Jeg føler mig ret sikker på, at vi ikke skal bygge plank længere. 🤣🤣
Det bliver nok alt for besværligt, dyrt og unødvendigt.
Vi satser på en thuja i stedet. Skal bare beslutte højden, så må vi se, hvad det løber op i til sidst 😀

• Synes
  • Elsker
Nytt_användarnamn_2024_12 og 1 anden
  • Laddar…
Der findes flere slags Tuja, så tjek hvad de tåler og hvor hurtigt de vokser. Jordbunden er vigtig. Måske gå ind på et haveforum og drøft lidt. Tror det kan give mere end på dette forum. Kom gerne tilbage med noget som kan kaldes resultatet af det du har besluttet dig for. Held og lykke.

• Synes
Pappa1986
  • Laddar…
Nytt_användarnamn_2024_12
P Pappa1986 sagde:
Jeg føler mig ret sikker på, at vi ikke skal bygge plank længere. 🤣🤣
Bliver nok alt for omstændigt, dyrt og unødvendigt.
Vi satser på en thuja i stedet. Skal bare bestemme højden, så må vi se, hvad det kommer til at koste til sidst 😀
Brabant er den du skal satse på, hvis du vil have en tæt og hurtigvoksende, smaragd er mere som en gran bred ned til som smalner af opad..

• Synes
Pappa1986
  • Laddar…
Thuja indebærer meget mere arbejde hvert år, og 100 m er langt, når det skal klippes.

For at afstive et plankeværk kan man blandt andet gøre:
*plantekasser
*alkover/indrykninger af selve plankeværket
*pergola langs med plankeværket
*en terrasse med plank/spalier vinkelret mod plankeværket
*cykelstativ
*siddebænke
*eftersom det er landligt, så anskaf et tag til at stille grillen under.
osv osv.

• Synes
Pappa1986
  • Laddar…
Nytt_användarnamn_2024_12
Thujaer behøver virkelig ikke at blive klippet årligt, medmindre man er en perfektionist.

• Synes
Pappa1986
  • Laddar…
Ossian K Olsson
P Pappa1986 sagde:
Hej

Jeg skal snart i gang med at bygge et træhegn.
Det bliver omkring 2 meter højt, stolperne er 90×90 eller 70×70, men det bliver måske lidt spinkelt.
Men hvordan fastgør jeg stolperne og i hvad?
Jordankre, betonblokke eller grave et hul og støbe selv? Det bliver omkring 100 meter hegn.
Brædderne vil ligge overlappende, så vind og blæst kan trænge igennem.
Ser at du allerede har fået nogle tips i tråden, men her er et par gode tips fra Oskarsnickrar

https://www.instagram.com/p/CsOFrQsoKTu/
En ting jeg synes han glemmer at skrive, er ikke at bygge et lige hegn men lidt zigzag som han har gjort!

https://www.instagram.com/p/CsOAKXkITVB/
Derimod har jeg et sådan overlappende hegn, du tænkte at bygge. Det er et helvede at vedligeholde, så se om du kan bygge noget andet, især når du har så meget!

• Synes
Pappa1986
  • Laddar…
300 stk thujaer er bestilt fra det lokale planteskole. 100-120 cm.
Oplevede, at mange der findes på nettet er useriøse, og meget dårlige anmeldelser.

100:-/stk + jord 3-4000 ca. + mange timers gravning i hånden men må begynde i god tid, levering sker først i april.

Som indsigtsskærm vil vi bestille et 2 ×25 m fra visa xl for 1000:- og sætte op midlertidigt mod en nabo, indtil hækken er vokset færdig.

God weekend til jer alle

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.