hej!

Jeg skal flytte ind i en lejlighed, der allerede har en hems. Jeg vil dog gerne udvide hemsen på et område på ca. 5x4 meter. Væggene på 5 meter er bærende betonvægge.

Min første tanke var at anvende 40 cc 145x45 træbjælker, men har forstået, at området er for stort til, at det vil være stabilt uden nogen støtte i midten. Jeg har ikke plads til 220x45 bjælker. Overvejer i stedet at bruge stålbjælker, men kan ikke finde nogen anbefalinger om, hvilken cc der er passende, hvis jeg for eksempel bruger 80 mm I-bjælker. Eller kan rektangulære stålrør også fungere? Har nogen erfaring med dette?

Derefter undrer jeg mig over, hvad der er den bedste måde at fastgøre bjælkerne i de bærende vægge på langsiden? Kan træprofil på 70x45 være nok?

Tak for alle tips! Synes det er svært med materialevalgene!

Jeg antager, at bjælkespændvidden er 4 meter. For at opnå acceptable svingforhold på loftet uden mellemstøtte kræves limtræ eller stål. En HEA bjælke, der ligger på c/c 600 mm, skal være af typen HEA 120. Det bliver meget dyrt og tungt. Limtræsbjælker 140x180 klarer det. Man kan reducere højden lidt ved at øge bredden.

Belastningen på en bjælkeende bliver ca. 300 kg. Det går sikkert godt at bruge 45x70 regler, bare de er ordentligt fastgjort. Men der kræves ret mange ekspansionsbolte.

• Synes
MaxFalk
  • Laddar…
Tak!!

Ikke nemt dette. Det hjælper nogle trin i den rigtige retning.

J justusandersson sagde:
Jeg antager, at bjælkens spændvidde er 4 meter. For at få acceptable svajforhold på loftet uden midterstøtte kræves limtræ eller stål. En HEA bjælke, der ligger på c/c 600 mm, skal være af typen HEA 120. Det bliver meget dyrt og tungt. Limtræsbjælker 140x180 klarer det. Man kan mindske højden noget ved at gå op i bredden.

Belastningen på en bjælkeende bliver ca. 300 kg. Det går sikkert fint at bruge 45x70 regler, bare de er ordentligt fastgjort. Men det kræver ret mange ekspansionsbolte.

• Synes
JLyck
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.