Jeg har lavet præcis sådan et loft i min gang. Du fylder mellemrummet med letvægtsfiller, ikke almindelig spartel. Det går fint at slibe letvægtsfilleren også, men fordelen er, at den ikke krymper. Derefter sætter du et malerlærred op på det med tapetklister. Man skal være meget omhyggelig med samlingerne på malerlærredet, så det bliver pænt, når du maler. Enten køber du et færdiggrundet lærred, eller også kan du påføre et lag tapetklister på det, inden du maler, så kræves der ikke så meget maling. Resultatet bliver super.

• Synes
Emmazk
  • Laddar…
D Daniel__s sagde:
Du virkede til at vide, hvad du var ude efter, alligevel beder du om hjælp:thinking: og får fejl..håber det løser sig
tak for din indsigtsfulde kommentar, nu føles det meget bedre!

• Haha
  • Synes
Kätting og 10 andre
  • Laddar…
ingenmansland ingenmansland sagde:
Jeg har lavet præcis sådan et loft i min gang. Du fylder mellemrummet med letvægtsspartel, ikke almindelig spartel. Det går fint at slibe det spartel også, men fordelen er, at det ikke krymper. Derefter sætter du et malerlærred op med tapetklister. Man skal være meget omhyggelig med samlingerne på malerlærredet, så det bliver pænt, når du maler. Enten køber du et færdiggrundet lærred, eller også kan du påføre et lag tapetklister, inden du maler, så kræves der ikke lige så meget maling. Resultatet vil blive fantastisk.
okay jeg gør sådan! Tusind tak! :)

M Mortsken sagde:
Kan man ikke skrabe et større dige op?
Selvfølgelig ikke sjovt og det vil nok støve en del.
tak for idéen, tror det bliver svært dog for skruerne sidder der. :)

• Synes
honung
  • Laddar…
Tak for alle svar!
Skal tage til byggemarkedet i morgen og stille spørgsmål ved hans råd og bede ham fortælle, hvordan han synes, jeg skal spartle dette.

Men så bliver det som I siger at spartle og sætte dug, og aldrig mere stole på en sælger. Man lærer noget nyt hver dag.

• Synes
Goelette og 2 andre
  • Laddar…
EddieHansson
  • Fyld samlingen med spartelmasse
  • Lim en papirsstrimmel. Brug almindelig træ-/papirlim
  • Spartl over med bred spartel for at minimere 'ryggen', der opstår.

EddieHansson EddieHansson sagde:
  • Fyld fugen med spartel
  • Lim en papirsstrimmel. Brug almindeligt træ/papirlim
  • Spartel over med bred spartel for at minimere 'ryggen', der bliver.

Det kommer aldrig til at blive godt for en "amatør". Selv hvis man lykkes godt med spartlingen, vil der være forskelle, når man maler, hvor der er spartel i forhold til papir.
Skal det blive virkelig godt, limer man op en fiberdug, og så behøver man kun at fylde ujævnheder med valgfri spartelmasse før. Så ville det selvfølgelig have været bedre med helt ret skårne gipsplader, men man skal alligevel spartle over skruerne, så der er ikke meget ekstra arbejde i at fylde fugen.

• Synes
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Tomture61
Da jeg bestilte mit hus, blev det gipsplank, meningen er, at der skal være synlige samlinger.
Da jeg skruede pladerne op, syntes jeg, det ville se bedre ud med helt glatte lofter, så spartlede alle samlinger.
I skrålys kunne man se alle samlinger, sandsynligvis var pladerne ikke fremstillet i samme tykkelse.
Endte med at jeg satte renoveringsdug/tapet op i samtlige lofter.

• Synes
Emmazk
  • Laddar…
EddieHansson
useless useless sagde:
Det kommer aldrig til at blive godt for en "amatør". Selvom man lykkes godt med spartelarbejdet, vil der være forskelle, når man maler, hvor der er spartel sammenlignet med papir.
For at få det rigtig godt limer man en fiberdug op, og så behøver man kun at fylde ujævnheder med valgfrit spartelmasse inden. Her ville det selvfølgelig have været bedre med helt lige gipsskiver, men man skal alligevel spartle over skruerne, så det er ikke meget ekstra arbejde at fylde i faserne.
Ja, det er jo selvfølgelig risikoen. Måske bedst at lade samlingerne være synlige, som pladerne er tiltænkt?

E Emmazk sagde:
Tak for alle svarene!
Skal tage til byggemarkedet i morgen og sætte spørgsmålstegn ved hans råd og bede ham fortælle, hvordan han synes, jeg skal spartle dette.

Men så bliver det som I siger, spartle og sætte dug, og aldrig mere stole på en sælger. Man lærer noget nyt hver dag.
Det er alligevel ikke helt forkert af ham. Almindelig gips har fasing på siderne og ikke i bunden. Der findes specialplader med fasing på alle sider, men de er ikke så almindelige. Desuden er det sindssygt besværligt at sætte store gipsplader op i loftet. Man har brug for en gipshætte for at lette arbejdet. Derudover skal du så også fuldspartle loftet, hvilket også er ret besværligt. Så jeg vil sige, at han ikke direkte har fejl, bare at han gav det råd, han selv foretrækker.

Husk bare, at spartling og slibning er utroligt vigtigt at få gjort rigtigt for et godt resultat. Sørg for at have lys fra siden (skrålys), når du gør det. Så kan du se, om det er jævnt. Målardugen dækker ingen ujævnheder, den sørger kun for, at der ikke bliver revner, når huset bevæger sig.

• Synes
Erik Gustafson og 2 andre
  • Laddar…
Tag til den samme butik og se, om du kan finde en anden sælger, og spørg, hvad du skal bruge, hvis du vil have et glat loft. Hvis han siger almindelig gips, så spørg lidt dumt om det ikke findes gipstak med en lille fasning på alle sider. Sælgeren siger måske, at nej nej, dem skal du absolut ikke have (hvis du er heldig).
Så fortæller du, at du stillede samme spørgsmål til kollegaen, der gav dig rådet om at bruge netop sådan nogen.

Microlite til loftet burde de stå for, mindst, spartling og maling er samme arbejde.

• Synes
fremax og 3 andre
  • Laddar…
Jeg satte også sådanne plader og brugte en mikrolit dug efter spartlingen. Blev rigtig godt!

• Synes
Emmazk og 1 anden
  • Laddar…
D
På 200 m2 udbygget tagflade satte vi almindelige store væggipsplader (med skrue 30cc), bredspartlede samlingerne med armeringsnet, malede. Det blev helt glat og fint. Efter 9 år kan man ane en lille sprække i et rum. Måske fordel at taget sidder i et stenhus?

Men det burde gå godt for dig også at få et glat tag.

sunnis
E Emmazk sagde:
Tak for alle svar!
Skal tage til byggemarkedet i morgen og stille spørgsmålstegn ved hans råd og bede ham fortælle, hvordan han synes, jeg skal spartle dette.

Men så bliver det, som I siger, at spartle og sætte væv, og aldrig mere stole på en sælger. Man lærer noget nyt hver dag.
Det er jo loftgips, du har sat op. Skal man alligevel sætte en form for fiberdug, spiller det ingen rolle, om det er almindelige plader eller loftgips. Man behøver også fjerne remser/spartle kortsiderne på almindelig væggips præcis som loftgips. Hvis man arbejder med væggips, må man leje en pladeløfter og lægge gulvbeskyttelse m.m.

Synes ikke direkte, du har så meget på erfaring for at sætte ham/hende på plads.

• Synes
Jakobk og 1 anden
  • Laddar…
Excel
Brugte sådanne skruer og spartlede, ingen problemer.

• Synes
Emmazk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.