B
Hej!

Jeg skal isolere et skur bygget i leca, ca. 30m2 overflade er det. Jeg havde tænkt mig en enstrinssikret konstruktion uden luftspalte. Jeg havde tænkt at pudse med almindelig b/c puds, i hånden.

Egentlig ville jeg bruge mineraluld, galvaniseret net, og tykpuds. Men de materiale tilbud jeg har fået er latterligt dyre, så det hælder mod celleplast, da hverken byggmax eller bauhaus ser ud til at have mineraluld, som er egnet til at pudse på (skal vel være mineraluld, der ikke er så blød?).

Så at byggmax har en celleplast pudseplade fra BeWi/thermisol. Men der er ingen som helst arbejdsbeskrivelse til den. Er der nogen, der har erfaring med denne plade? Antager, at man ikke behøver have net på den. Velegnede fastgørelsesmidler? (og afstand?) Og kan man virkelig pudse med almindelig puds på den? Eller skal det være en slags tyndpuds/STO puds?

Ifølge Byggmax-supporten lød det som om, der ikke var nogen som helst problemer med tykpuds, og man kunne bruge stort set alle fastgørelsesmidler... men jeg er lidt skeptisk, jeg har på fornemmelsen, at celleplast = tyndpuds?

Taknemmelig for svar

M
Okay, mest meninger fra mig:

Pudse tyk puds på cellplast - aldrig hørt om det. Pudse på cellplast uden armeringsnet (glasfiber) - aldrig hørt om det. Har arbejdet med både tyk- og tyndpuds, men der er nok meget, jeg ikke kender til inden for området alligevel.

Helt spontant tænker jeg som eventuelt arbejdsfremgangsmåde: Lim cellplasten fast i forband, skru med passende leca-skrue og store plastskiver, typisk en i midten af hver plade og en i hver T-samling, pudse med fiberarmeret tyndpuds og brug glasfibernet.

Måske er det ikke så vigtigt med fiberarmeret mørtel, da konstruktionen er af stenmateriale, og måske kan man smøre på 1+1 cm b-mørtel på galvaniseret pudsenet i stedet, hvis man sørger for, at nettet er godt forankret i lecabetonen med mindst 4 punkter per kvadratmeter.

Jeg er dog skeptisk over for cellplast, da man tætnet væggen mod 99% af al fugtvandring. Selv har jeg set for meget af tyndpuds-på-cellplast, som kun er blevet skrammel efter få år til overhovedet at anbefale metoden.

• Synes
Helioz
  • Laddar…
Med tanke på alle problemer med enstegstätade facader ville jeg ikke engang overveje det.

Jeg har ikke et svar på dit spørgsmål, men undrer mig lidt generelt om underlag for puds - er pudsplader af celleplast bedre eller dårligere end pudsplader af mineraluld? De mineraluldsplader jeg har set fjernet fra husgrunde har i alle tilfælde været ret våde og sandsynligvis ikke isoleret særlig godt længere. Har de nogen fordele mod celleplasten?

Eller, jo, ET svar jeg har, om forankring. Dels lime med passende lim (PL200 eller lignende som hæfter både på celleplast og hvad du nu har bagved), men jeg tror på også at forankre med gennemgående fastgørelsesanordninger, f.eks. de holdere der er beregnet til at fastgøre Isodränplader med: http://www.isodran.se/index.php/tekniska-fakta/isodraen-tillbehoer

De er af plugtype og er beregnet til kældermure, burde altså gå godt mod leca.

Senest redigeret:
Puds på almindelig EPS100. Køb armeringspuds og stænkpuds fra f.eks. STO. Forskellige komponenter indgår i forskellige koncepter. Enstrinstæt facade på leca/letbeton/beton er HELT OK. Folk er blevet forvirrede og ved hverken ind eller ud efter alle skriverierne. Enstrinstæt facader på organisk materiale er IKKE OK. Comprende amigos?

Cellplast kan du fastgøre med enten STO Byggelim eller almindelig fliselim. Skruer og skiver er ikke nødvendige til enfamiliehuse, men producenten fraråder det heller ikke. Det har med vindkræfter at gøre. Køb indfarvet silikonepuds (på spand), og ikke mineralsk puds (på sæk), som ikke er lige så elastisk. Mineralsk puds anvendes af mange entreprenører, da den er billigere.

• Synes
Zoki_
  • Laddar…
M
Jeg bare tænker på, hvordan det bliver med kondens, når det er opvarmet indenfor og koldt udenfor. Så burde fugt vel præcipitere på indersiden af cellplast? Hvor godt er det, at det er konstant fugtmættet der? Ret mig gerne nogen, hvis jeg tager fejl.

Jeg tror heller ikke, man rigtig kan sammenligne med isoleca, som i sig har cellplast i midten, da fugerne enten er gennemgående eller drevet med glasuld (=gennemtrængeligt).

Er damptrykket så højt, at det kondenserer mellem mur og cellplast?
Hvis ja, undrer jeg mig over, hvordan man egentlig skal kunne isolere?
Isolering på indersiden er jo også forkert, ikke?

MaxPax sagde:
Jeg tænker bare på, hvordan det bliver med kondens, når det er opvarmet indenfor og koldt udenfor. Så burde fugt vel kondensere på indersiden af celleplasten?
Hvis der er opvarmet indenfor, og koldt udenfor - så burde kondensen vel dryppe fra loftbjælkelaget, ikke?

Selvfølgelig bliver det ikke tilfældet, HVIS loftbjælkelaget er tilstrækkeligt godt isoleret. Tilfældet med celleplasten i væggen er analogt. Derudover er der en parameter, der hedder specifik varmekapacitet J/(kg·K), som angiver evnen til at lagre varme. Materialer, der afkøles hurtigere (f.eks. plastfolie sammenlignet med en celleplastplade), bliver objekt for kondensdannelse.

M
Ok. Jeg ved nok for lidt om damptryk, dugpunkt, kondens og deres forbindelse materialemæssigt til at spekulere med rette. Men selv ville jeg alligevel undgå at forsegle væggen for meget. Måske ændrer jeg mening, når jeg har studeret lidt mere om dette, hvilket jeg føler for at gøre nu ;)

Vil du ikke forsegle for meget, er det nok at du udelader dampspærren i dit træhus. Oh, hvor væggene vil trække vejret! ;)

I isolde sagde:
Puds på almindelig EPS100. Køb armeringspuds og stænkpuds fra f.eks. STO. Forskellige komponenter er en del af forskellige koncepter. Enstegstæt facade på leca/letbeton/beton er HELT OK. Folk er blevet forvirrede og ved hverken ind eller ud, efter alle skriverierne. Enstegstætte facader på organisk materiale er IKKE OK. Comprende amigos?

Cellplasten kan du fastgøre med enten STO Byggklister, eller almindelig flisefix. Skruer og skiver er ikke nødvendige til enkeltplansbygninger, men producenten fraråder heller ikke. Det har med vindkræfter at gøre. Køb indfarvet silikonepuds (på spand), og ikke mineralsk puds (på sæk), som ikke er lige så elastisk. Mineralsk puds bruges af mange entreprenører, da den er billigere.
Hej Isolde
Jeg ved, at det er en gammel tråd, men du virker vidende, derfor vil jeg stille et spørgsmål til dig: jeg har en villa fra 70'erne, som jeg vil pudse på.
Jeg murede op til halvdelen med lecablokke, fordi jeg i fremtiden vil bygge en åben altan med tag, og der vil jeg fastgøre bredden til taget.
Jeg tør ikke mure op til kip med leca på grund af vægt og er bange. Mit spørgsmål til dig er: Kan jeg bruge opadgående lægter, skrue på det udvendigt gips og lime samt skrue ESP100 og pudse på det. Selvfølgelig luftspalte på 2-3 cm hele vejen op.
Det eneste, jeg er bange for, er, at huset bliver bevægeligt fra halvdelen op. Helst vil jeg bruge cellplast, der stikker ud over lecablokkene 2-3 cm og en drypliste på det, så jeg beskytter vinduerne.

Jeg murede en garage op med leca, limede og skruede cellplast på, armeringsnet og silikatpuds på, garagen er 5 år gammel, men ser ud som ny.

• Facade af et 70'er villa under renovering med leca blokke halvmuret op. Befæstelse til fremtidig altan tag forventes. Gul mursten nederst, søjler ved vinduer.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.