Jeg har brug for at sænke store sten ned i et hul og har brug for hjælp til at konstruere en kran til dette. Ønsker at kunne løfte 300 kg, og rækkevidden fra hjulene skal være 1,5 meter. Jeg har lavet to varianter, den med enkle arme har fordel i gearforholdet, men skal afbalanceres for hver sten, så det tager lidt tid. Varianten med stående kranarm kan have ballast på hele tiden, men har dårligere løftearmseffekt.
Har nogen en anden bedre løsning?
Jeg ved, at en gravemaskine ville have gjort det nemt, men jeg skal mure en koldmur i en naturpool, så det er nok et 3 ugers projekt, og så bliver gravemaskine for dyrt.
Har nogen en anden bedre løsning?
Jeg ved, at en gravemaskine ville have gjort det nemt, men jeg skal mure en koldmur i en naturpool, så det er nok et 3 ugers projekt, og så bliver gravemaskine for dyrt.
Det absolut enkleste er jo hævarmsprincippet, som dit første billede viser. Hvis du fastgør blok og talje mellem den bagerste del af hævarmen og bagerste del af selve vognen, så behøver armen ikke være så lang. 1,5 meter frem, og 3-4,5 meter bag.
Hvorfra skal stenene løftes op? 300 kg lyder ret meget i mine ører at rulle med en kran i hånden. Jeg ruller ikke gerne mere end 100-150 kg på vogn, men jeg har heller ikke en så plan grund, både diverse små bakker og ujævn jord.
Stenene skal ned i hullet 2,5 meter, så jeg tænker at have en kædetalje til at hejse ned med. Armen har ikke den rækkevidde, så den skal være balanceret, når stenen hænger. Er det 300 kg sten, skal jeg have 100 kg modvægt, og det er lidt for tungt at løfte af og på.Z z_bumbi sagde:
Helt rigtigt at den vil være tung at rulle. Tænkte at lægge stenene lige ved siden af, når jeg har gravemaskine, og så kan man forsøge at have OSB-plader eller plastplader som underlag til vognen, jeg tror Cramo har plastplader at leje ud.. Jula havde en vogn med lufthjul som kunne klare 500 kg, som burde kunne være en god base.L Lilllen sagde:
Hvis det ligger tæt på, og du kan løfte og sænke i en nogenlunde ret linje, kan en fast kran måske fungere. Altså en bom over hele dammen og høj med sten. Derefter en slæde, der ruller på bommen, og et spil på den. Manuel eller motordrevet.
Men på den anden side, hvis det tager tre uger at gøre det i hånden, tager det nok maks 3 dage at gøre det samme arbejde med en (tilstrækkelig stor) gravemaskine. Og vice versa. Konservativt beregnet.rolcar sagde:
Fast kran er måske det mest praktiske. Kom i tanke om en variant, hvor det ene ben står i poolen i stedet, så behøver spændet ikke blive så langt. Jeg har adgang til eventtross til billig leje, og der findes også færdige slæder til leje.L Lilllen sagde:
Har aldrig muret kallmur, men handler det ikke meget om at tilpasse stenene nogenlunde nøjagtigt, måske dreje dem rundt og teste? Men det er måske mest nødvendigt med de mindre, der skal tilpasses rundt om de større? Jeg tænker dog, at en løfteanordning svarende til den, du har tegnet, ville være bedre, især med en motorvinsch, da du så kan komme tæt på, når stenen bliver placeret. Derefter skal man naturligvis være forsigtig, så man ikke klemmer sig selv, eller at noget falder ned på fødderne. Med en lang løftestang er det sværere at se og tilpasse.rolcar sagde:
Hvis du skal hejse, forankrer du vel i det mindste bedre end modvægte, der balancerer? Løst hængende last, der balanceres, er første trin til en katapult.rolcar sagde:
Støtte under og fire solide jordankre/modvægte med to slynger/kæder over bommen er det mindste, jeg ville bruge.
Jeg gætter på, at du kan kigge på, hvordan en stubfjerner er konstrueret og tage udgangspunkt i den, men sørg for, at du virkelig har styr på de involverede kræfter.
Klik her for at svare