Hej!
Jeg skal udvide vores murstock i køkkenet og overvejer to muligheder:
1. Bygge på med træregler, gipse, så pudse det hele
2. Bygge på med træregler, gipse ALT, også murstocken, så pudse det hele.
Jeg vil gerne vælge mulighed 1, men er bange for revnedannelser mellem murstocken og regelværket. Kan man undgå dette på nogen måde? Kan man forstærke samlingen med noget? Jeg vil gerne have, at den gamle murstock er "original".
Taknemmelig for forslag.
//Henke
Jeg skal udvide vores murstock i køkkenet og overvejer to muligheder:
1. Bygge på med træregler, gipse, så pudse det hele
2. Bygge på med træregler, gipse ALT, også murstocken, så pudse det hele.
Jeg vil gerne vælge mulighed 1, men er bange for revnedannelser mellem murstocken og regelværket. Kan man undgå dette på nogen måde? Kan man forstærke samlingen med noget? Jeg vil gerne have, at den gamle murstock er "original".
Taknemmelig for forslag.
//Henke
Medlem
· Västragötaland
· 870 indlæg
Alt 1 går fortræffeligt, anvend pudsnet, en slags armering til puds som du fastgør med klammer inden. Ser ud som et almindeligt gitter som kan bruges ved gulvvarme, men plejer at være lidt kraftigere når det skal anvendes til flydespartel og el gulvvarme. Får du et stykke til overs er det fortræffeligt at bruge ved bygning af kaninbur. 
Man må vel ikke have brændbart materiale (træ) direkte mod murværket?
Ah de er nok bedst at tjekke med skorstensfejeren 
Vi har muret skorsten, som er keramisk tætnet, og i den bliver murstokken varm alligevel. Nu bliver den ikke brandvarm måske, så jeg tror personligt ikke, at det ville begynde at brænde. Men skorstensfejeren nævnte noget om det sidste gang han var på besøg, og på den anden side er vores murstok indbygget i tømmermuren, og han sagde ikke noget om det så...
Hvad betyder det forresten, at man har slange? Er dårligt inde i emnet. Skubber man en eller anden type rør ned i skorstenen så eller noget??
Vi har muret skorsten, som er keramisk tætnet, og i den bliver murstokken varm alligevel. Nu bliver den ikke brandvarm måske, så jeg tror personligt ikke, at det ville begynde at brænde. Men skorstensfejeren nævnte noget om det sidste gang han var på besøg, og på den anden side er vores murstok indbygget i tømmermuren, og han sagde ikke noget om det så...
Hvad betyder det forresten, at man har slange? Er dårligt inde i emnet. Skubber man en eller anden type rør ned i skorstenen så eller noget??
Slange i skorstenen betyder ikke, at man må placere brændbart materiale udvendigt. Når man trækker en slange ned, genopretter man blot røggangen til dens oprindelige tilstand (hvis den var i dårlig stand før altså, hvis kanalen ikke er i dårlig stand, behøver man jo ikke bruge en masse penge på en slange unødvendigt). Kan det ikke reguleres med metalregler?
Tak for jeres svar. Fandt en anden tråd, hvor man beskrev, at der skal være en afstand mellem murstock og træregel på mindst 30 mm. Det fungerer jo, hvis man fastgør reglen i gulv og loft. Gipset kan man så lade gå ud tilsvarende, så det tilslutter til murstocken. Fornuftigt?
Medlem
· Västragötaland
· 870 indlæg
Lyder som en god løsning, specielt hvis du bruger putsnät som armering. Så vil det ikke revne mellem murstock og din reglar/gips konstruktion.
Låner tråden og spørger:
Hvorfor har man gjort sådan her (se billede) ?
Det ser ud som om halvdel af teglstenen er muret ind og den anden halvdel stikker ud.
Kan vi sætte en vinkelkap i teglen som stikker ud
så hele skorstenen bliver lige jævn hele vejen
eller er der en risiko for at den vil falde sammen ?
Hvorfor har man gjort sådan her (se billede) ?
Det ser ud som om halvdel af teglstenen er muret ind og den anden halvdel stikker ud.
Kan vi sætte en vinkelkap i teglen som stikker ud
så hele skorstenen bliver lige jævn hele vejen
eller er der en risiko for at den vil falde sammen ?
Vedrørende billedet ovenfor kaldes netop dette åär for udkragning, noget man gjorde i gamle dage. Dette gjorde man for at kunne lægge træregler direkte an, men denne metode anbefales ikke længere (man stoppede med at mure sådan i 60'erne), da disse klodser kan knække og bryde skorstenen i bjælkelaget. Jeg ville nok satse på at fjerne dem og have et ventileret rum (meget meget bedre). Sørg blot for at pudse og gendanne skorstenen efter indgrebet. Held og lykke!
Klik her for at svare