Hej,

Har rettet et fugtproblem i vores udestue og har derfor købt noget træmateriale (panel og imprægnerede lægter) fra en større kæde. Meget af materialet er langt fra lige? Jeg er tydeligvis ikke en bygger, så mit spørgsmål er selvfølgelig, om dette er standard, og hvad man kan gøre ved det?

Vi har sat 3 vertikale 45x95 lægter op, som skal beklædes med panel, men det viser sig, at lægterne ikke er lige, hvilket gør det meget svært at sætte panel. Ved gulvet ligger de jævnt, i midten slår det på 15 mm (panelet vipper), øverst slår det på 5 mm.

Hvad angår panelet, måtte vi lede længe i butikken, før vi fandt noget, der var nogenlunde okay, men der var stadig en vis krumning på materialet. Forhåbningen er, at det ikke gør nogen forskel, når det først er skåret til.

Spørgsmålet er, hvordan man løser lægteproblemet? Mistænker, at det ikke hjælper at sætte mindre lægter horisontalt på midten?

Er det en bærende konstruktion? Man kan ellers save et snit på ydersiden (hvis det buler udad) og trække snittet sammen med en skrået træskrue.

Nej dette er ikke bærende, har faktisk aldrig hørt om skråad træskrue, har du nogen mere info om hvordan dette fungerer?

Det der er en plage når man bygger med levende materialer. Spidst bliver det sjældent. Jeg bruger en høvlebænk på alt, der skal beklædes. Det bliver så meget nemmere da. Et snit på ydersiden fungerer og træk det sammen med en skrue skråt, så det bliver mere lige. Det kaldes for at skrå.

Senest redigeret:
Det er ikke uden grund, at der findes et gammelt håndværkerordsprog; "Lidt skævt er også lige".

• Synes
Silver78
  • Laddar…
S snowjim sagde:
Nej dette er ikke bærende, har faktisk aldrig hørt om skrået træskrue, har du nogen mere info om hvordan dette fungerer?
Sav et snit ifølge billedet. Træk i en træskrue. Skruen vil trække snittet sammen, så reglen bøjes. I tilfælde nedenfor til venstre dvs. indad, hvis man gør det udefra.

Snit i træplanke med en skrue i vinkel, der viser, hvordan snittet kan trækkes sammen for at bøje planken indad mod venstre.

• Synes
Magnusnu og 3 andre
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.