Hvad jeg ved er momsen ca. 22 % på byggematerialer. Men som i Sverige plejer man at få momsen i rabat, hvis man køber meget. Så rimeligvis bør man vælge 2 steder at købe fra. Et til byggematerialer og lignende og et til fliser og lignende.

M.V.H

Jörgen
 
Hej!

Vores hus produceres i Polen, og vi var dernede og besøgte fabrikken samt så på byggematerialer på stedet i sidste uge.

Generelt set ligger priserne i Polen 30-50% under de svenske. Ved indførsel til Sverige skal man dog regne med fragt og svensk moms (trække den polske moms på cirka 12% fra og lægge den svenske på 25% til). For at det skal kunne betale sig, skal man tage større mængder materiale hjem eller tage det i bilen og håbe, at tolden ikke spørger om noget.

Rådet vi fik (via vores husleverandør, der har arbejdet i Polen i 30 år) er, at man skal være forsigtig. Det er let at blive snydt, hvis man ikke kender kulturen. Vi fik også rådet om IKKE at købe VVS-ting, da der er forskellige standarder i Sverige og Polen.

Det der er billigt i Polen er arbejdskraften (høj arbejdsløshed), og det er muligt at få fat i dygtige håndværkere og bygningsarbejdere dernede. Igen bør man dog have kontakter...

Vi vil sandsynligvis købe byggematerialer til hele vores hus fra Polen samt lade en snedker (som vi mødte på stedet) bygge køkken og trappe til os.

Klinker, porcelæn, hvidevarer osv. vil vi købe i Sverige. Dels fordi de har anden smag, stil og mærker i Polen.
 
Hej!

Vi har handlet tegl, vinduer, fliser og klinker og også en brændeovn fra Tyskland til vores hus. Der er en del penge at spare, selvom fragten koster lidt.
Så, tøv ikke!
 
Hej,

søger kontakt med nogen, der har gjort en vellykket og lønnende indkøbsrejse til Polen. Jeg er journalist på en af vores større aviser og skal skrive om dette, er du/I interesseret i at medvirke med navn og billede så hør af jer!

Mvh
Fredrik Kullberg
ICA-kuriren
fredrik.kullberg@forlaget.ica.se
08-7282392
 
alt dette lyder MEGET interessant synes jeg at kunne få det fra et andet land..nu til min lille overvejelse..kom gerne med forslag! ::)
jeg skal bygge om et hus...skal rive op gulvet og sådan..så jeg har brug for cirka 50-60 murblokke for at få op midtermurene i alle rummene..og ville have brug for ca. 80 gulvspånplader..22 mm, og 4 stk. 3-lags vinduer 120x120...ville koste omkring 13-14 tusind..ville man spare ved at købe det fra et andet land..som det I taler om - Polen? eller hvor kunne man købe det et eller andet sted...priserne jeg har regnet på er fra byggmax
 
Selvom jeg kan være nærig, ville jeg ikke tage ned og handle for en mindre gevinst end 50 tusind. En indkøbsrejse tager et par dage, og så skal du fragte det op til Sverige også. Rejse, hotel, transport og tabte feriedage. Mao køb på byggmax i dette tilfælde.

mvh
David
 
Elitfönster skal findes der ligeså Swedoor. Kiggede ikke aktivt efter vinduer, så jeg ved ingen priser.
Jeg så ingen trægulv, derimod et stort udvalg af lamel, parket og klinker.

mvh
David
 
Skal købe Siporex / Ytong. Nogen der ved hvor man kan købe sådan noget i Polen? Så i et indlæg noget om en importør... navn/adresse?
Har tjekket herhjemme og det koster mellem 250´-300´ så der er måske en del at spare!!
 
Hej,

Hvis du går ind på http://www.ytong.pl så er der en gul boks, der dukker op. Klik på den, og du kommer direkte til deres "webbutik". Nu ved jeg ikke, om der er en mulighed for at få en form for rabat på disse priser, eller om de er "sidste pris".

Jeg har i længere tid set på masser af polske hjemmesider for materialer til mit kommende husbyggeri. Vinduer, gulve, fliser osv. Har du blot en, der kan polsk, er jeg overbevist om, at du kan spare mange penge.
Et eksempel: Fast vindue i størrelsen 60*60 cm i træ med U-værdi på ca. 1.1 koster i Polen ca. 600:-.INKL polsk moms (7%)
Hvad koster lignende i Danmark?? 1000+moms og op.

Noget man skal tjekke ordentligt er transport. Hørte for nyligt, at polske myndigheder siden årsskiftet har gjort det besværligt for polske transportfirmaer. Certifikat og erhvervsbevis. Værd at tjekke.

Et spørgsmål:
Ved du præcis, hvor meget du har brug for?? Jeg mener, hvis nogen her i Danmark allerede har beregnet materialeforbruget (antal blokke, længde på bjælker osv.) Jeg overvejer nemlig at sende tegningerne på huset direkte til polske Ytong og lade dem beregne materialet.

Hvis du gør nogle fremskridt, må du gerne høre fra dig til mig.

Said
said@33rpm.nu
 
En rettelse af momsen bare
Momsen vil blive hævet til 22% ved indtrædelsen i EU. Mange virksomheder har allerede nu hævet. Var der i julen derfor ved jeg situationen!

M.V.H

Jörgen
 
  • Synes
drysafe
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.