Planlægger et maskinhalbyggeri og tænkte på at bygge færdige vægblokke på jorden og derefter rejse dem med traktor.
Lidt overvejelser som jeg kom i tanke om.
Monterer I syll på pladen, som I derefter skruer vægblokkene fast i? Der vil jo være en "syll" på hver blok, dvs. man får som dobbelt lag "syll".
Hvordan gør man med vindtætning? Lever man med at samlingerne på blokkene er uden vindtætning, eller hvordan gør man det?
Hvor brede blokke kan man lave, har traktor til at løfte dem på plads, så vægten er nok ikke så følsom. Tænkte mest på hvad der er det mest hensigtsmæssige format at arbejde med.
Antager at man bygger sig en "jigg" for at fremstille blokkene i, så de bliver nøjagtigt ens hele tiden.
Er der nogen der har lidt billeder og tips til hvordan man bygger vægblokke?
Lidt overvejelser som jeg kom i tanke om.
Monterer I syll på pladen, som I derefter skruer vægblokkene fast i? Der vil jo være en "syll" på hver blok, dvs. man får som dobbelt lag "syll".
Hvordan gør man med vindtætning? Lever man med at samlingerne på blokkene er uden vindtætning, eller hvordan gør man det?
Hvor brede blokke kan man lave, har traktor til at løfte dem på plads, så vægten er nok ikke så følsom. Tænkte mest på hvad der er det mest hensigtsmæssige format at arbejde med.
Antager at man bygger sig en "jigg" for at fremstille blokkene i, så de bliver nøjagtigt ens hele tiden.
Er der nogen der har lidt billeder og tips til hvordan man bygger vægblokke?
Jeg har bygget vægblokke, der var 11m lange uden problemer, sørg bare for at sammensætte hammarband og syll forskellige steder. d^_^b Det er tilstrækkeligt med en syll. Hvad skal du bruge for type vindskydd plader eller dug? Et alternativ er at sætte almindelig tætningsliste på de stående regler i samlingerne. Jeg lagde bare nogle stokke i vater som underlag. Vær blot omhyggelig med at møde diagonalen.
Jeg er enig med Matti, det er tilstrækkeligt med en lægte. Har du plads, skruer du gennem lægten ned i betonen, men hvis du skal beklæde plader først, bliver det jo svært
så må du gøre som vi gør på mit arbejde, når blokkene monteres. Vi har et specialvinkeljern (kan ikke huske, hvad det hedder), men det boltes i pladen, og så skruer man væggen i det. Glem ikke lægtepappen, så fugten ikke vandrer op i væggen. Skal du have vindpap som vindbeskyttelse, så gør du som følgende: træk den ca. 20 cm uden for blokken og læg det overlappende på papiret på næste blok. Derefter sømmer du en klemlist i passende dimension og sømmer i samlingen for at tætne dugen mod væggen ordentligt. Hvis du tænker at have plader, slipper du den ene plade 20 mm udenfor, og den næste begynder 20 mm inden på næste væg, så bliver det automatisk tæt.
7X2,50 rejste vi to mand uden problemer, så 11 meter er bestemt muligt.
Vi byggede hele blokken på jorden og fastgjorde også syllbånd.
Krydmålingen er som sagt vigtig, og når den er korrekt, så sæt et antal stænger, der låser blokken, inden du løfter den op.
Et tip er at indfælde en regel på højkant lige under hammarbåndet. Sammen-{{skruvad}} med netop hammarbåndet får du en ordentlig afstivning af hele konstruktionen og et solidt fæste til vægreglerne i toppen.
Vi byggede hele blokken på jorden og fastgjorde også syllbånd.
Krydmålingen er som sagt vigtig, og når den er korrekt, så sæt et antal stænger, der låser blokken, inden du løfter den op.
Et tip er at indfælde en regel på højkant lige under hammarbåndet. Sammen-{{skruvad}} med netop hammarbåndet får du en ordentlig afstivning af hele konstruktionen og et solidt fæste til vægreglerne i toppen.
Klik her for at svare