Skal opsætte et rækværk i trappen, er der nogen der har nogle gode tips til, hvordan gøre det så det bliver stabilt? Jeg tænker især på fastgørelsen i gulvet af stolperne. Jeg vil helst undgå at have et par lange stolper op til loftet, hvilket i øvrigt ville blive stabilt og solidt, men vi synes ikke, at det er pænt. I øvrigt kun mig og min kone i huset, så ingen børn at bekymre sig for
Nogen med nogle forslag?
Hvordan ser det ud under gulvet? Jeg antager, at du har en regel nedenunder, som du kan skrue i, og det bedste er vel at have en liggande underst, som du stiller stolperne på. Du kan så skrue stolperne i den liggende nedefra og derefter skrue den liggende gennem gulvet ned i reglen. Du bør så også fastgøre alting i væggen.
Ja det er god mulighed for skruer i gulvet. Har også tænkt i de baner.
Jeg har nok tænkt et trærækværk, men principielt burde et smedejernsrækværk vel ikke blive mere stabilt end træ, eller?
Nej, hvor stabilt det bliver afhænger helt af fastgørelsen, da det handler om så korte længder, og højden sandsynligvis ikke overstiger en meter eller deromkring. Medmindre man skulle bruge meget små dimensioner på træet. Egnet vil være stolper i f.eks. 45x70.
Nej, hvor stabilt det bliver afhænger helt af fastgørelsen, da det drejer sig om så korte længder samt at højden sandsynligvis ikke overstiger en meter eller så. Medmindre man nu skulle bruge meget små dimensioner på træet. Egnet er vel stolper i f.eks. 45x70.
Det er netop fastgørelser jeg primært ønsker tips til...er der nogen, der har et andet alternativ end det, der blev nævnt i det første svar?
Sådan gjorde jeg. 80x80, lavet af 4 stk planhøvlede 21x95 som jeg har limet sammen. 2 af dem stikker ned på siden af vangstykket og er som det ses skruet fra siden. De andre to er skåret skråt og står på vangstykket. De er fastgjort med 2 stk 8mm trædyvler med lim ned i vangstykket. Dette er utroligt stabilt!
Har ganske vist fremstillet stolpen selv, men eftersom du har et plant gulv, burde det gå at save ud en færdig stolpe også.
70*70/90*90 stolpe. Skruvas med dån där skruv med gängor i båda ändar. Finns på jernbutikken, tænk fransk skrue i begge ender.
Sidder som bjerget.
Har overvejet i de baner også! Burde fungere rimeligt synes jeg, men lidt usikker på om det sidder som bjerget...men hvis du siger det så
vectrex sagde:
Sådan gjorde jeg. 80x80, lavet af 4 stk planhøvlede 21x95 som jeg har limet sammen. 2 af dem stikker ned på siden af vangstykket og er som vist skruet fra siden. De andre to er skråskåret og står på vangstykket. De er fastgjort med 2 stk 8mm trædyvler med lim ned i vangstykket. Dette er utrolig stabilt!
Har godt nok fremstillet stolpen selv, men eftersom du har et plant gulv så burde det gå at save ud en færdig stolpe også.
Sådan kan man jo gøre, værd at overveje!
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.