Hej, har revet indertaket i hallen op til lægterne for at sætte nyt indertag. Der var træpanel, mørk og dyster, og inden for den var fiberplader, 60'erne, og så kom lægterne.
Hvad det ser ud til, ligger der noget sort pap ovenpå lægterne, under isoleringen oppe på det kolde loft.

Jeg planlagde byggplast mellem det nye indertak og lægterne, men kan det forårsage problemer?
Hvor tæt er det sorte pap ovenpå?
Risikerer jeg at indkapsle fugt i lægterne mellem pap og plast?
Hallen ligger udenfor badeværelset, hvor det bliver fugtigt på trods af ny ventilator, så det lod fugt sive ud til hallen.

Samme spørgsmål dukker nok op, når soveværelserne og køkkenet renoveres senere...

skær nogle snit i pappen, så er den ikke tæt længere.

Ingen plastik i ældre huse, lad det være som det er.

Tak for svaret.
En overvejelse bare.
Over soveværelset er der påvækst på råsponten, det plejer vel at betyde, at fugtig luft er trængt op.
Nu er udestuen udenfor soveværelset, og udestuehegnet går ind under tagfoden.
Jeg gætter på, at tidligere ejere har haft døren eller vinduet mellem soveværelse og udestue åbent, så varm fugtig luft er gået fra soveværelset til udestuen og derefter siver op gennem overgangen mellem tagene.
Men det kunne også være utæt i soveværelsestaget...
Er der risici ved at sætte bygningsplast under den glese panel selv med vindpap ovenover?
Lidt bælter og seler...
At sætte bygningsplast nu er jo nemmere end at udbedre utætheder senere. Men ikke hvis det øger andre risici.

Tååmten Tååmten sagde:
Tak for svar.
En overvejelse bare.
Over soveværelset er der påvækst på råsponten, det plejer vel at betyde, at fugtig luft er trængt op.
Nu er udestuen uden for soveværelset, og udestuehegn går ind under tagskægget.
Jeg gætter på, at tidligere ejer har haft døren eller vinduet mellem soveværelse og udestue åbent, så varm fugtig luft er gået fra soveværelset til udestuen og derefter sivet op gennem overgangen mellem tagene.
Men det kunne også være utæt i soveværelsestaget...
Er der risici ved at sætte byggeplast under den løse panel, selv med vindspærren ovenover?
Lidt seler og rem...
At sætte byggeplast nu er jo lettere end at udbedre gennemtræk senere. Men ikke hvis det øger andre risici.
Hvordan gjorde du? Gjorde en lignende renovering og satte plast på loftet, inden jeg satte ny løspanel op.
Har været oppe på det kolde loft og skåret hul i det gamle diffusionspap. Tidligere pap var skadet mange steder.
Fik det forklaret, at der ikke skal være problemer med fugt på den varme side alligevel. Havde tidligere problemer med sortskimmel på loftet på grund af lækage af fugtig luft indefra op på loftet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.