Hej!

Var i Polen i sidste uge. Dog kun i en dag...
Men så og talte med folk der om byggematerialer..
Det virker til at være STOR prisforskel ;) ;)
Mod sverige altså..
Komplet toiletstol 300 kroner
Blandare 65 kroner

Er der nogen der har handlet i Polen?
Hvor skal man handle?
Kvalitet?
Importerer nogen disse til Sverige?

Anbefalinger?
Menninger?
8)

Det eneste jeg har hørt var om en ven af en ven, som er begyndt at importere varmtvandsblandere derfra. Sådanne som opvarmer vandet direkte uden tank. Han havde nok tænkt sig, at der ville være et marked for disse herhjemme for dem, der har kolonihaver el.lign. Selv salg med dobbelt påslag ville give en billig pris herhjemme. Jeg kan forestille mig, at visse ting kan betale sig, hvis man vil blive selvstændig erhvervsdrivende. Men jeg er lidt skeptisk over for blandere, tror ikke, der er noget stort marked.

Blander til 65kr? Ikke engang hvis den var gratis, ville jeg tage noget andet end en termostat og trykstyret blander fra FMM. Ikke verdens mest innovative design måske (bortset fra origoserien) men uovertruffen funktion.

Jeg ved, at en af mine venner planlægger at købe kakel/klinker til sit hus. Det skal han gøre i Polen. Koster kun en 1/3-1/4 del af prisen ifølge ham. Kigger man på kakel til 1000kr/m2, er det nok ikke forkert at tage en tur.

Hej,
ville bare henvise til:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1065082969
her diskuteres det at handle brændeovne i Tyskland
hvor byggematerialer også ofte er billigere end i Sverige.
Jeg er dog blevet træt af, at alle mulige krav skal
opfyldes såsom typegodkendt, osv.osv. Findes der en enhedlig
EU-norm eller ej ???
Hvad Sveriges industri, skorstensfejere, elektrikere osv. forsøger
er at holde billigere og ofte også bedre leverandører
væk fra det svenske marked.

Blandingsbatteri til 65 kroner? Ikke engang hvis det var gratis, ville jeg tage noget andet end en termostat og trykstyret blandingsbatteri fra FMM. Ikke verdens mest innovative design måske (bortset fra Origoserien) men uslåelig funktion.
Jo da. og hvorfor sælges så andre mærkeblandingsbatterier
som Villeroj & Boch m.m. mindst 40% billigere i Tyskland
Frankrig og resten af kontinenten ??
Indse et faktum der er ingen forskel på funktion !!!
Det er bare at tage dertil og handle.

Naboen købte letbetonblokke i Polen for mindre end halv pris sammenlignet med i Sverige, og selv da lagde importøren en del oveni.

TN sagde:
Naboen købte letbetonblokke i Polen for mindre end halve prisen i forhold til Sverige, og importøren lagde alligevel en hel del på
Halve prisen var inklusive fragt med lastbil (speditør)

Angående diskussionen om blandare så så jeg et mere eksklusivt og bredere udvalg i Polen end jeg har set i Sverige til 30-50 % af prisen i Sverige...på næsten alt byggemateriale. Dog var det mere eksklusive bestillingsvarer.

mvh
David

For et godt stykke tid siden var der et program på tv om en ejendomsejer i sthlm, som udelukkende handlede fra Tyskland og Italien (tror jeg) ved nyproduktion af udlejningsejendomme. Omkostningerne for byggeriet blev naturligvis meget lavere end ved svenske indkøb.
Er der nogen, der har en god www-adresse til et eller andet salgssted, hvor det er muligt at få engelsk tekst?
Kan man handle 40% billigere, så kan man rejse ret langt :)

Angående www - adresse har jeg desværre ikke fundet
noget der passer. De store virksomheder som f.eks.
Bauhaus
Obi
Praktiker
har jo ingen grund til at have siden på engelsk
eftersom målgruppen er jo den tyske "gør det selv'er" ;)
http://www.neu.obiatotto.de/is-bin/...sid=zR_gkInMh-3Lc7ZAyOuwxUvBChJWgOvrToI=?ls=0
http://www.praktiker.de/servlet/PB/menu/-1/index.html
http://www.hagebau.de/

er derimod intet problem med bonniers ordbog Tysk-Svensk ;D
Jeg stiller gerne op som tolk.
Ting som kliner, kakel, farve, tapet osv. har vi købt
i Tyskland. Elcentralen, varmekabel og andet
køber vi derimod i Sverige. Det viste sig at det
nogle gange findes forskellige standardmål som kan skabe problemer
ordentligt.
:(
Lav en liste før I "tager en tur"
Husk at også rejsen koster en hel del.

Hilsener
Hobbit

Din tid er også penge. En rejse med båd til Polen fra Stockholm tager 19 timer. Det betaler sig dog at tage derned, inden du begynder at bygge. Alt er meget billigere. Det er næsten bedre, at du tager en uges ferie i Gdansk/Gdynia/Sopot, end at du bygger en uge på huset. Det betaler sig mere.
Her er en URL til Castorama, som er lignende Bauhaus i Gdynia i Polen. http://www.castorama.pl/

mvh
David

Desuden kan du vel købe Tax Free, dvs rejser du med svensk pas får du skatten tilbage ved grænsen? :D
Hvornår går Polen med i EU? (så man ved, hvornår man senest skal rejse ned)

markis sagde:
Desuden kan du vel købe Tax Free, dvs rejser du med svensk pas får du skatten tilbage ved grænsen?  :D
Hvornår går Polen med i EU? (så man ved hvornår man senest skal tage derhen)
Hvad jeg husker så vil Polen gå med i maj/juni næste år (2004)

markis sagde:
Desuden kan du vel købe Tax Free, dvs rejser du med svensk pas får du skatten tilbage ved grænsen?  :D
Hvornår går Polen med i EU? (så man ved, hvornår man senest skal tage derned)
Så du vil hellere betale svensk moms på 25% ifølge gældende bestemmelser ved indførsel fra et land uden for EU?

(Det måske kan betale sig at tage omvejen via Tyskland, der er momsen kun 16%?)

Eller vente, indtil Polen går med i EU, og betale polsk moms ??%....

(Jeg forudsætter, at vi taler om så store mængder, at de ikke kan gemmes under et tæppe i bagagen.)

Hvis jeg husker rigtigt, er momsen 7 henholdsvis 14% afhængigt af varen i Polen. Byråkrattjafs: Da Polen er ansøgerland til EU, behøver man ikke betale skat på varerne, hvis man har et oprindelsesbevis med til den svenske told.

mvh
David

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.