Hej,
Jeg skal bygge en indervæg og har nogle spørgsmål, jeg håber at få hjælp med.
Jeg vil have en vis lydisolering i væggen, da den skal være lige ovenfor en trappe, hvor lyden fra vores nedre etage bevæger sig ret godt. Rummet bruges dels som kontor, men er også tænkt som gæsteværelse.
1. Jeg har tænkt mig at sætte 45x95-regler i gulv og loft. Jeg har læst, at et enkelt trick for at få forholdsvis lydisolerede vægge er at sætte de lodrette regler i "zigzag". Hvis jeg også her bruger 45x95-regler, fastgør jeg dem så med 45-siden i linje med gulv- og loftsregel. Lidt uklart beskrevet måske, men jeg håber nogen forstår mit spørgsmål.
2. Hvilken type isolering passer bedst til en indervæg, der skal være lydisoleret?
3. Jeg tænker OSB + gips udenpå. Hvor tykke skal disse være?
4. Derefter skal jeg også have en dør, og for at få lys ind mod trappehuset vil jeg have et vindue ved siden af døren. Af omkostningshensyn kan jeg ikke bruge penge på en lydisoleret vinduesdør eller et imponerende lydisoleret trelagsvindue, så her leder jeg efter brugte og af ældre stil. Jeg indser, at dette kan være en akilleshæl, når det kommer til selve lydisoleringen. Har nogen tips til andre løsninger?
Tak!