Hej
Jeg skal snart i gang med at bygge et træhegn.
Det bliver ca. 2 meter højt, stolperne er 90×90 eller 70×70, men det bliver nok lidt spinkelt.
Men hvordan fæster jeg stolperne, og i hvad?
Jordankre, betonblokke eller grave huller og støbe selv? Det bliver ca. 100 meter hegn.
Brædderne vil ligge overlappende, så vinden kan passere.
Jeg skal snart i gang med at bygge et træhegn.
Det bliver ca. 2 meter højt, stolperne er 90×90 eller 70×70, men det bliver nok lidt spinkelt.
Men hvordan fæster jeg stolperne, og i hvad?
Jordankre, betonblokke eller grave huller og støbe selv? Det bliver ca. 100 meter hegn.
Brædderne vil ligge overlappende, så vinden kan passere.
Nytt_användarnamn_2024_12
Banlyst
· Sveriges himmelrike
· 165 indlæg
Banlyst
- Sveriges himmelrike
- 165 indlæg
Forstår ikke, hvad du mener med overlappende, for hvis man har brædderne overlappende, så bliver det jo tæt?P Pappa1986 sagde:Hej
Jeg skal snart i gang med at bygge et træplankeværk.
Det bliver cirka 2 meter højt, stolperne er 90×90 alt 70×70, men det bliver nok lidt spinkelt.
Men hvordan fastgør jeg stolperne og i hvad?
Jordanker, betonfundament eller grave huller og støbe selv? Det bliver cirka 100 meter plankeværk.
Brædderne bliver lagt overlappende, så vind og blæst kommer igennem.
Hvis det er et sted udsat for vind, så kræves der solide betonfundamenter for et så stort plankeværk..
Jordanker samt færdige småfundamenter kommer bestemt ikke til at holde..
typ sådan er tanken.Snoppenpåtoppen sagde:

Kan man overhovedet købe så robuste betonfundamenter, eller skal man støbe dem selv?
Findes der noget andet man kan gøre for at få det indsynssikret?
100 meter langt og 2 meter op. det er mere end vindfang som en 40 fods sejlskib. det bliver skrækkelige fundamenter, måske betonstøbning 300X300 og mindst 750 ned i jorden og plintejern som støbes ind i betonen med gennemgående bolte i stolpen som er mindst 90X90. Eller skråstivere på bagsiden eller forsiden for hver 3. meter hvis det skal holde.
Banlyst
· Sveriges himmelrike
· 165 indlæg
Banlyst
- Sveriges himmelrike
- 165 indlæg
Det vil blive et robust sejl😀 der findes bestemt større betonfundamenter, men disse kræver maskinhåndtering i så fald.P Pappa1986 sagde:
Er det så lange stræk, burde en hæk være meget billigere og lettere at få til..
Ok. Måske skal jeg tænke anderledes der... ærgerligt det er så dyrt med 2 meter hæk direkte....J jonaserik sagde:100 meter langt og 2 meter op. det er mere end vindfang som en 40 fods sejlbåd. det bliver voldsomme fundamenter, måske betongstøbning 300X300 og mindst 750 ned i jorden og plintjern som støbes ind i betongen med gennemgående bolte i stolpen som er mindst 90X90. Eller skråstivere på bagsiden eller forsiden for hver 3. meter hvis det skal holde.
Ingen tips om hvordan man kan gøre i stedet?
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 indlæg
Overlapping eller ej, så bliver det jo et uigennemsigtigt plank bortset fra visse skarpe vinkler. Højt vil du have det også: Byggetilladelse, hvordan har du tænkt der?
Køb tuja planter, de vokser med ca. 0,5 meter per år, hvis de trives, sættes med ca. 0,5 mellem, skal have meget vand i starten. Prisen på et plankeværk bliver nok ikke billig det heller. Sandsynligvis er tuja billigere på længere sigt. Ingen maling eller træ, der bliver dårligt. Bare vokser og klippes med en elektrisk hækkesaks på siderne og afvente højden, indtil den bliver passende.
Banlyst
· Sveriges himmelrike
· 165 indlæg
Banlyst
- Sveriges himmelrike
- 165 indlæg
En hæk med Tuja Brabant 120-140 cm høje, behov ca. 3 per/m 280 styk for 44 800 kr fandt jeg hurtigt, findes sikkert billigere, hvis man forsker dybere... svært at bygge et plank på 100 m billigere...P Pappa1986 sagde:
Har plantet sådanne hække før med godt resultat...
Inden for 3-5 år har du en tæt og flot hæk😀
https://nordensgard.se/produkt/thuja-brabant-120-140-cm-krukodlad-exklusiv-frifrakt/
Gætter på, at det ikke er 100 meter planke i lige linje, vinkler og hjørner hjælper meget med at tage kræfterne op. Også designet med brædder på begge sider stiver jo op.
Kiggede lidt på priser, det var ikke så slemt for de kortere, ca. 1300 for 25 korte Brabant, og de vokser op til 50 cm om året, hvis de trives. Nogle vil sikkert blive brune og give op. Bare supplér med en ny. På nogle år vil de vokse sig over dit hoved, som man siger.P Pappa1986 sagde: