2,042 læst ·
7 svar
2k læst
7 svar
Bygge terrasse - Bore i murstensfacade eller ej?
Et byggefirma skal bygge en 45 m2 stor terrasse på stolper. Jeg har et murstenshus, og tømreren siger, at han planlægger at bore i fugen mellem murstenene. Når jeg googler, synes nogle, at det ikke er godt at bore i fugen. Så hvad siger I om dette?
Medlem
· Sverige
· 5 689 indlæg
Normalt er "tegelhus" bare en enradet facadebeklædning og er ikke stabilt nok til at forankre en terrasse i, med diverse forskellige laster, der kan forekomme over sæsonerne. Eventuelle undtagelser er, hvis du kan forankre i grundmuren eller i bagvedliggende regelværk i teglfacaden, men jeg ville ikke gøre det sådan, det enkleste og efter min mening bedste er at sætte en plintrad nærmest væggen og have hele terrassedækket frikoblet fra huset.
Nærmest huset ligger der grus med makadam, så det bliver lidt besværligt at fylde igen det. Det enkleste er at fastgøre i facaden. Tænker at hvis tømreren siger, det er bedst, så burde det jo ikke være nogen fare? Hvad skulle der ske ligesom?H Harald Blåtumme sagde:Normalt er "teglhus" kun en enradet facadebeklædning og er ikke stabil nok til at forankre en terrasse i, med diverse forskellige belastninger, der kan forekomme over sæsonerne. Eventuelle undtagelser er, hvis du kan forankre i soklen eller i det bagvedliggende skelet i teglfacaden, men jeg ville ikke gøre det, det enkleste og efter min mening bedste er at sætte en plintrække nærmest væggen og have hele terrassedækket frakoblet fra huset.
Medlem
· Sverige
· 5 689 indlæg
Vi håber, du får flere svar, men min opfattelse er, hvad jeg skrev. En murstensfacade er netop kun en facade, bygget til at holde sig selv oppe med et minimum af andet end den vertikale belastning af sin egen vægt. Man kan fastgøre små armaturer osv. i murstenene, men intet tungt og stort, som kan bevæge sig, om end så lidt, af frost, fundamentændringer, sæsonskift osv.
Godmorgen, min terrasse/vinterhave ca. 25m2 byggede jeg i 1992 med sommerglas. I 2010 byggede jeg den om til efterårs/vinterbrug med isoleret gulv, glas og 40 mm kanalplade tag, bjælkelaget blev forstærket med flere plinter pga den ekstra vægt, den er ikke fastgjort i huset, og den har aldrig bevæget sig på en målbar/mærkbar måde, men en forudsætning er, at forarbejdet udføres ordentligt, jeg borede med jordbor og støbte egne sockler.H Harald Blåtumme sagde:Normalt er "tegelhus" kun en enradig facadeklædning og er ikke stabilt nok til at forankre en terrasse i, med forskellige laster, der kan forekomme over sæsonerne. Eventuelle undtagelser er, hvis du kan forankre i soklen eller i bagvedliggende regelværk i murstensfacaden, men jeg ville ikke gøre sådan, det enkleste og efter min mening det bedste er at sætte en plintrad nærmest væggen og have hele terrassedækket frakoblet huset.
Klik her for at svare