Skal rive en væg og har fået ind tilbud, men står og træder vande og venter på svar fra kommunen om at lave en byggeanmeldelse eller ej. Ifølge kommunen, hvor jeg har fået tegningerne fra, ved man ikke om væggen er bærende eller ej, og beder mig om at lave en byggeanmeldelse og konstruktions tegning fra en konstruktør.

Når jeg taler med kommunen, anbefaler de, at jeg kontakter en konstruktør, hvilket ikke er det nemmeste i Borås, da der ikke findes nogen her, desuden koster en konstruktør utroligt mange penge.

De 3 virksomheder, der har givet mig tilbud, går ud fra, at den er bærende og vil lægge en passende bjælke med støtter på siderne. Disse 3 løfter øjenbrynene, når jeg forklarer, hvad kommunen kræver af mig i form af byggeanmeldelse og konstruktions tegninger for at påvise, at bjælken har rigtig bæreevne mm. for den væg, og synes det er søgt for en så lille væg, der skal rives.

Væggen, der skal rives, er ca. 1,4 meter bred og ligger næsten i midten af huset, vedhæfter de tegninger, som jeg har fået.

Så jeg står spørgende om det virkelig skal være nødvendigt at lave en byggeanmeldelse med konstruktørens tegninger og hele den historie, eller om jeg bare skal lade arbejdet begynde direkte.

Hvad siger I?

Jeg har cirklet væggen på underetagen, der skal rives. Og det indcirklede på overetagen er den hele væg, der står tilbage.
Bygningsplaner for to etager med indrammede sektioner, der viser placeringen af væggen, der skal fjernes, markeret med røde rektangler.

Hvis væggen er bærende, kræves der en byggeanmeldelse. Altså hyrer du en konstruktør, der kan afgøre dette.

injonil sagde:
Om væggen er bærende, behøves byggetilladelse. Altså hyrer du en konstruktør, der kan afgøre dette.
Og hvor finder jeg en konstruktør?

Jockose sagde:
… desuden koster en konstruktør ufatteligt mange penge.
.
Og hvad tror du det koster, hvis du laver fejl, og huset falder sammen?
Så "ufatteligt dyre" er ingeniørerne ikke. Det er jo ikke noget særligt kvalificeret job. Enhver nyuddannet bygningsingeniør skal kunne klare det på en halv time.

Væggen ser ikke bærende ud. Den tværgående væg i midten af huset ser ud til at være bærende.

hvor tyk er væggen?

Væggen er ca. 15-16 cm tyk.

Kompliceret

Spørg et af byggefirmaerne, om de har nogen kontakt, der kan lave beregninger. Så kan de være ansvarlige for både byggeri og dimensionering.

Om det er en bærende væg

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.