Jeg overvejer, hvordan jeg nemmest kan bygge ud. Har i dag en rektangulær huskrop med saddeltag. På grund af grundgrænser kan jeg ikke bare forlænge huskroppen. Overvejede at placere tilbygningen lidt skråt som vist på billedet nedenfor.

Grøn = det gamle hus
Blå = tilbygning

Tegning af en rektangulær grøn bygning med et blåt, skævt placeret tilbygning, adskilt af en rød linje, der markerer samlingspunktet.

Spørgsmålet er, hvordan gør man det nemmest ved den røde linje?

Det nye saddeltag på den grønne huskrop vil ligge i samme linje som det gamle tag, og hele det nye tag vil befinde sig højere end det gamle.

Er der nogen, der har adgang til en byggevejledning for, hvordan man nemmest samler det, eller nogle inspirationsbilleder?
 
Jeg anbefaler at detaljestudere mødet i et 3-d program, f.eks. SketchUp. Prøv at forskyde volumenerne i forhold til hinanden. En god plåtslagare bør du have med dig fra starten. Han ved, hvordan tilslutningerne skal løses.
 
J justusandersson sagde:
Jeg anbefaler at detaljestudere mødet i et 3D-program, f.eks. SketchUp. Prøv at forskyde volumenerne i forhold til hinanden. En god blikkenslager skal du have med fra starten. Han ved, hvordan tilslutningerne skal løses.
Tak for informationen! Efter at have pillet lidt rundt, er jeg kommet frem til, at tilbygningen måske burde se ud sådan her for at udnytte grunden bedst:
Diagram over bygge med farvede rektangler, rødt skråt gennemstræk markerer afstand fra en kant. Blåt område spørger om tagkonstruktion mulig.

Den røde streg er 4m fra grundgrænsen.

Så er spørgsmålet, hvordan tagstolen bliver i den del, der er markeret med blåt. Kan man have en saddeltagstol, hvor man kan indrette loftsetagen med sådan et udseende på taget?
 
Ellers kan man forestille sig udbygning i vinklen også, hvis der er plads i den retning?
Diagram af en vinkelformet bygning med grøn kontur og mulige udbygning markeret med en gul rektangel.
 
Anna_H Anna_H sagde:
Ellers kan man forestille sig udvidelse i vinklen også, hvis der er plads i den retning?
[billede]
Absolut! Men hvordan ser taget samt spærkonstruktionen ud med den løsning? Helst vil jeg dog ikke have, at udvidelsen skal gå op på siden af hovedbygningen, fordi terrassen vil miste lidt soltid. Terrassen ligger "ovenpå" den orage boks, og solen bevæger sig fra venstre til højre type.
 
Spær tror jeg ikke vil være noget problem. Det er vigtigt at overveje, hvordan tilbygningen påvirker det eksisterende. Er der rum, der bliver mørke på grund af tilbygningen? Fordelen med forskudte tilbygninger er mange gange, at eksisterende gavlvinduer kan bevares. Vis gerne en hel situationsplan med nordpil. Det letter vurderingen.
 
J justusandersson sagde:
Spærene tror jeg ikke vil være noget problem. Det er vigtigt at overveje, hvordan tilbygningen påvirker det eksisterende. Er der rum, der bliver mørke på grund af tilbygningen? Fordelen ved forskudte tilbygninger er mange gange, at de eksisterende gavlvinduer kan bevares. Vis gerne en hel situationsplan med nordpil. Det gør bedømmelsen lettere.
Lægger op mit originale forslag samt Anna_H:s forslag til huskrop på situationsplanen. 4m fra skel er markeret med rød streg.

Situationsplan med husforslag, grøn rute for terrasse, rød streg markerer 4m afstand til skel, nordsiden på situationsplanen er opad.

Situationsplan med bygning og nabogrænser markeret. Rød linje viser 4 m afstand fra grænsen. Byggeprojektet vises med skyggeanalyse.

Nord er nord på billederne fra situationsplanen. Det jeg tænker med alternativ 2 er, at terrassen (den grønne firkant) vil blive skygget.
 
Det er frem for alt aftensol, man vil have på terrasser, hvilket om sommeren betyder næsten nordvest. Nogen skyggerisiko kan jeg ikke se. Søndersolen står desuden højt. For en vellykket tilbygning skal du arbejde både med bygningsvolumerne og med den mulige planløsning. Det er meget let at lave meningsløse tilbygninger, der ødelægger lige så stort et område, som de tilfører.
 
  • Synes
MetteKson
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.