Dannnnnnne
Hej! Jeg håber, dette kommer under den rette kategori nu.

Jeg har tænkt mig at bygge en pergola til sommeren og er lidt usikker på dimensioner samt fremgangsmåde.

Mit hus har en L-form, og jeg har tænkt mig at bygge pergolaen i L’et og fæstne den mod facaden.
Sådan er det tænkt, at det skal se ud oppefra.
Håndtegnet skitse af pergolakonstruktion, set oppefra, med målnoter for bærende bjælker og tagribber.

Tegning af pergola-plan med mål på 566 og 400 cm, ramme på 45x145 mm, samt spørgsmålstegn ved stolpernes placering i hjørner.

Jeg har tænkt mig at fæstne to bærelinjer i facaden 45x145, en i nord og en i vest. Og derefter bygge en "ramme", der fæstnes mod bærelinjen og hviler på stolperne.

Jeg har tænkt mig derefter at bygge taget på pergolaen færdigt i to dele, se delen nederst på billede 1. Og så montere disse i selve rammen fra billede 2.

Mit spørgsmål er, er det nok med 1 stolpe i højre hjørne, eller vil reglarne bøje sig, hvis jeg ikke har de stolper, som jeg har tegnet ind med spørgsmålstegn på skitsen?

Bliver 28x70 for spinkelt til tagribberne? De bliver cirka 2,7m lange, så det bliver måske vaklende, er i så fald 45x70 et bedre alternativ?

Håber, jeg har formået at formidle, hvad jeg mener her. Alle tips og idéer er meget velkomne!

F
Jeg har bygget næsten præcis den samme pergola, som du har tegnet. Rammen er 45x120, og ribberne er 22x70. Har også en stolpe ved dit spørgsmålstegn. Er meget stabilt.

Dannnnnnne
F Freddedan sagde:
Jeg har bygget næsten præcis den samme pergola som du har tegnet. Rammen er 45x120 og ribberne 22x70. Har også en stolpe ved dit spørgsmålstegn. Er meget stabilt
Okay! Brugte du 95x95 stolper? Og hvor lange ribber har du i din? Jeg er lidt bange for, at de skal slå sig

F
Stolperne er 95x95 men det er kun fordi det ser bedre proportioneret ud. Ribberne har jeg sænket ned i rammeværket, så de ikke kan slå sig.

Dannnnnnne
F Freddedan sagde:
Stolperne er 95x95, men det er kun for at det ser bedre proportionelt ud. Ribberne har jeg sænket ned i rammeværket, så de kan ikke slå sig.
Hvordan sænkede du ribberne ned i rammen? Jeg er lidt usikker på hvordan jeg skal gøre med fastgøringen af netop ribberne, hvis jeg gør det hele på jorden bliver det ret tungt at få op bagefter.

Ville du dele et billede af hvordan du har gjort det?

Dannnnnnne
Nu har jeg filet på dimension og stolper.
Og har besluttet mig for at flette ribberne ind i rammen for at mindske risikoen for, at træet vrider sig samt for det æstetiske. Men så dukkede næste overvejelse op!

Hvilken metode er nemmest til at fræse et hak 75mm dybt i en bjælke? Rundsaven går vel ikke så dybt? Og stiksav føles ustabil.
Er der nogen, der har gode tips her?

Dannnnnnne Dannnnnnne sagde:
Hvilken metode er nemmest for at save en regel 75mm dybt?
Fukssvans.
Sav maks 70mm, hvis du skal fælde en almindelig 45x70.

• Synes
Nylagat
  • Laddar…
Dannnnnnne
F fribygg sagde:
Fukssvans.
Sav max 70mm hvis du vil falde en almindelig 45x70 ind
Jeg skal falde flere 45x70 ribber ind i en 225 regel, hvordan får jeg "klodsen" ud hvis jeg saver med fukssvans?

Senest redigeret:
F
Stemjern!

Dannnnnnne Dannnnnnne sagde:
Jeg skal indfælde flere 45x70 ribber i en 225 regel, hvordan får jeg ud "klodsen" hvis jeg saver med sav?
Hammer og stemmejern er hurtigt, enkelt og tilstrækkeligt nøjagtigt til en pergola

• Synes
Civilpolisen
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.