Hej!

Jeg skal snart til at bygge et udestue på den eksisterende terrasse. Træet til plankerne er 28 x 120. Nu har jeg nogle overvejelser omkring, hvordan jeg gør med "fundamentet" til væggene. Jeg tænker, at jeg fastgør en ramme bestående af IMP 45 x 170, som selvfølgelig lægges med den brede side mod plankerne, hvorpå jeg bygger yder- og indervægge plus isolering.

Så har jeg nogle spørgsmål til dette:

Jeg går ud fra, at det skal være IMP træ, eftersom fundamentet vil blive udsat for en vis mængde fugt.

På reglen 45 x 170 fastgøres limtræsstolperne. Her undrer jeg mig over, om jeg bør have beskyttelsespapir og/eller beskyttelsesmaling mellem reglen og stolperne for at minimere risikoen for, at fugt går via reglen og op i stolperne?

Skruer til at fastgøre reglen på plankerne med, tips? Så smalle som muligt?

Sidst men ikke mindst undrer jeg mig, om dette overhovedet er den bedste løsning? :thinking:

Mvh.

/ Hans
 
E Elknuffo sagde:
Hej!

Jag skal snart til at bygge en udestue på en eksisterende terrasse. Terrassedækket er 28 x 120. Nu har jeg lidt overvejelser omkring, hvordan jeg skal lave "fundamentet" til væggene. Jeg tænker, at jeg fastgør en ramme bestående af IMP 45 x 170, som selvfølgelig lægges med den brede side mod dækket, hvorpå jeg bygger op yder- og indervægge plus isolering.

Så har jeg nogle spørgsmål til dette:

Jeg tager for givet, at det skal være IMP træ, idet at fundamentet vil blive udsat for en vis fugt.

Limtræsstolperne fastgøres derefter på reglen 45 x 170. Her undrer jeg mig over, om jeg bør have beskyttelsespapir og/eller beskyttelsesfarve mellem reglen og stolperne for at minimere risikoen for, at fugt går via reglerne og op i stolperne?

Skruer til at fastgøre reglerne på dækket med, tips? Så smalle som muligt?

Sidst men ikke mindst undrer jeg mig, om dette er den bedste løsning overhovedet? :thinking:

Mvh.

/ Hans
Ingen kyndig som kan afsætte et par minutter til tips? :p
 
J
Dine spørgsmål inviterer til en hel del opfølgende spørgsmål!

Hvad har du under terrassebrædderne? Du skal bruge korrekt dimensionerede støttepunkter for væggene i den underliggende konstruktion.

Er det et fritstående udestue eller i forbindelse med huset? Hvordan ser konstruktionen ellers ud? Du nævnte limtræ? Væg- og tagbeklædning? Skal du have isolering i vægge og tag, men ikke i gulvet?

Generelt en dårlig idé at bruge trykimprægneret træ i et beboelsesmiljø. Hvis det er et isoleret eller i det mindste vejrbeskyttet rum, ville jeg have savet terrassebrædderne væk og bygget på konventionel vis med bjælkelag, vægge og tag i konstruktionsvirke (ikke trykimprægneret).
 
Hej Jalmars!

Tak for dit svar (samt spørgsmål).

Jeg undskylder, hvis jeg har udeladt info. Sådan ligger det til...

Jeg har byggetilladelse til udestuen. Det betyder jo, at sagsbehandleren kender forudsætningerne og har godkendt projektet. Dimensioneringen tog jeg frem med hjælp fra Svenskt Træs program. Rammen (reglar/plintstøbning) på terrassen er lavet af professionelle, jeg satte selv trallen. Du kan absolut få mere info fra mig, hvis du vil, men med byggetilladelsen mener jeg, at jeg er "hjemme".

Angående det trykimprægnerede træ, ja, jeg kender til den diskussion. Jeg ved, at det ikke er optimalt, men at trykimprægneret træ i dag er "venligere" så at sige. Vi kender også mange i vores bekendtskabskreds, der har imp i udestuen. Men tak alligevel! :giggle:

Konstruktionen i det store hele vil have både limtræ og konstruktionsvirke. Bygges i forbindelse med huset.

Men tilbage til mit spørgsmål, Jalmars; hvad vælger jeg for træ som regel i bunden af væggene? Og jeg tænker da på risikoen for fugt.

Mvh :)
 
wildeside
E Elknuffo sagde:
Hej Jalmars!

Tak for dit svar (samt spørgsmål).

Undskyld, hvis jeg har udeladt info. Sådan her ligger det til...

Jeg har byggetilladelse til udestuen. Betyder jo, at sagsbehandleren kender forudsætningerne og har godkendt byggeriet. Dimensioneringen tog jeg frem ved hjælp af Svenskt Trä:s program. Rammeværket (regler/stolpefundament) på terrassen er lavet af professionelle, jeg har selv lagt træet. Du kan absolut få mere info af mig, hvis du vil, men i og med byggetilladelsen synes jeg, at jeg er "hjemme".

Hvad angår, at det er imprægneret træ, ja, jeg kender til diskussionen. Ved, at det ikke er optimalt, men at imprægneret træ i dag er "venligere", så at sige. Vi kender også mange i vores vennekreds, der har imp i udestuen. Men tak alligevel! :giggle:

Konstruktionen i stort kommer til at have både limtræ og konstruktionsvirke. Bygges i forbindelse med huset.

Men tilbage til mit spørgsmål Jalmars; hvad vælger jeg for tømmer som regel i bunden af væggene. Og jeg tænker da på risikoen for fugt.

Mvh :)
Jeg har oplevet, at nogle får problemer med skydedøre pga bevægelser i fundamentet (terrasse) når de har bygget udestue på træet. Men hvis fundamentet er godt bygget, så det ikke bevæger sig, så skulle det vel ikke være noget problem. Jeg ville følge din linje og lægge tagpap mellem syllen og vægreglerne for at mindske risikoen for fugt i vægreglerne. En idé jeg fik, når jeg læste dit spørgsmål var at lægge en imprægneret 45x170 mod træet, tagpap og så almindelig 45X170 ovenpå det, mindsker risikoen for fugtvandring mellem det imprægnerede 45x170 og resten af vægkonstruktionen og giver en mere stabil syll for væggene. Måske lidt livrem og seler, men meromkostningen er vel overkommelig.
 
Tak wildeside :D

Hvad angår skydedørene og risikoen for bevægelse på trallen, har jeg læst på dette forum et sted, at man kan bryde trallen op og lægge en ekstra regel præcis der, hvor skydedøren skal sidde. For øget stabilitet. Får se om jeg gør det sådan. Det er dog en solid grundkonstruktion...

Super tip hvad angår grunden til væggene! Jeg er en "seler og livrem-mand", så passer perfekt til mig!

Mvh.
 
  • Synes
wildeside
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.