Herhjemme har vi bygget en entrétrappe i smedejern, med granitplader (30mm) på trinene. Den er helt OK. Men så lagde jeg lignende granitplader hele vejen ud til gaden, med almindelige belægningssten ved siden af. Eftersom jeg ville sikre, at granitpladerne ligger godt, støbte jeg en betonplade på 100mm, hvor pladerne er, og for at mindske risikoen for frostbevægelser lagde jeg flamingo under betonpladen.
Dette har fået den uønskede effekt, at når det bliver lidt koldt udenfor, får vi straks isdannelse på granitten mod gaden, hvor man skal gå. Når det er bart og tørt på den almindelige stenbelægning. Dette fordi der normalt kommer varme nedefra, som holder isfrit, indtil det bliver rigtig vinter. Men hvor flamingoen isolerer, køles stenen meget hurtigt ned.
Byggede en trappe sidste sæson i netop EPS og trappebeklædning i granit. Formålet var at se, om det var muligt at undgå formarbejde og det tunge arbejde med beton. Konstruktionen har overlevet en regnfuld efterår og en vinter med ret lave temperaturer. En 100 mm EPS plade + en 50 mm plade udgør trinnet, og det passede godt med stigningen på 150 mm. Limede EPS'en med stenlim (en polyuretanskum) og granitten med PL200. Ved ikke om det er blevet den billigste løsning. Omkring 600 SEK pr. trin, men sammenlignet med at hyre en professionel til at lave trappen, er det nok "billigt". Afvanding fra trinene var lidt tricky, men det lykkedes. Har ikke haft problemer med is på trinene ud over det, man ellers har på indkørsel, indgang, fortov osv. Konstruktionen bliver let, og efter min mening tilstrækkelig holdbar til formålet. Underlaget er som sædvanlig vigtigt og skal ligge stille i alle de år, trappen skal bruges. Skal påpege, at følelsen, når man går i trappen, adskiller sig fra en støbt i beton. Trinlyden bliver fremtrædende. Jeg vedhæfter nogle billeder af et endnu ikke færdigt byggeri... Næste sæson tænkte jeg at bygge en bredere trappe men med færre trin foran husets indgang
Superflot og smart jo. Hvordan har det holdt, og hvordan er det gået med entrétrappen, som du skulle lave i samme stil? Jeg har et lignende projekt i gang og det ville være fantastisk at se lidt, hvordan det er gået for dig og hvordan du gjorde.
Byggede en trappe sidste sæson i netop EPS og trapper beklædt i granit. Formålet var at se om det var muligt at undgå forskalling og det tunge arbejde med beton. Konstruktionen har overlevet en regnfuld efterår og en vinter med ret lave temperaturer. En 100 mm EPS plade + en 50 mm plade udgør trinnet og det passede godt med stigestegene på 150 mm. Limede EPS'en med stenlim (et polyurethanskum) og granitten med PL200. Ved ikke om det har været den billigste løsning. Omkring 600 SEK pr. trin men sammenlignet med at tage en professionel til at lave trappen er det nok "billigt". Afvandingen fra trinnene var lidt tricky men det lykkedes at få det til at fungere. Har ikke haft nogen problemer med is på trinnene andet end det man har i øvrigt på indkørslen, entréen, fortovet osv. Konstruktionen bliver let og efter min mening tilstrækkelig holdbar til formålet. Underlaget er som altid vigtigt og skal ligge stille i alle de år trappen skal bruges. Skal påpege at følelsen når man går på trappen adskiller sig fra en støbt i beton. Trintrinnet bliver fremtrædende. Vedlægger nogle billeder af et endnu ikke færdigt byggeri... Næste sæson tænkte jeg at bygge en bredere trappe men med færre trin foran husets entré[billede][billede][billede]
Sjov konstruktion!
Det er nok vigtigt at have godt drænet under, så den ikke flyder væk, hvis det bliver vådt.
Sjovt at nogen bemærkede mit opslag. Har ventet i cirka 8 år. 😀 Trappen ved siden af garagen står stadig og fungerer udmærket. Foran indgangen er der siden 2017 en lignende konstruktion. Fungerer også den udmærket bortset fra et punkt. Selve afsatsen har jeg beklædt med fliser, 600x400x20, og der har jeg ikke haft held med fugerne. Valgte en fuge, der blev hård efter at den tørrede. Den fuge gik i små stykker, som jeg måtte fjerne og erstatte med fugesand. Fugesanden har været bedre, men skal fyldes op med jævne mellemrum. Trappen og afsatsen ligger på en pakket bund af 0-15, hvis jeg husker rigtigt. Højden ved hoveddøren, der skulle bygges op, lå omkring 700-800 mm. Bunden har en svag hældning væk fra huset for god afvanding. Byggede med EPS plader t=100 mm, men det sidste lag udgøres af 50 mm XPS for at opnå et mere stift underlag for stenfliserne. Limede pladematerialet sammen med stenlim og stenfliserne mod XPS'en med en montagelim (polyuretanbaseret). Hvis jeg skulle opsummere det hele, så blev det nok ikke så tosset. Det er måske lidt nemmere at bygge trapper og afsatser på denne måde sammenlignet med forme og beton. Måske billigere, har ikke undersøgt nærmere. Har lidt overvejelser om en svungen trappe i haven, men der er altid andet at tage højde for.
Jeg byggede for mere end 30 år siden halvcirkel formede trapper med tre trin af små betonsten (Rustik fra St Eriks). Stenene var egentlig beregnet som belægningssten, hvor man ønskede cirkulære mønstre. Havde også problemer med fugerne og det underliggende mørtel, som revnede/frostsprængtes efter nogle vintre. Men for sådan cirka 10 år siden satte jeg nogle ydre rækker om, som var sprængt af, og fugede det hele i stedet med EPS beton. Det har fungeret meget godt, da EPS'en kan optage en vis bevægelse.
Billederne er sådan lidt, man ser to af mine tre trapper, det er dem, der udsættes for regn, som var problematiske.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.