Micke64 sagde:
Sjovt! Vis gerne, hvordan du gør. Interessant at prisen kun er 1/3 af tilbuddet. Det taler jo imod det her rygte, at spær er så pokkers billige.
Det er nok sådan, at hvis man skal have en tømrer til at hamre dem sammen på stedet, så er det nemmere/billigere at bestille færdige.

M
hantverkare1 sagde:
Det er nok så at om man skal have en snedker der banker dem sammen på stedet så er det enklere/billigere at bestille færdige.
Jo, det kan ske - men sammenlignet med at bygge selv...

Micke64 sagde:
Jo, det kan hända - men jämfört att bygga själv...
Alt afhænger af, hvordan man værdsætter sin tid.

Er søm/skruer og beslag inkluderet i prisen ovenfor?
Hvad koster det, at nogen beregner på tagspærene og laver en tegning?

Mikael_L
For mig har der passeret 3 sæt spær.
Først byggede jeg spær til et friggebod, 5 stk. Sp.vidde 2,5 meter og total længde lidt over 3 meter, sadeltag 14°.
Jeg regnede dem ud med programmet "tagstolsbogen", hvilket næsten kan anses som overkurs.
Men fordelen ved en tegning med alle mål er jo stor.

Små spær, spinkle dimensioner, relativt få sømplader og ankersøm, materialet blev billigt.
Men jeg brugte alligevel en hel lang dag på at snedkerere dem sammen, sig cirka ti timer. Læg tid til for at sidde ved computeren og designe dem samt tid til at hente materiale.

Jeg er stadig ganske overbevist om, at det var gevinst (god timeløn på eget arbejde) sammenlignet med at bestille færdige i så små dimensioner.

Næste sæt spær var til garagen.
Her var det en spændevidde på næsten 4 meter og en total længde på næsten 5.
Og 8 stk spær, der var betydeligt større, beregnede jeg ville tage næsten 3 dages arbejde, med erfaring fra friggeboden.
Så her besluttede jeg mig for at få et tilbud. Og af tilbudssvaret kunne jeg regne ud, at det formentlig ville blive en anelse færre kroner at købe materialet selv, men at min egen timeløn ville blive så dårlig, at det ikke var værd at gøre det selv.
Men det hele faldt på, at leveringstiderne var alt for lange for mit behov (dumt at tro, det skal gå hurtigt midt i højsæsonen :o). Så jeg beregnede spær med tagstolsbogen, 27° sadeltag, købte derefter materialer og sømmede dem selv sammen.
Og tro det eller ej, nu lavede jeg disse på kun 1,5 dag (erfaring betaler sig :)), så bagefter kunne jeg regne ud, at jeg faktisk havde haft en timeløn på lidt over 100:-/timen for det arbejde, inklusive hvert bræt, plade og søm/skruer.
Ikke helt dårligt altså.

Så var det tid til huset, her overvejede jeg ikke engang at gøre det selv.
10 stk spær, rammeværk med forhøjet væg, 10 meters spændevidde, 4 stk ordinære stole, 6 stk i stærkt forstærket specialudførelse pga. en indtrukket ydervæg, der berøvede spæret sin naturlige støttepunkt.
Cirka 35' kostede det. Jeg har aldrig regnet på det, men jeg er ret overbevist om, at jeg næppe ville have fået træværket + plader + søm for de penge.
Der er fx 300-400 meter 195mm og 220mm C24 regler i disse 10 stolpe, alene der er halvdelen af totalkostnaden i mine indkøbspriser.

Senest redigeret:
Var det inkl leverans i tilbuddet? En kranbil med chauffør skal jo også have mad på bordet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.