Da jeg murede garagen, løb jeg tør for den rigtige dimension af leca-sten og havde travlt, så jeg murede videre med en mindre dimension, hvilket jeg må bøde for nu.
Jeg har 3 kendte alternativer:
1) Støbe - besværligt at lave form og alt det der.... Energetisk heller ikke det bedste, gætter jeg på.
2) "Letbetonskive", ikke noget jeg har arbejdet med, men en fyr jeg kender, som pudser, syntes, at det kunne være fornuftigt.
3) Cellplast, 50mm eller lidt mindre. - Bedre isolering er altid fristende.
4) Puds ekstra tykt - Lyder besværligt og unødvendigt.
Uanset hvilken løsning, så skal væggen senere pudses (i rimelig tykkelse) og blive hel og ren, så der vil ikke være nogen æstetisk forskel. Argumenterne vil altså handle om måske arbejdsmængde, energi, styrke (jeg skal montere vægskinner med konsoller) osv.
Ydersiden af væggen har 20 cm isolering, og rummet er ca. 60 cm højt og 5 meter langt.
felix: At støbe kan man jo, men det er ret besværligt.
corre: Det er ikke bare et par plader, det er jo en hel dags skæring eller noget
Har I argumenter for ikke at købe lange plader og sætte dem i? Både cellplast og letbetonplade fylder hele afstanden i højden i standardformat, så sætter man nogle plader på bredden. Man får sikkert bedre holdbarhed med jeres løsninger, men det er nok også mere arbejde? Jeg ved ikke rigtig, hvordan man fastgør pladerne, som jeg taler om, men gætter på lim, eller at de pudses / mures fast.
Letbetonskive fungerer fremragende, men den koster vel lidt mere? Den kan limes med specielt lim eller muligvis almindelig finbeton og så pudses ind med puds.
Jeg ville have undgået celleplast, mest for at få samme type væg hele vejen.
Ellers er der betonplader, der er 45 mm tykke, som sælges som havefliser i lidt forskellige størrelser. Billig og hurtig måde at fylde med beton uden at støbe.
Interessant idé med betonfliser også! Det skal undersøges. Så kan jeg måske finde fliser, der er omkring 55 cm, så jeg kan få plads til et par kabelslanger også.
Tak for tankerne, jeg vender tilbage med et resultat!
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.