38,830 læst ·
34 svar
39k læst
34 svar
Bygge Spær selv?
Jeg siger som håndværkeren, det er meget billigt at specialbestille spær. Har selv modtaget flere tilbud i jobbet på dette, og omkostningerne for træet og den tid det tager at lave dem selv gør, at det ikke kan betale sig. Du sparer måske 25-30% af prisen i forhold til at købe træ og selv bygge, og da forudsætter jeg, at din egen tid er "gratis".
Beder du om et tilbud på en specifik tagstol med specifikke spændvidder og højder fra en tagstolsproducent, får du selvfølgelig alle indgående mål. Som regel sendes sådan noget via e-mail, så der er jo mulighed for at "beholde" det.Gabbe1 sagde:Får du virkelig konstruktionsritninger fra tagstolsproducenten allerede ved tilbudsfasen?
Jeg fik det ikke, da jeg byggede hus, han (ejeren af tagstolsfirmaet) kom forbi, og jeg fik kigge på tegningerne, da vi diskuterede forskellige ting, men jeg fik ikke beholde dem.
I mit tilfælde endte det med, at jeg ikke kun bestilte de avancerede sakstagstole, men også de meget enklere "w-stole," fordi firmaet dels havde en god pris, og dels var meget rare at handle med.
At du får al dokumentation i forbindelse med bestilling/levering af stolene er en selvfølge.
At du får det allerede ved tilbuddet er langt fra en selvfølge, jeg ville ikke have givet den info, hvis jeg var sælgeren.
At du får det allerede ved tilbuddet er langt fra en selvfølge, jeg ville ikke have givet den info, hvis jeg var sælgeren.
Præcis. Man vil jo vide, hvad det er, man har fået pris på. Jeg har aldrig oplevet at ikke få specifikationer på det, jeg har bedt om pris på. Så kan det være, at det mangler detaljedimensionering og lignende, men de væsentlige dimensioner stemmer jo. Mange producenter har jo desuden tabeller eller programmer på deres sider, hvor man selv kan få de nødvendige dimensioner. Det samme gælder tagspær i stål osv.haavard sagde:
Tanken med at bygge tagspærene selv er, at jeg kan bygge dem på stedet, jeg bygger alene, og det er lidt for langt til vejen til at kunne nå med en lastbilskran.
Omkostningerne for mine timer spiller ingen rolle.
Omkostningerne for mine timer spiller ingen rolle.
Senest redigeret:
Ifølge relativt nye bestemmelser skal tagstole være CE-mærkede nu om dage, dette er jo lidt svært at gøre selv.Claesk sagde:
Spørgsmålet er bare, om det gælder bygherrer osv., eller om det også gælder privatpersoner, der bygger til sig selv.
Grundtanken burde vel ligge i at forhindre tagkollaps og fuskebyggeri, antager jeg.
Kravet på CE-mærkning gælder kun for Prefab tagstole.Claesk sagde:
Man må gerne bygge tagstole selv, men hvis kommunen kræver det, skal der være beregninger.
Det er også tilladt at lade den tømrer, som fx bygger huset, også bygge tagstolene på stedet, dette kræver selvfølgelig også, at der er beregninger.
De tegninger, man får ved et tilbud, er ikke tilstrækkeligt grundlag for at bygge en tagstol, da der mangler beregninger og instruktioner om, hvordan de skal sammensættes.
I de allerfleste tilfælde er det billigst at bestille færdige tagstole, de koster ikke meget mere end, hvad træet koster.
Fik tilbud på tagspærene i ugen, 8000kr + moms for 5 stk.
Tjekkede med kommunen og jeg har lov til at bygge mine egne, så længe jeg garanterer for, at de holder.
Købte materialer i dag, 2600kr og har endda valgt en større dimension.
Tjekkede med kommunen og jeg har lov til at bygge mine egne, så længe jeg garanterer for, at de holder.
Købte materialer i dag, 2600kr og har endda valgt en større dimension.
Sjovt! Vis gerne, hvordan du gør. Interessant at prisen kun er 1/3 af tilbuddet. Det modbeviser jo rygtet om, at tagspær er så utroligt billige.Montören sagde: