Jeg skal snart begynde at sætte osb-pladerne op, som skal sidde bag gipsen i vores køkken. Jeg blev usikker på, hvor tæt pladen skal skrues, søgte lidt rundt på nettet, men fandt ingen info.
Antager, at nogen her har styr på situationen
Tak på forhånd!
/Kalle
Antager, at nogen her har styr på situationen
Tak på forhånd!
/Kalle
Langs kanterne 10-15 cm, i midten (om 120 skive) 20-25 cm.
Jeg plejer også at lægge lim mellem skive og reglar. Hvorfor? Før osb kom brugte man spånplader, og disse blev limet, så det hænger nok ved.
Jeg plejer også at lægge lim mellem skive og reglar. Hvorfor? Før osb kom brugte man spånplader, og disse blev limet, så det hænger nok ved.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 276 indlæg
Spånplader limes stadig. OSB bevæger sig, så det er spørgsmålet, om det virkelig skal limes. Desuden er de vokset, og derfor virker almindelig trælim ikke.pbengtsson sagde:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 276 indlæg
Jeg sætter en 3" søm som mellemrum mellem alle osb plader, behøver bare at sømme så den sidder fast, så man let kan trække den ud med håndkraft senere. Så får man passende afstand, og derudover er det enkelt at have noget at trykke pladen imod, så det bliver lige.
Hvad vores Kvalitetsansvarlige sagde er, at når man monterer osb uden mellemrum, og den bevæger sig, så opstår der revner, fordi gipsen også flytter sig. Har ingen førstehåndserfaring med det selv dog.
Hvad vores Kvalitetsansvarlige sagde er, at når man monterer osb uden mellemrum, og den bevæger sig, så opstår der revner, fordi gipsen også flytter sig. Har ingen førstehåndserfaring med det selv dog.
Jeg har meget lidt erfaring med osb, men jeg har limet med Sika bond 500. Dette fordi pladerne ikke er til for at hænge ting nemmere, men for at stive op konstruktionen (renoveringsprojekt), min osb er skruet/limet direkte på de stående stolper i ydervæggene, og jeg har fortsat på indervæggene også.
Jeg har ikke hørt, at det er forkert at lime, men det er snarere sådan, at i dag bygger man med liggende 45x45, og osb er mere for at kunne hænge ting på end en del af selve konstruktionen, derfor tilfører lim intet.
Jeg har også på grund af uvidenhed monteret osb uden mellemrum
, dette giver direkte problemer, da man efter 4-5 plader begynder at havne udenfor stolpen, men nogle revner i gipsen bliver det ikke, jeg har også set på væggen under forskellige årstider for at se, om den buer, når pladerne udvider sig, men har ikke set nogen tendenser til det.
Dog bevæger væggene sig, og om vinteren har jeg tre samlinger, hvor det buler sig, disse er spartlet med glasfibertape og ikke papvarianten (som alle andre gipssamlinger i huset har). Jeg tror, det skyldes forskydningskræfter i gipspladesamlingen (osb udvider sig også vertikalt).
Lidt OT, undskyld.
Jeg har ikke hørt, at det er forkert at lime, men det er snarere sådan, at i dag bygger man med liggende 45x45, og osb er mere for at kunne hænge ting på end en del af selve konstruktionen, derfor tilfører lim intet.
Jeg har også på grund af uvidenhed monteret osb uden mellemrum
Dog bevæger væggene sig, og om vinteren har jeg tre samlinger, hvor det buler sig, disse er spartlet med glasfibertape og ikke papvarianten (som alle andre gipssamlinger i huset har). Jeg tror, det skyldes forskydningskræfter i gipspladesamlingen (osb udvider sig også vertikalt).
Lidt OT, undskyld.
Klik her for at svare