Jeg og min samboer er unge og bor siden et par måneder tilbage i et lille murstenshus på 84 kvm (3 værelser). Vi har ingen børn og ingen på vej inden for den nærmeste tid. Men det er selvfølgelig noget vi begge ønsker! Derfor har vi talt om evt. at udvide, når børn bliver aktuelt. Eller flytte som min samboer synes. Dog trives jeg så godt med både hus og beliggenhed. Til sommer skal vi nok skifte tag. Min far mente da, at vi skulle bygge op, når vi alligevel er i gang, mens min samboers far siger ALDRIG, det er dyrere. Hvad er egentlig billigst? Bygge op eller ud? Vi havde (læs: jeg) tænkt på 38 graders uden forhøjet tagkonstruktion, som burde give ca. 40-50 kvm ekstra, og vi havde tænkt nogenlunde samme størrelse, hvis vi byggede ud. Vi havde vel tænkt at hyre nogen til det meste, da vi er uvidende og vores forældre har simpelthen meget lidt tid. Det er lidt besværligt, for vores forældre har helt forskellige opfattelser af at bygge op eller ud, og vi lytter og tror på vores egne fædre, så vi bliver næsten uenige..!
Ville være meget taknemmelig for råd og hjælp!
Ville være meget taknemmelig for råd og hjælp!
Medlem
· västra götaland
· 1 014 indlæg
skal I alligevel skifte tag, så burde det jo rimeligvis være billigst at bygge opad, da slipper I jo for omkostningerne ved plade o.lign.
tænk på at en trappeopgang også tager en del kvm...
tænk på at en trappeopgang også tager en del kvm...
Tag kontakt med nogle byggefirmaer og bed om prisoplysning 
På den måde får I faktiske tal at gå efter.
Driftsomkostningerne bliver lidt lavere ved at bygge opad også iom at I kan udnytte varmen lidt bedre
På den måde får I faktiske tal at gå efter.
Driftsomkostningerne bliver lidt lavere ved at bygge opad også iom at I kan udnytte varmen lidt bedre
Tjek også hvordan det går med byggetilladelser i den ene eller anden retning. I må måske ikke bygge til siden/opad. Så kommer det af sig selv.
Overvej også plantegningen, vil I f.eks. undgå at løbe op og ned ad en trappe resten af livet? Hvordan vil rummene blive placeret? Osv. osv.
Jeg er i øvrigt enig med mats_o.
Overvej også plantegningen, vil I f.eks. undgå at løbe op og ned ad en trappe resten af livet? Hvordan vil rummene blive placeret? Osv. osv.
Jeg er i øvrigt enig med mats_o.
Tænk en ekstra gang over det der med 38 graders taghældning. Det stjæler vanvittigt meget plads sammenlignet med mansardtag og er ikke så meget billigere. Se f.eks. her, så kan du se lidt, hvor meget det adskiller sig mellem tagtyperne: http://www.minhembio.com/speedomac/45353/
Klik her for at svare