Jeg har bygget en tilbygning på 4,4m bred og 2,3m ud fra gavlen med et pulttag. Konstruktionen består af 170 reglar, der er skruet med ekspansionsbolt i betonpladen cc120 samt stående 170 reglar rundt omkring. Indertaget består af 125 reglar cc 60 og spær er 220 cc60.

Alt er mere eller mindre monteret med vinkelskinner oppe og nede. Udsiden er færdig med asfaboard 34x70 sømlekter cc100 med en stående lodret lægtepanel. Taget er fer og not.

Spørgsmålet er, om det holder til eventuelle vridkræfter eller hvordan man nu siger det? Jeg har ikke sat nogle kortlægter i væggene (endnu i hvert fald) for at undgå mange kuldebroer... er det nødvendigt? Jeg skal i øvrigt sætte 45x45 på tværs på indersiden samt osb+gips.

Pladen, der er støbt, er i øvrigt støbt sammen med 1/3 af tømmerhuset, så den vil ikke bevæge sig relativt til resten af huset.

Du bør have stag, om end midlertidige i væggene. Skru fast hvad som helst, en råspontbräda er godt nok, bør gå diagonalt over væggreglarne.

Når du så skal op med pladematerialet kan du fjerne stagene efterhånden. Pladerne modvirker så skjuvbevægelserne og stagar op rigtig godt. Kortlingar er unødvendige og hjælper næsten slet ikke, i så fald hvis du sætter dem diagonalt, men det er unødvendigt.

Så nu at du havde asfaboard på ydersiden, det måske er nok, men det er vel ikke verdens mest stabile plademateriale måske.

Osb inde rækker fint. Lyder som om du er på den sikre side med regler.

ok godt at høre, smækker en midlertidig diagonal på så hurtigt som muligt da. Hvad er kilden til disse kræfter, hvis man må spørge?

Vind, men disse skal ikke undervurderes
Når det er lidt skævt, hjælper jo al egenvægt og sne og lort også

En slægtning til mig havde en nabo med en garage. Garagen havde en lille lagerdel påbygget, sortbygget.

Byggesagskontoret skulle inspicere, så rev han lagerdelen (kl. 02 om natten).

Efter inspektionen begyndte han at bygge lageret op igen, men nu mere integreret med garagen, dvs. han fjernede den bagerste gavl, og forlængede med lageret.

Alt var klart, men han var i gang med at fikse taget, de fleste tegl var flyttet over til den ene side af garagetaget. Der kom en efterårsstorm, og midt om natten styrtede hele garagen sammen. Gavlvæggen havde været vital for stabilitet.

Ok... jeg skal ikke snyde :) er bare nysgerrig på alt :) men det løser sig, når man sætter OSB senere da...

Inden pladematerialet er opsat, har væggene ikke meget vindfanger, så det går hånd i hånd der.

JKrister sagde:
Inden plademateriale er opsat, har væggene ikke meget vindfang, så det går hånd i hånd.
Men har man sat panel på ydersiden, så er vindfanget så stort, som det kommer til at blive. Panelet hjælper meget lidt til stabilitet.

heldigt at det er vindstille i dag...ellers havde jeg nok forladt arbejdet for at skrue noget fast :)

Hvis du ikke er klar til isolering og OSB endnu, kan du skrue op to spikband i kryds over hele væggen. Fra gulvet i den ene side til væg/loft i den anden, og skru disse i nogle reglar på vejen.
Det plejer at gå godt at isolere inden for båndene og plastre og regle udenfor uden at skulle demontere dem.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.