Jeg sidder lige nu og grubler over - bemærk at jeg er amatør! - hvordan man nemmest skal konstruere nogle detaljer på vores hus, og kom så til at tænke på, at man burde kunne bruge letbetonblokke med høj styrke til at bygge bærende "søjler".
Jeg har set dette indvendigt i et letbetonhus, så det burde vel gå lige så godt udvendigt eller? I mit tilfælde ville det blive som støtte til en (støbt) balkon.
Hvad siger I, er det en tosset idé eller en billig måde at lave stabile søjler på? At søjlerne desuden ville blive rektangulære (medmindre man saver blokkene til) kunne måske bare se ekstra flot ud, eller hvad tror I?
Se billedet for at se, hvilke søjler det er, jeg henviser til.
Jeg har set dette indvendigt i et letbetonhus, så det burde vel gå lige så godt udvendigt eller? I mit tilfælde ville det blive som støtte til en (støbt) balkon.
Hvad siger I, er det en tosset idé eller en billig måde at lave stabile søjler på? At søjlerne desuden ville blive rektangulære (medmindre man saver blokkene til) kunne måske bare se ekstra flot ud, eller hvad tror I?
Se billedet for at se, hvilke søjler det er, jeg henviser til.
Ah, denne evige armering. Det er der, en amatør går i stå, når man sidder og tænker! Antager, at det er nødvendigt, så man ikke kommer til at vælte søjlen, hvis man løber ind i den?chris47 sagde:
Ja lige præcis. Jeg tror heller ikke, at man bruger lecablok til søjler, men det er nok snarere betonblokke, men som sagt ikke mit område. Måske vil en ekspert på området bidrage til tråden. Prøv at poste den i jordarbejde, der er mange beton eksperter ved jeg.
/CC
/CC
Normalt armerer man alle slags søjler, fordi selvom materialet kan tåle en vis belastning vertikalt, kan man komme ud for såkaldt knækning. Jo smallere og længere søjler, desto større risiko for knækning.
Havde det været runde søjler, kunne du have støbt sådanne ved hjælp af paprør (findes i forskellige diametre). Selvfølgelig med indstøbt armeringsjern.