Jeg sidder lige nu og grubler over - bemærk at jeg er amatør! - hvordan man nemmest skal konstruere nogle detaljer på vores hus, og kom så til at tænke på, at man burde kunne bruge letbetonblokke med høj styrke til at bygge bærende "søjler".
Jeg har set dette indvendigt i et letbetonhus, så det burde vel gå lige så godt udvendigt eller? I mit tilfælde ville det blive som støtte til en (støbt) balkon.
Hvad siger I, er det en tosset idé eller en billig måde at lave stabile søjler på? At søjlerne desuden ville blive rektangulære (medmindre man saver blokkene til) kunne måske bare se ekstra flot ud, eller hvad tror I?
Se billedet for at se, hvilke søjler det er, jeg henviser til.
Jeg har set dette indvendigt i et letbetonhus, så det burde vel gå lige så godt udvendigt eller? I mit tilfælde ville det blive som støtte til en (støbt) balkon.
Hvad siger I, er det en tosset idé eller en billig måde at lave stabile søjler på? At søjlerne desuden ville blive rektangulære (medmindre man saver blokkene til) kunne måske bare se ekstra flot ud, eller hvad tror I?
Se billedet for at se, hvilke søjler det er, jeg henviser til.
Ah, denne evige armering. Det er der, en amatør går i stå, når man sidder og tænker! Antager, at det er nødvendigt, så man ikke kommer til at vælte søjlen, hvis man løber ind i den?chris47 sagde:
Ja lige præcis. Jeg tror heller ikke, at man bruger lecablok til søjler, men det er nok snarere betonblokke, men som sagt ikke mit område. Måske vil en ekspert på området bidrage til tråden. Prøv at poste den i jordarbejde, der er mange beton eksperter ved jeg.
/CC
/CC
Normalt armerer man alle slags søjler, fordi selvom materialet kan tåle en vis belastning vertikalt, kan man komme ud for såkaldt knækning. Jo smallere og længere søjler, desto større risiko for knækning.
Havde det været runde søjler, kunne du have støbt sådanne ved hjælp af paprør (findes i forskellige diametre). Selvfølgelig med indstøbt armeringsjern.
Spørg først din konstruktør om, hvordan han ser på sagen fra et styrkesynspunkt.
Havde det været runde søjler, kunne du have støbt sådanne ved hjælp af paprør (findes i forskellige diametre). Selvfølgelig med indstøbt armeringsjern.
Spørg først din konstruktør om, hvordan han ser på sagen fra et styrkesynspunkt.
Knækfald. Interessant - et nyt ord at udforske på nettetisolde sagde:
Paprør lyder omkostningseffektivt og dermed i min smag! Jo, jeg skal snart hyre en konstruktør, men vil have lidt styr på tingene og nogle idéer først, så man i det mindste kan være med til at kaste nogle idéer op i luften.
Her er lidt nyttig information, mens du venter på konstruktøren....
http://www.maxit.se/media/22/pdf/leca/vaggar/murverk_proj_konstr.pdf
/Ingenjören
http://www.maxit.se/media/22/pdf/leca/vaggar/murverk_proj_konstr.pdf
/Ingenjören
Ja det der med den evige armering... Præcis som nævnt så behøves den ekstra meget (og korrekt) netop for søjler, da de tåler masser af ren vertikal last men ikke meget, hvis det bliver en smule skæv belastning. Ikke ofte ser man søjler/stolper blive knust uden de vælter ganske enkelt.
Men afhængig af stil så er det nok tre fornuftige alternativer at mure op med armerede blokke, støbe i rør (selvom jeg nok personligt ikke har set så høje søjler støbt i rør?) eller beklæde en stål- eller træbjælke med passende materiel. Jeg tror, at den rigtige vej er at vælge, hvordan I ønsker, søjlen skal se ud, og så kan en konstruktør nok hjælpe jer med dimensionering og omkostningseffektiv konstruktion.
Selvom jeg ser mig som rimeligt handy og er "gymnasieingeniør" i byggeteknik, så ville jeg ikke give mig i kast med at lave en sådan søjle selv eller tage chancer med noget billigt, så det er godt at se, at I har helt klart for jer at ansætte en konstruktør. Jeg kan gerne konstruere en lille trappe eller noget derhjemme, men hvis man fejler på sådan en søjle, så bliver det jo en dødsfælde... Jeg tror simpelthen, at I mest behøver vælge stil, og så følger det byggetekniske automatisk.
Men afhængig af stil så er det nok tre fornuftige alternativer at mure op med armerede blokke, støbe i rør (selvom jeg nok personligt ikke har set så høje søjler støbt i rør?) eller beklæde en stål- eller træbjælke med passende materiel. Jeg tror, at den rigtige vej er at vælge, hvordan I ønsker, søjlen skal se ud, og så kan en konstruktør nok hjælpe jer med dimensionering og omkostningseffektiv konstruktion.
Selvom jeg ser mig som rimeligt handy og er "gymnasieingeniør" i byggeteknik, så ville jeg ikke give mig i kast med at lave en sådan søjle selv eller tage chancer med noget billigt, så det er godt at se, at I har helt klart for jer at ansætte en konstruktør. Jeg kan gerne konstruere en lille trappe eller noget derhjemme, men hvis man fejler på sådan en søjle, så bliver det jo en dødsfælde... Jeg tror simpelthen, at I mest behøver vælge stil, og så følger det byggetekniske automatisk.
Det er også muligt at købe "færdige" søjlerzachris sagde:
Klik her for at svare