Vi skal bygge ny 1,5 villa med "forberedt overetage" (isoleret med glespanel og spånplader på gulv)

Overetagen laver vi selv.

1. Men vi tænkte også at smide en indervæg op i stueetagen for at lave et ekstra rum, de ville have 10.000 kr for det, så gør det hellere selv og får den præcis der, jeg vil have den. Men der er gulvvarme i hele stueetagen, som ligger på 50 mm (eksklusive laminatgulvet). Er det dumt at fastgøre regel for væg på laminatgulv? Laminat bevæger sig vel ikke så meget, eller har jeg fejl? Gulvvarme på 50 mm plus laminatgulvet.. kan jeg fastgøre bundreglen i gulvet så? Der findes noget klemmesystem, har jeg hørt, nogen der ved mere om dette?

2. Det vil blive meget arbejde med indervægge på overetagen. Nogen der har gode tips til at få regel på gulv og loft til at ramme lige over for hinanden enkelt og hurtigt? Skal man købe en krydslaser måske? Vil jo få det gjort så enkelt som muligt. Tænkte at køre med pladeprofil U-profil på gulv og loft, derefter træ som stående regler. Ved ikke om man plejer at gøre sådan, formentlig ikke. Men det må vel gå godt? Tidligere har jeg kun brugt træ.

3. Der bliver et toilet på overetagen. Jeg har aldrig selv lavet tætningslag, men synes ikke det ser alt for svært ud, når man læser og ser instruktionsvideoer og gør det nøje. Hvad synes I, er det dum-gnidret at kaste sig over dette selv? Hvad kan man spare, vil I vurdere, ved at lave badeværelset selv i forhold til at tage en håndværker? Badeværelset bliver nok ca. 10 kvm.

4. Behøver man en kortlægning for håndvask og tungere ting, hvis man bruger OSB bagved vådrumspanelet i badeværelset?

1. Dobbeltklæbende tape eller nogle striber med godt monteringslim, kap reglarne så de spænder lidt, så har du en kanonstærk indervæg, som kan flyttes uden skader!

• Synes
LinusW
  • Laddar…
S
1. en lige væg uden dør?
findes vægge med fødder man skruer ud.
2. køb laser ("mærkesnor og et langt vaterpas
fungerer fint med plade til taget og gulv.
3. gør det selv, brug samme producent (mener man skal undgå tætningsmiddel fra f.eks. biltema.)
4. kortla gerne bliver meget vægt. og kan du tage den ekstra mønt, er krydsfiner. tag den.
osb er ingen god plade i min mening.

• Synes
LinusW
  • Laddar…
SBH sagde:
4.kortla gerne bliver meget vægt. og kan du tage den ekstra slant plywood er. tag den.
osb er ingen god plade efter min mening.
Er ikke 15 mm konstruktionsplyfa krav stadig?

Kane sagde:
Er ikke 15 mm konstruktionsplyfa krav stadigvæk?
Krav er det ikke, men det er jo det bedre alternativ!

OSB + 1 lag almindelig gips er almindeligt, og det fungerer udmærket det med!

S
Kane sagde:
Er ikke 15 mm konstruktionsplyfa krav stadig?
de regner jo med så klart 15mm k-plywood p30.
osb/3 har jo dobbelt så stor fugtbevægelse

Tak for jeres svar!

Patrik Lidstedt sagde:
1. Dobbeltklæbende tape eller nogle stænk med godt monteringslim, kap reglarne så de spænder lidt, så har du en kanonstærk indervæg, som kan flyttes uden påvirkning!
Lyder jo smart. Men hvis man kun limer i laminatgulvet, er det en god løsning? Føles som om man vil have fæste mod det underliggende gulv også.

SBH sagde:
1. en lige væg uden dør?
findes vægge med fødder man skruer ud.
2. køb laser ( "markeringssnor og et langt vaterpas
fungerer fint med plade til loftet og gulv.
3. gør det selv, brug samme producent (synes man undgår tætningslag fra f.eks. biltema).
4. kortla gerne bliver meget vægt. og kan du tage den ekstra skilling krydsfiner er. tag den.
osb er ikke en god plade i min mening.
1. Det er en lige væg mellem to eksisterende bærende vægge. Der kommer til at blive en dør. Væggen er ca. 4,5m i alt.

S
LinusW sagde:
Tak for jeres svar!

Lyder jo praktisk. Men hvis man bare limer i laminatgulvet, er det en god løsning? Føles som om man også vil have fæste mod det underliggende gulv.

1. Det er en lige væg mellem to eksisterende bærende vægge. Der kommer til at være en dør. Væggen er ca. 4,5m i alt.
oki doki. lim og korte skruer i sylden. og selvfølgelig længere skruer der, hvor du ser skruerække fra spånpladen
absolut ikke væg oven på et laminatgulv

Har lige haft en fyr hjemme, der har lavet flydespartel + vandtætningsmembran for mig. Jeg ville ikke have gjort det i nærheden af lige så godt og synes alligevel, jeg er nogenlunde handy. Alt andet har jeg gjort selv, men lige præcis disse opgaver synes jeg er for vigtige til at tage chancer med. Anden etage i et træhus, nej det ville jeg ikke have gjort selv ;)

Men det kan absolut lade sig gøre! Bare pas på med alle lavprisalternativer til vandtætning.

Kortla + plyfa er jo at foretrække. Koster ikke mange ekstra kroner.

LinusW sagde:
Tak for jeres svar!

Lyder jo praktisk. Men hvis man bare limer i laminatgulvet, er det en god løsning? Det føles som om man også vil have fastgørelse mod det underliggende gulv.

1. Det er en lige væg mellem to eksisterende bærende vægge. Der kommer til at være en dør. Væggen er ca. 4,5m i alt.
Det ville være, hvis hele laminatgulvet bevæger sig, men det finder jeg meget usandsynligt!

Hvis der skal være en dør, er det måske på sin plads med nogle skruer i loftreglen.

I modsætning til SBH synes jeg, at det er fremragende at stille en væg på gulvet, hvis man vil kunne fjerne den nemt, og undgår man da gennemgående skruer, kan gulvet stadig flyde.

Senest redigeret:
S
Patrik Lidstedt sagde:
Det skulle være om hele laminatgulvet bevæger sig, men det finder jeg meget usandsynligt!

Hvis det skal være dør, måske nogle skruer i tagreglen er på sin plads.
laminat og parkett bevæger sig, punktum.

SBH sagde:
oki doki. lim og korte skruer i syllen. og så klart længere skruer hvor du ser skruerække fra spånpladen
absolut ikke væg oven på et laminatgulv
Det ville jo være rart, hvis man havde røntgensyn og kunne se gulvvarmeslyngen gennem gulvet og bare kunne fyre løs med almindelig skrue :D
Må gå i gang med dyksaven og fjerne laminatet da. Eller forsøge at overtale tømreren til at sætte en regel direkte på gulvet inden de lægger gulvet måske hehe

S
i loftet sætter du bare skruer? intet at være bekymret over?
belysning i dette rum så?

SBH sagde:
i loftet sætter du bare skruer? intet at være bekymret over?
belysning i dette rum da?
Nej skal ikke være nogle problemer at sætte i loftet. Denne væg var jo et tilvalg man kunne vælge fra hustillverkaren. Vi vil dog flytte den lidt. Skal tale lidt med byggelederen også. Rummet er tænkt med egen belysning så elen er forberedt. Sen får vel min elektriker ven komme forbi for at trække elen i væggen vi bygger for lampknap.

SBH sagde:
laminat og parket bevæger sig, punktum.
Ikke nok til at udgøre et problem, hvis væggen nu skal være permanent så er det vel passende at bede byggefirmaet om at afslutte gulvlægningen der, hvor man vil have væggen, og derefter lægge gulv i det lille rum selv^^

De vil næppe "efterlade" plads til den væg, du ikke vil betale for!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.