Hej,

Jeg er i gang med at indrette vores loft. I dag går skorstenen op gennem loftet, til denne havde vi tænkt at bygge en væg som adskiller. Den nuværende skorsten er pudset, og vi vil derfor gerne forlænge den med en pudset væg og senere male/kalkmale denne + skorsten.

Hvad skal man have som underlag til dette?

* Cellplast, reglar og hønsenet (reverteringsnet)
* Spån og net
* Gipsnet

Forslag til hvordan man får denne væg hvid?

Venlig hilsen
Jonas

Sæt ikke noget brandfarligt som cellplast/spån/reglar mod skorstenen er mit råd.

Ok. Stålregel virker godt. Selvom skorstenen ikke bruges i øjeblikket (jordvarme), kan det være sjovt med pejs senere. Ligger dog savsmuld mod den lige nu =(

Hæfter puds på gipsplader?

/Jonas

Min skorstensfejers anbefalinger var at kun bruge materialer, der over mange år/årtier tåler tilbagevendende høje temperaturer ved tilslutning til skorstenen. Jeg mener, at der fra indersiden af røret skulle være mindst 15-20 cm ubrændbart og langvarigt varmetåligt mtrl. Gipsplader anbefales ikke, da de bliver skøre(?) efter x antal år af varmen. Det, der blev anbefalet, var stålregler, mineritplader, stenuld, stenmateriel, puds samt brandskum. Husk, at selvom stenen i skorstenen er 15-20 cm tyk, kan fugen i en så tyk skorsten faktisk revne og danne huller fra røret til murens yderside, og så kan der nemt opstå brand i huset, hvis en træregel står op mod skorstenen. For at undgå dette bør man ligesom kuldebroer placere fugerne i ubrændbare lag forskudt, så det næste lag beskytter, hvis fugen til det andet lag fejler.

Hvad angår høvlspåner direkte mod skorstenen, så er det ingen god idé. Jeg ville vikle et lag med mindst 45 mm netarmet stenuld omkring skorstenen, hvor spånerne ligger, hvis man alligevel er oppe og løber på loftet en gang imellem.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.