3,712 læst ·
24 svar
4k læst
24 svar
Bygningsmoment, hvornår, hvor, hvordan og hvorfor?
Målerens placering historisk set afhænger nok meget af lokale traditioner og hvad der var praktisk lige da. Det er vel de seneste to-tre årtier, at det er blevet standard med måleren udendørs for at det skal være let at komme til den uden at skulle involvere ejendomsejeren.
Haft to huse fra 66, begge med målerskabene i kælderen.
Det er nemmere at aflæse tællerne uden at skulle have adgang til huset.D Dr Jumping Jack sagde:
Aflæsning blev foretaget af elselskabets personale, så man skulle være hjemme, derefter kom blanketter til selv at udfylde og nu på det seneste fjernaflæsning.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Tidlige regelstammer havde spredt panel bag gipspladerne, 1x4 tommer dvs 25x100 mm. En hjertemur kunne da blive 16+25+100+25+16 = 182 mm tyk.
Men med fjernaflæsning burde man kunne placere måleren indendørs igen. Så slipper man for at have måler og hovedsikring et sted (udendørs) og sikringsskabet et andet (indendørs).A AndersS sagde:
Netejeren kan have behov for at få adgang til måleren nogle gange, selv om den aflæses automatisk. Målerne udskiftes cirka hvert 10. år.
Der er personer, der ikke lukker “ukendte” ind, selvom der er blevet varslet uger i forvejen samt en dag i forvejen.
Jeg oplevede det flere gange, da jeg var udlejet til en antennevirksomhed og udskiftede antenneudtag i lejligheder.
Der var folk, der ikke åbnede, selvom man kunne se, at de var hjemme. Folk, der meddelte, at de ikke kunne på de aktuelle dag/dage, men så personen hjemme hele dagen, først når vi havde forladt området, kunne personen.
Der er personer, der ikke lukker “ukendte” ind, selvom der er blevet varslet uger i forvejen samt en dag i forvejen.
Jeg oplevede det flere gange, da jeg var udlejet til en antennevirksomhed og udskiftede antenneudtag i lejligheder.
Der var folk, der ikke åbnede, selvom man kunne se, at de var hjemme. Folk, der meddelte, at de ikke kunne på de aktuelle dag/dage, men så personen hjemme hele dagen, først når vi havde forladt området, kunne personen.
Måleren er elnetejers ejendom, og de skal have adgang til den. Derimod sad alle inde tidligere, hvilket gør den del besværlig. Men i dag får du nok ingen tilslutning til dit hus, hvis du ikke har skab på ydersiden. Sikringerne som sidder i din krybekælder ser ud til at være hovedsikringerne, det er ikke usædvanligt i ældre huse, at de sikres af inden målerpanelet. Specielt i tofamiliehuseD Dr Jumping Jack sagde:
To forskellige formål, den ene er leverandørafhængig og deres adgang, den anden er din egen central og hvad du har brug for. EON skal udskifte alle elmålere og færdig i 2025, heldigt at mange sidder tilgængeligt udefra.D Dr Jumping Jack sagde:
Jeg var med og skiftede dem i 2009, nåede nok med godt 2500st det årA AndersS sagde:
Før i tiden blev den mekaniske måler aflæst en gang om året og blev kun udskiftet, hvis/når den eventuelt gik i stykker (stort set aldrig, så vidt jeg husker). I dag udskiftes målerne hvert tiende år, og netvirksomhederne ønsker af omkostningsmæssige grunde at standardisere mere, så det bliver lettere og billigere for dem at vedligeholde og kontrollere måleren.
Så grunden til, at måleren skal sidde udenfor, er simpelthen, at det er lettere og billigere på længere sigt for netvirksomheden. Hvorvidt kunden synes, det er pænt eller praktisk med et skab udenfor, er ikke deres problem...
Så grunden til, at måleren skal sidde udenfor, er simpelthen, at det er lettere og billigere på længere sigt for netvirksomheden. Hvorvidt kunden synes, det er pænt eller praktisk med et skab udenfor, er ikke deres problem...
Klik her for at svare