20,258 læst ·
57 svar
20k læst
57 svar
Byggecenteret gav forkerte råd om gips i loft, er det for sent?
På plads skal jeg selvfølgelig ikke sætte nogen, men det er helt åbenlyst efter lidt research, at disse plader ikke skal bruges, hvis man vil have et glat loft. Jeg havde ingen ambition om at sætte dug, hvilket jeg også sagde til ham. Jeg bad ham give mig de plader, der skal bruges, hvis man vil have et glat loft, og dette er åbenbart en af de sidste plader, man bør vælge til det formål.sunnis sagde:
Det er jo loftgips du har sat op. Skal man alligevel sætte en form for fiberdug spiller det ingen rolle, om det er almindelige plader eller loftgips. Man skal også tilføje bånd/kitte kortsiderne på almindelig væggips præcis som loftgips. Bruger man væggips, skal man leje en pladeløfter og lægge gulvbeskyttelse m.m.
Synes ikke direkte, du har så meget at gå på for at sætte ham/hende på plads.
Det står endda i manualen for pladerne, som jeg efterfølgende har downloadet, at de ikke skal bruges, hvis man vil spartle glat. Klart, det er min fejl i sidste ende at lytte til nogen i stedet for at undersøge det selv. Mener dog stadig, at man burde kunne stole på en sælger, der giver en vejledning og råd. Han er professionel og valgte varen til mig og overtalte mig til at købe den. Jeg er nybegynder, hvilket jeg også sagde.
Pladeløfter og gulvbeskyttelse og alt brugte jeg til de her plader også, så det havde ikke været nogen forskel.
Jeg kommer ikke til at ”sætte på plads”, men jeg vil høre, hvordan han synes, jeg skal få det glat, er nysgerrig på, hvordan han mener, jeg skal gøre.
Opfølgning så! 
Jeg gik derhen i morges og sagde på den venligste måde jeg kunne (jeg er altid sød, ingen Karen!) at jeg er bekymret for, at de har solgt mig det forkerte gips. De konstaterede meget hurtigt, at det var rigtigt, ringede til gipsproducenten, som frarådede at spartle, talte med pladslederen, undskyldte, gav mig fuld tilbagebetaling for det loft, jeg havde sat op, og så fik jeg et helt nyt loft med fasetekanter i alle ender gratis som kompensation.
Og han, der havde anbefalet forkert, kom ud til sidst og undskyldte personligt.
Jeg er lidt i chok over den fine håndtering!
De ville give mig en håndværker, der skulle komme og skifte pladerne for mig, men i byen hvor vi bor, skal man booke håndværker 6-8 måneder i forvejen, når det er forår- og sommersæson.
Så enden godt, alting godt, nu skal jeg bare sætte alt op igen.
Tak alle sammen for jeres tanker og idéer!!
Jeg gik derhen i morges og sagde på den venligste måde jeg kunne (jeg er altid sød, ingen Karen!) at jeg er bekymret for, at de har solgt mig det forkerte gips. De konstaterede meget hurtigt, at det var rigtigt, ringede til gipsproducenten, som frarådede at spartle, talte med pladslederen, undskyldte, gav mig fuld tilbagebetaling for det loft, jeg havde sat op, og så fik jeg et helt nyt loft med fasetekanter i alle ender gratis som kompensation.
Og han, der havde anbefalet forkert, kom ud til sidst og undskyldte personligt.
Jeg er lidt i chok over den fine håndtering!
De ville give mig en håndværker, der skulle komme og skifte pladerne for mig, men i byen hvor vi bor, skal man booke håndværker 6-8 måneder i forvejen, når det er forår- og sommersæson.
Så enden godt, alting godt, nu skal jeg bare sætte alt op igen.
Tak alle sammen for jeres tanker og idéer!!
Klart det går at spartle sådanne gipsplader.E Emmazk sagde:Hej!
Skulle sätta loft for første gang og satte reglar med gles, var usikker på hvilken slags gips jeg skulle have, så jeg tog til en byggematerialhandel og bad om råd. Sagde udtrykkeligt flere gange til ham, der hjalp mig, at jeg skulle have et glat loft, dvs. spartle samlingerne.
Han viste mig en plade, han kaldte "loftgips", som skulle være let at sætte op, alle kanter var lidt faset, så det danner et lille v mellem pladerne.
Jeg sagde, at jeg havde hørt, at man skulle have en bredere rille for at kunne spartle og få et glat loft.
Han sagde, at der ikke var noget problem, det var bare at spartle samlingerne og være glad, typ.
Jeg har netop sat hele loftet op under stor skræk og begynder derefter at søge information om, hvilken slags spartel jeg skal vælge.
Jeg indser da, at stort set hele internettet mener, at det ikke går at spartle disse slags samlinger. At disse plader kun er til dem, der vil have samlinger i et rutemønster i loftet.
Min fortvivlelse er enorm. Er det sandt? Er der nogen, der kan sige noget trøstende eller opløftende?
Og har man nogen som helst rettighed, når det kommer til køb gjort baseret på sælgerens udtrykkelige instruktion?!
Jeg ville først have skåret dem lidt mere på siderne, dvs. skabt større facetting mellem dem. Det er nok med hvilken som helst kniv til dette, men helst en mora- / tæppekniv.
Derefter spartle og sætte papirstrimler på samme måde som hvis du havde købt norgips almindelig loftgips.
Ellers kan du fylde gipssammensætning i samlingerne (uden at gøre dem større) - derefter slibe gipssammensætningen, spartle over, slibe igen - male.
E Emmazk sagde:Hej!
Skulle sætte indre loft for første gang og reglade med gles, var usikker på hvilken slags gips jeg skulle have, så kørte til en byggehandel og bad om råd. Sagde udtrykkeligt flere gange til ham, der hjalp mig, at jeg skal have et glat loft, dvs. spartle samlingerne.
Han viste mig en plade, som han kaldte "loftgips", som skulle være let at sætte op, alle kanter var lidt fasede, så der dannes et lille v mellem pladerne.
Jeg sagde, at jeg havde hørt, at man skal have en bredere grøft for at kunne spartle for at få et glat loft.
Han sagde, at det er ikke noget problem, det er bare at spartle samlingerne og være glad, typ.
Jeg har netop sat hele loftet op med stor ængstelse og begynder derefter at søge info om, hvilken slags spartel jeg skal vælge.
Jeg indser da, at stort set hele internettet mener, at det ikke er muligt at spartle disse slags samlinger. At disse plader kun er til dem, der vil have samlinger i et netværk i loftet.
Min fortvivlelse er enorm. Er det sandt? Er der nogen, der kan sige noget trøstende eller opløftende?
Og har man nogen som helst rettighed, når det kommer til køb gjort baseret på sælgerens udtrykkelige instruktion?!
Du skal nok ikke lytte mere til hvad personen i byggehandlen har at sige.E Emmazk sagde:Ingen skal sættes på plads, men det er helt åbenbart efter lidt research, at disse plader ikke skal bruges, hvis man vil have et glat loft. Jeg havde ingen ambition om at sætte dug, hvilket jeg også sagde til ham. Jeg bad ham give mig de plader, der skal bruges, hvis man vil have et glat loft, og dette er åbenbart en af de sidste plader, man bør vælge til den formål.
Det står endda i manualen for pladerne, som jeg i eftertid har downloadet, at de ikke skal bruges, hvis man vil spartle glat. Klart det er min fejl i sidste ende, som lyttede til nogen i stedet for at undersøge det selv. Mener dog stadig, at man burde kunne stole på en sælger, der giver en vejledning og råd. Han er professionel og plukkede varerne ud til mig og overbeviste mig om at købe den. Jeg er nybegynder, hvilket jeg også sagde.
Pladeløfter og gulvbeskyttelse og alt brugte jeg også til disse plader, så det havde ikke været nogen forskel.
Jeg vil ikke "sætte på plads" men jeg vil høre, hvordan han synes jeg skal få det glat, er nysgerrig på, hvordan han mener, jeg skal gøre..
Spartle og slibe glat UDEN papir eller glasfiberremser, derefter sætter du microlit og maler.
Jeg bruger ALTID microlit i gipslofter, hvis det er træreglat uanset hvilken type gipsplade, som snedkeren har sat op (hvis det skal være et glat loft) for at være sikker på, at det ikke revner.
bare at spartle samlingerne og være glad, typ.
Jeg har lige sat hele loftet op under stor bekymring og begynder derefter at søge info om hvilken slags spartelmasse jeg skal vælge.
Jeg indser da, at stort set hele internettet mener, at det ikke går at spartle disse slags samlinger. At disse plader kun er til for dem, der ønsker samlinger i et gittermønster i loftet.
Min fortvivlelse er enorm. Er det sandt? Er der nogen, der kan sige noget trøstende eller opmuntrende?
Og har man nogen som helst ret, når det kommer til køb gjort baseret på sælgerens udtrykkelige instruktion?![/QUOTE]
Jeg har lige sat hele loftet op under stor bekymring og begynder derefter at søge info om hvilken slags spartelmasse jeg skal vælge.
Jeg indser da, at stort set hele internettet mener, at det ikke går at spartle disse slags samlinger. At disse plader kun er til for dem, der ønsker samlinger i et gittermønster i loftet.
Min fortvivlelse er enorm. Er det sandt? Er der nogen, der kan sige noget trøstende eller opmuntrende?
Og har man nogen som helst ret, når det kommer til køb gjort baseret på sælgerens udtrykkelige instruktion?![/QUOTE]
Det du kan gøre er at spartle alle samlinger med ardex a828 og slibe, så det bliver plant. Efter dette bruger du glasvæv af den glatte slags, derefter maler du det hele 2-4 gange.E Emmazk sagde: