Tänkte bygga en platsbyggd bokhylla i mdf, 3 st 63 cm breda hyllsektioner skruvas ihop mot varandra på plats i nischen. 1-2,6 meter höga (snedtak). Hylldjup 25 cm (mdf:en kapad o klar).
Men den jäkla sockeln går mig på nerverna. 45x70 mm "vändlimmat ned störtning" för att få det att inte bågna. Likt förbaskat vickar reglarna betänkligt på (det faktiskt väldigt jämna två år gamla) träolvet.
Våg utom på sista halvmetern där jag skulle behöva kila ordentligt.
Är det dödfött att ens försöka använda träreglar som bas, antar att plastsocklar går mycket smidigare? Trist bara när man trodde det skulle gå att få en rejäl träram i våg utan att lägga så mycket tid.
Tænkte bygge en indbygget bogreol i mdf, 3 stk. 63 cm brede hyldesektioner skrues sammen mod hinanden på plads i nichen. 1-2,6 meter høje (skråtag). Hyldedybde 25 cm (mdf'en skåret og klar).
Men den pokkers sokkel går mig på nerverne. 45x70 mm "vendlimmet ned störtning" for at få det til ikke at bøje. Alligevel vipper reglerne betydeligt på (det faktisk meget jævne to år gamle) trægulv.
Vaterpas undtagen på den sidste halve meter, hvor jeg ville skulle kile ordentligt.
Er det dødsdømt at endda forsøge at bruge træregler som base, antager at plastsokler går meget nemmere? Trist bare når man troede det ville være muligt at få en solid træramme i vater uden at bruge så meget tid.
[billede]
havde du bare tænkt at lægge regelkonstruktionen på gulvet? Hvor kommer soklens ujævnhed ind i dette?
tænk på at der jo kommer vægt på også. Desuden vil du jo også forankre det i væggen. Så uden at vide hvor ujævnt det er, så føles det som om det burde løse sig.
Ja, tænkte stille hyldesektionerne på soklen, de skrues så fast mod bagvæggen med vinkler (intet bagstykke for at spare lidt dybde og mindre arbejde).
Altså det bliver jo ujævnt da det er reglar, selvom jeg har kløvet, vendt, og limet. Har jo ingen retshøvl. Jo, vægten burde presse rammen lidt ned mod gulvet, måske tilstrækkeligt, men det ville føles godt at stille sektionerne på en ramme i vatter. Antager at man må regne med kiler lidt overalt hvis man bygger i træ. Hvis der ikke findes en bedre metode.
Ja, tænkte stille hyllesektionerne på soklen, de skrues så mod bagvæggen med vinkler (intet bagstykke for at spare lidt dybde og mindre arbejde).
Altså det bliver jo ujævnt da det er regeltræ, trods at jeg har kløvet, vendt, og limet. Har jo ingen retshøvl. Jo, vægten burde trykke rammen lidt mod gulvet, måske tilstrækkeligt, men det ville have føltes godt at stille sektionerne på en ramme i vater. Antager at man må regne med kiler lidt alle vegne, hvis man bygger i træ. Hvis der ikke findes en bedre metode.
på gulvsoklen eller rammen du har bygget?
findes der justerskruer til vinduer osv. som kan bruges. Hvor skæv er den?
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.