4,475 læst ·
17 svar
4k læst
17 svar
Bygge plank - hvordan skal det blive stabilt?
Skal du have 2,2 m høje plank rækker ikke 500 høje plinte. Mindst 700 gerne højere.D Danve sagde:Jeg skal bygge plank som er ca. 2,2 m højt. Jeg skal nu sætte de horisontale regler på plads og overvejer lidt, hvordan jeg skal fastgøre dem i jorden
Jeg har tidligere bygget lavere hegn og satte da betonsko i beton, jeg blandede selv i rør. Synes slet ikke, det blev specielt stabilt. Hverken i jorden eller skoen og betonen. Samt at reglerne let blev ustabile i skoen også.
Derfor overvejer jeg at købe disse i stedet. Hvad har I for forslag til, hvad jeg skal gøre?
[link]
[billede]
Jeg har bygget en del tætte plank omkring min grund, lidt varierende højde afhængig af ujævn terræn men ca. 1,8 meter i gennemsnit.D Danve sagde:Jeg skal bygge plank, som er ca. 2,2 m højt. Jeg skal nu sætte de horisontale reglar op og overvejer lidt, hvordan jeg skal fæste dem i jorden.
Jeg har tidligere bygget lavere stakit og satte da en betonsko i beton, jeg blandede selv i rør. Synes slet ikke det blev specielt stabilt. Hverken i jorden eller skoen og betonen. Samt at reglerne let blev ustabile i skoen også.
Derfor overvejer jeg at købe disse i stedet. Hvad har I for forslag til, hvad jeg skal gøre?
[link]
[billede]
Jeg stræber efter at komme en meter ned med håndjordbor, spidse, sved og lange arme, men er der for store sten/klippe, så bliver det, hvad det bliver (mange gange kan der så sættes nogle armeringsjernstykker som dubbe i stenen/klippen).
Så beton i hullet (går en hel del til) og dobbelte 50 cm plintjern (inderside hhv. yderside) som jeg støber ind.
95x95 imprægnerede stolper (stolpestumper, som plintjernene fastgøres i under selve indstøbningen), tre horisontale reglar (70 eller 90 x45, kan ikke helt huske). 2-2,5 meter mellem stolperne, afhængig af hvor kraftigt tryk jeg vurderer, at planket skal modstå.
Djævelsk meget arbejde, men det har været stabilt i nogle år nu. Måske lidt overkill med plintjern, at støbe stolpen direkte i betonen ville nok halvere arbejdet og betonvolumen, men af lidt forskellige årsager tænker jeg, at det kan være godt at kunne rive ned eller renovere planket uden at skulle støbe om.
Klik her for at svare