Hej! Jeg tænkte på at bygge et udendørs træningsområde i henhold til følgende tegning. Det består af 95x95 stolper og galvaniserede stålrør. Mit spørgsmål er, hvordan kan jeg bedst fastgøre rørene til stolperne?
Min første tanke var at bore halvvejs igennem stolpen fra den ene side, 4,25 cm med en bor i samme diameter som røret (33,7 mm), og derefter køre den ind. Derefter bore igennem stolpen og røret fra en anden retning og sætte en skrue, så røret ikke roterer. Jeg tror, det vil se ret godt ud, men desværre tror jeg ikke, at jeg får den stabilitet, jeg ønsker. For at konstruktionen skal være stabil, når man svinger, skal alle dele stå stabilt i forhold til hinanden.
Hvilke andre gode måder findes der at sætte rør og stolpe sammen?
Min første tanke var at bore halvvejs igennem stolpen fra den ene side, 4,25 cm med en bor i samme diameter som røret (33,7 mm), og derefter køre den ind. Derefter bore igennem stolpen og røret fra en anden retning og sætte en skrue, så røret ikke roterer. Jeg tror, det vil se ret godt ud, men desværre tror jeg ikke, at jeg får den stabilitet, jeg ønsker. For at konstruktionen skal være stabil, når man svinger, skal alle dele stå stabilt i forhold til hinanden.
Hvilke andre gode måder findes der at sætte rør og stolpe sammen?
Hvad er en gevindstang? Ville jeg kunne fastgøre rørene i gevindrørbeslag, som jeg skruer i træet, i stedet?nino sagde:
Ser ut som det blev superbra, vi håller på planera och köpa in för vårt utegym och blev nyfiken på hur du valde att förankra dina stolpar? Samt vilken dimension du valde, vi funderade på 95/95, är det du använde till detta?M MickeMånsson sagde:
Vi kørte på 95x95, og det føles helt rigtigt nu bagefter også. Vi har sandjord - borede med en 120mm jordbor ca 60-70cm dybt. Satte stolperne ned og hældte grovbeton i. Ca en halv sæk per stolpe. Sidder som bjerget og vipper ikke, når man svinger sig.
HejM MickeMånsson sagde:
Flot byggeri. Jeg planlægger at bygge noget lignende.
Undrer mig over, hvad du har brugt for rør (og hvor du har købt dem), samt hvor du købte flangerne, der passede til rørene?
Klik her for at svare