Er i gang med at forberede et sted for en Tulikivi fedtstensovn.
Et fundament ved siden af kurstokken er nu støbt.
Klods op ad murstokken står en I-bjælke, som jeg har sat for at veksle en bærende væg.
Jeg har tænkt mig at pudse murstokken bag Tulikivin.
Den pudsede del er tænkt at være ca. 1 m bred, altså lidt bredere end fundamentet.
Resten af den murede væg til højre bygges ind med plader.
Det jeg overvejer og gerne vil have synspunkter på er:
Jeg vil skjule I-bjælken ved at mure den ind i væggen.
Bjælken rager ca. 6-7 cm ud fra murstokken.
At pudse den tykkelse går jo ikke, så det bliver jo til at mure med sten.
Jeg tænkte så at stille stenene med kanten nedad, de er jo godt 6 cm tykke og ville dermed passe godt.
Spørgsmålet er, om man skal fastgøre dem på en måde mod murstokken, f.eks. med skrue og rawlplug.
Eller skal man stole på, at mørtelen holder?
Skal man vælge solide sten eller sten med huller i?
Det føles som om dem med huller har lettere ved at fæste mod mørtelen.
Men kommer hullerne i vejen, når man så skal pudse, eller bliver det ligefrem lettere at få det til at hæfte?
Jeg vedhæfter et billede af, hvordan det ser ud...

Et fundament ved siden af kurstokken er nu støbt.
Klods op ad murstokken står en I-bjælke, som jeg har sat for at veksle en bærende væg.
Jeg har tænkt mig at pudse murstokken bag Tulikivin.
Den pudsede del er tænkt at være ca. 1 m bred, altså lidt bredere end fundamentet.
Resten af den murede væg til højre bygges ind med plader.
Det jeg overvejer og gerne vil have synspunkter på er:
Jeg vil skjule I-bjælken ved at mure den ind i væggen.
Bjælken rager ca. 6-7 cm ud fra murstokken.
At pudse den tykkelse går jo ikke, så det bliver jo til at mure med sten.
Jeg tænkte så at stille stenene med kanten nedad, de er jo godt 6 cm tykke og ville dermed passe godt.
Spørgsmålet er, om man skal fastgøre dem på en måde mod murstokken, f.eks. med skrue og rawlplug.
Eller skal man stole på, at mørtelen holder?
Skal man vælge solide sten eller sten med huller i?
Det føles som om dem med huller har lettere ved at fæste mod mørtelen.
Men kommer hullerne i vejen, når man så skal pudse, eller bliver det ligefrem lettere at få det til at hæfte?
Jeg vedhæfter et billede af, hvordan det ser ud...
Tror massivt mursten er bedre end hullet/leca.
Anvend ingen plugs til forankring men hellere "klipsøm" eller lignende som slås ind i nogle af fugerne.
Problemet er ståldragten som vil bevæge sig og forårsage revner, hvis du murer stumt mod den eller blot lægger puds direkte over. Det kan være bedre at mure den "løst" med sten også på ydersiden af den eller lægge tagdrageren direkte på det du murer, men det stiller så høje krav til murens styrke, og det vil næppe være nok med en sten på højkant.
Anvend ingen plugs til forankring men hellere "klipsøm" eller lignende som slås ind i nogle af fugerne.
Problemet er ståldragten som vil bevæge sig og forårsage revner, hvis du murer stumt mod den eller blot lægger puds direkte over. Det kan være bedre at mure den "løst" med sten også på ydersiden af den eller lægge tagdrageren direkte på det du murer, men det stiller så høje krav til murens styrke, og det vil næppe være nok med en sten på højkant.
Hmm... Måske ikke så enkelt dette...
At fjerne bjælken og mure op under føles ikke okay. Overvejede et stykke tid at skære ind i den eksisterende murkerne og lade overlæggeren gå ind et stykke. Men da røgkanalen ligger tæt på, turde jeg ikke gøre det.
I har nok absolut en pointe med, at bjælken vil bevæge sig, så den bør nok gå frit og ikke sidde fast i mørtlen eller murstenen.
Hvordan skal man så gøre?
Har ikke plads til at stille et skifte med sten uden for bjælken.
Bygge en kasse med krydsfiner omkring bjælken, på med lidt net og pudse?
Kunne man lime karton/wellpap mod bjælken, net og derefter pudse over?
Behøves jo ikke mange mm bevægelsesfrihed for at det skal fungere, og det fikser wellpappen...
En sidste udvej er jo at bygge med plader også bag ved kaminen, men jeg synes det er pænt med en nydelig murkerne, samtidig med at den giver lidt varme...
At fjerne bjælken og mure op under føles ikke okay. Overvejede et stykke tid at skære ind i den eksisterende murkerne og lade overlæggeren gå ind et stykke. Men da røgkanalen ligger tæt på, turde jeg ikke gøre det.
I har nok absolut en pointe med, at bjælken vil bevæge sig, så den bør nok gå frit og ikke sidde fast i mørtlen eller murstenen.
Hvordan skal man så gøre?
Har ikke plads til at stille et skifte med sten uden for bjælken.
Bygge en kasse med krydsfiner omkring bjælken, på med lidt net og pudse?
Kunne man lime karton/wellpap mod bjælken, net og derefter pudse over?
Behøves jo ikke mange mm bevægelsesfrihed for at det skal fungere, og det fikser wellpappen...
En sidste udvej er jo at bygge med plader også bag ved kaminen, men jeg synes det er pænt med en nydelig murkerne, samtidig med at den giver lidt varme...
Har ikke prøvet det selv, måske kan nogen anden svare på det. De har jo i hvert fald en struktur, som burde være egnet til det.
Men når jeg tænker efter nu, så indser jeg, at du ikke skal have stålregel bag dem heller, men i så fald fastgøre dem mod noget muret underlag for at undgå bevægelserne....
Men når jeg tænker efter nu, så indser jeg, at du ikke skal have stålregel bag dem heller, men i så fald fastgøre dem mod noget muret underlag for at undgå bevægelserne....
Mit forslag; Beklæd bjælken med gips. Dette er "dødt" materiale og bevæger sig ikke samtidig med, at det er en brandbeskyttelse for bjælken.
(Eventuelt net) gipsen og påfør med fliseklæber ved hjælp af en grovtandet spartel (til klæber måske 6 mm tand).
På dette underlag kan du derefter pudse med almindelig cementpuds.
(Eventuelt net) gipsen og påfør med fliseklæber ved hjælp af en grovtandet spartel (til klæber måske 6 mm tand).
På dette underlag kan du derefter pudse med almindelig cementpuds.
ville sige, at det er mere eller mindre ubetydeligt, derimod sidder pudset bedre på lecaen, og lecaen sidder bedre i "limningen", hvis man nu vælger den taktik. "Brokere forbi bjælken" med minerit tror jeg på om bjælken bliver "fri", og derefter måske påføre gipsmørtel på alt, hvis man vil have det enkelt.orparn sagde:
Hvor stor er ovnen?
Hvor meget dækker den af stålbjælken?
Jeg gætter på, at stålbjælken næppe vil kunne ses overhovedet. Hvorfor ikke lade den være og bare male den?
Stålbjælken er jo ret så "ruff" og fungerer godt sammen med en pudset mur, efter min mening.
Hvor meget dækker den af stålbjælken?
Jeg gætter på, at stålbjælken næppe vil kunne ses overhovedet. Hvorfor ikke lade den være og bare male den?
Stålbjælken er jo ret så "ruff" og fungerer godt sammen med en pudset mur, efter min mening.
Ovnen er ca. 1200mm høj.Oldboy sagde:
Var først inde på at have bjælken synlig og male den.
Men det er ikke muligt at få det symmetrisk på en god måde.
Måske er jeg kræsen, men synes ikke det kommer til at se godt ud.
Lige nu hælder det mod at sætte mineritplade op og ikke mure noget som helst.
Derefter kan man måske påføre gipsmørtel for at få udseendet af en pudset overflade.
Det ville også tage betydeligt mindre tid at gøre det på denne måde.