Behøver at bygge en meget større trappe end den lille. Langs hele indgangstaget. 330cm. Højden til øverste niveau bliver 470mm. Som trappetrin vil jeg bruge 28x120. Højden på disse må ikke blive over 120 mm. Tre planker dybe for hvert trin.

Den nuværende er for lille, for stejl og ser dårligt ud... Lille terrasse med trætrappe ved hoveddør, omgivet af grus. Trappen består af to trin og en enkelt flise ligger forrest på grusunderlaget.

Hvordan ville I gøre? Bygge trappen direkte mod det eksisterende eller et andet sted og så fastgøre mod huset?

Tips til konstruktionen?

T
Tænker du bygge trappen i vinkel? (det ser ud som om du har en veranda i vinkel)

Ellers ville jeg nok lave 5-6 underliggende vangstykker af lægter (45x120) på hinanden, som du fastgør sammen med en stående terrassebrædde på bagkanten og derefter også på forkanten på hver niveau.

Når du derefter har lavet disse, kan du lægge trappebrædderne på nederste og næstnederste afsatser, fastgøre det med vinkeljern mod eksisterende verandatrin i over- og underkant samt støtte under i forkant (hvis det er nødvendigt) for til sidste at sætte trappebrættet øverst og også stødtrinene, hvis du ønsker det. Sørg blot for at tage højde for eventuelt overhæng for stødtrinene, når du sætter trappebrættet og skærer længden på vangstykkerne.

4 trinhøjder * 12 cm = 48 cm, så en trappe med 3 trin er vel rimelig, og så enten fjerne 3-4 mm på hver lægte i vangstykkerne eller lade nederste trin blive lavere.

Tænker du lave trappen i vinkel, er det det samme, men have et vangstykke i 45 graders vinkel i hjørnet og overveje fastgørelsen i den anden del.

• Elsker
Atom
  • Laddar…
Har i princippet bygget som du beskriver. Af restmaterial. 28x120 bruges til alt. 6 vange. Først tegnede jeg alt på en 24mm spånplade. Tegnede indtil jeg fandt det rigtige. Fremstillede det første vange. Så låste jeg dele med lidt træskruer. Kopierede 5 til...
På torsdag skal trappen skrues. En lige trappe. Skal forsøge at indsætte fotoet af det jeg gjorde...

• Synes
Testarn
  • Laddar…
Billedet viser en arbejdsbænk med træstykker placeret over en tegning. En skruemaskine og blyant ligger ved siden af.

Skal lægge 28x120 på jorden. Så vognstykker på disse. Først olie dem ind. Bunden med gammel motorolie...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.