Her kommer et spørgsmål fra anv "Gretakvist":

"Jeg skal skifte indervægge i vores sommerhus og overvejer, hvilke byggematerialer jeg skal bruge. Huset er IKKE opvarmet om vinteren, så gips er vel ikke at anbefale. Jeg skal både panelere, male, tapetsere og tænkte på at 'beklæde' alle vægge med de samme plader."

Med venlig hilsen,
MathiasS

:o Den nærige Gretakvist, der ikke vil have varmen på om vinteren, burde satse på Mineritskivor eller en anden type cementskive. :P

Dyre er de, men Greta tjener jo store penge på at slippe for at opvarme. :-/ ::) ;D

::) For eternit er vel ikke værd at overveje? ??? :-/ :-X ;D

Er det virkelig et problem at have gips i et hus, der ikke er opvarmet?

Jeg troede, at man var nødt til at have mindst typ 10 grad C for ikke at få problemer med fugt indendørs...?

Men dette passer måske ikke?

/ PJ

Til løjerfuglen 'Immobil' som tilsyneladende ved, hvad han taler om, vil jeg bare sige 'in your.......'

---'Er det virkelig et problem at have gips i et hus, der ikke er opvarmet?' --- Jeg ved det ikke, er den ikke mere fugtfølsom end typ træplader el lign.

Når man søger på opvarmning under vinteren på Fritidshus varierer buddene ;)
Det afhænger tilsyneladende af hvor i vores lange land huset er beliggende, hvor tørre og kolde vintrene er :-/
Jeg overvejer også om gips bruges som indvendige vægge i koldgarage ??? Nogen der ved?

Læs denne tråd i går aftes og var nu om morgenen hos min byggemarked. Stillede spørgsmålet. De ringede direkte til Gyproc (gips) og til deres spånpladeleverandør, mens jeg ventede.
Svaret: Problemer kan opstå med plademateriale, hvis den relative luftfugtighed i længere tid overstiger 85%.
(hvad dette nu indebærer) Fra Gyproc kom også tilføjelserne: Tjek alle kolde garager med gipsvægge og sommerhuse, der står uopvarmede om vinteren.....................
Desuden: Hvor mange byggemarkeder opbevarer deres plademateriale i opvarmede rum?
Jeg vil fortsætte med at skrue plader op i uopvarmede huse ::) 8)

Tak for svarene ang. gipsen. Hvis jeg nu kun vil sætte EN plade op som underlag for maling, tapet, panel og ikke vælger gips, der behøver en OSB under for skruning osv. og som også kunne fungere i uopvarmede rum, er der nogen der ved??

SnickarPelle sagde:
Læste denne tråd i går aftes og var nu til morgen hos min byggemarked. Stillede spørgsmålet. De ringede direkte til Gyproc (gips) og til deres spånpladeleverandør, mens jeg ventede.
Svaret: Problemer kan opstå med plademateriale, hvis den relative luftfugtighed over længere tid overstiger 85%.
Og så er træ lige så slemt, endda værre... Alt kan mugne ved 85% RF, ikke ved lave temperaturer, men alt er muligt. Og jeg vil nok ikke tro, at gipsen i sig selv tager skade af vintertemperature osv....men man kan jo tage fejl....

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.