne støver utroligt meget, så undgår helst. Det er en jötul fra 60'erne, sandsynligvis er røret også fra dem. Over indersiden af loftet ser det godt ud, isoleret osv.D Danne824 sagde:Afstanden får du fra producenten af røgrøret med og uden brandplade.
Selvom du fordobler brandpladen fra 50 til 100 mm, betyder det ikke automatisk, at du kan halvere afstanden, der kræves til brandbart materiale.
Og i dit tilfælde vil røgrøret vel ligge tæt mod brandpladen?
Er det et uisoleret røgrør, du har, selv ved taggennemføringen? Det ser sådan ud på billedet.
Hvis det er tilfældet, hvad har du på anden etage, og hvor stort er hullet?
Jeg må være ærlig og sige, at monteringen af brandpladerne ikke ser så pæn ud.
Behøver du have det så bredt rundt om kaminen og helt op til taget?
jeg har tænkt på det med, men det var intet inspektøren bemærkede, da de kiggede sidst. De anbefalede netop, at jeg skulle sætte kaliumsilikatplader langs væggen, uden at nævne fastgørelserne overhovedet. Får håbe de ikke ændrer sig. Kaminen har været brugt siden 60'erne, og det har aldrig været noget problem.Matti_75 sagde:
😃 jeg er også en glad amatør.Anna_vedpanna sagde:
Hvad jeg mente er, at du kunne stille brandpladerne på højkant i stedet, så behøvede du ikke at save ud til afbryderen.
Altså ikke dække hele væggen, ikke så bredt.
Enig i at det støver meget når man saver i pladerne, og de er sarte for mærker.
En gammel Jøtul mener jeg har kravet 500 mm til brændbart (bag og sider strengere krav), og med pladen 100 til 150 mm.
For røg røret er afstanden 300 mm og med pladen 100 til 150 mm.
Synes ikke at du skal lægge dobbelt plader, rent æstetisk.
Men hør med skorstensfejeren hvad de synes, de er jo alligevel dem, der skal godkende installationen, og røg røret er nærmere væggen end kaminen.
Har kaminen været installeret siden 60'erne, og de nu giver bemærkninger?
Når jeg målte fra ovnen til det brændbare, skulle pladerne gå så bredt, i hvert fald op til ovnens top, røgrøret derimod behøver jo ikke så bredt. Jeg overvejede at sætte dem på højden, men der var noget med målene fra ovnen, der gjorde, at jeg gjorde, som jeg gjorde. Hvis de accepterer 10 cm fra røgrør til pladen, så er jeg sikker.D Danne824 sagde:😃 jeg er også en glad amatør.
Hvad jeg mente, er at du kunne stille brandpladerne på højden i stedet, så havde du ikke behøvet at save ud til afbryderen.
Altså ikke dække hele væggen, ikke så bredt.
Er enig i, at det støver meget, når man saver i pladerne, og de er sårbare for mærker.
En gammel Jötul har jeg for mig kræver 500 mm til brændbart (bag og sider strengere krav), og med pladen 100 til 150 mm.
Røgrøret er afstanden 300 mm og med pladen 100 til 150 mm.
Synes ikke, du skal lægge dobbeltplader, rent æstetisk.
Men hør med skorstensfejeren, hvad de mener, de er jo dem, der skal godkende installationen, og røgrøret er tættere på væggen end ovnen.
Har ovnen været installeret siden 60'erne, og nu giver de bemærkninger?
Ja, den har stået der siden 60'erne, men det er en myndighed, der er begyndt at lave sådanne inspektioner de sidste 3 år, cirka.
Klik her for at svare