Hej, er der nogen her, der har bygget enten løsvirke eller færdigskåret skelet, som kan give en indikation på, hvor lang tid det tager at samle et skelet til et hus på ca. 100-150 kvm?

Overvejer hvilken vej jeg skal gå, hvis jeg skal bygge selv. Færdigskåret skelet er jo praktisk for en, der ikke er tømrer, samtidig med at der alligevel er en del penge at spare ved at save og måle selv. Men spørgsmålet er så, hvordan tiden adskiller sig, hvad der er mest værd.

P
N Nygge72 sagde:
Hej, er der nogen her, der har bygget selv enten løsvirke eller færdigskåret stamme, som kan give en fingerpeg om, hvor lang tid det tager at samle en stamme til et hus på ca. 100-150 kvm?

Overvejer hvilken vej jeg skal gå, hvis jeg skal bygge selv. Færdigskåret stamme er jo praktisk for en, der ikke er tømrer, samtidig med at der alligevel er penge at spare ved at save og måle selv. Men spørgsmålet er så, hvordan tiden adskiller sig, hvad der er mest værd.
Vi laver en løsvirkesstamme på ca. 1 uge med to mand, hvis du er alene så regn med 2-3 uger, inden du kan modtage tagspær. Det er godt at få på udvendig plade på stammen inden tagspær for at få lidt stivhed i væggene, inden taget kommer på..

Rejäl sagde:
Vi laver en løsramme på ca. 1 uge for to mand, hvis du er alene så regn med 2-3 uger inden du kan modtage tagspær. Det er godt at få på ydre plade på rammen inden tagspær for at få lidt stivhed i væggene inden taget kommer på.
Hvordan griber I det så an, kører I regel for regel, eller skærer I typisk alle reglar til den rette længde på én gang og slår dem bare sammen?

P
N Nygge72 sagde:
Hvordan går I til værks da, saver I regel for regel, eller saver I alle reglerne til den rette længde på én gang, og så slår dem sammen bare?
En saver og med søm/skyder sammen vi kører med forskellige længder på træet kortstolpe og lange længder..
Saver til en væg ad gangen hvis vi er to..

• Synes
Nygge72
  • Laddar…
Rejäl sagde:
En kapper og med søm/skyder sammen vi kører med forskellige længder på tømmeret kortstolpe og lange længder..
Kapper til en væg ad gangen, hvis vi er to..
Tak

P
N Nygge72 sagde:
Tak
Sømpistol med 90mm søm og en kapsav og geringssav er at anbefale..

• Synes
FredrikR
  • Laddar…
P
Lidt inspiration😊

• Byggeri af husramme under opførelse på en byggeplads med skov i baggrunden og byggematerialer omkring.
  • Trækonstruktion under opførelse, omgivet af træer og byggematerialer.
  • Synes
fribygg
  • Laddar…
Rejäl sagde:
Sømpistol med 90mm søm og en kap og geringssav er at anbefale..
Det har jeg 😁 Elsker at købe værktøj desværre 🫣

Har du styr på, om man kunne gøre det færdigt udvendigt (forår/sommer/efterår), dvs kun vejrsikringen. Derefter står det tomt fra isolering og varme (efterår/vinter/forår), om det da tager skade, eller skal isolering/plast/varme i så hurtigt som muligt?

P
Det kan stå over en vinter, hvis du får den vejrbeskyttelse..

• Synes
Nygge72
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.