4,314 læst ·
7 svar
4k læst
7 svar
Bygge på garageplade af beton - problemer med kuldebro?
Hej,
Vi overvejer at udvide vores hus med en tilbygning, der skal stå på en eksisterende garageplade af beton. Garagen ligger i en underetage med en vis udhæng over garageindkørslen. I pladen er der indstøbte rør for fremtidig gulvvarme (tænkt gulv ville være klinker), lavet af den tidligere ejer. Nu har jeg forstået fra en bygningsingeniør, at der er en risiko ved at sætte en trækonstruktion på pladen, da pladens betonkant fungerer som en kuldebro. Dvs. der er risiko for, at kulde leder ind under trækonstruktionen og skaber kondens, hvilket kan føre til råd/skimmel. Derudover vil selvsagt spildvarme fra gulvvarmen lække ud gennem betonsiderne, hvilket fører til øget energiforbrug. Har nogen kyndig person på forummet en smart løsning til problemet, som også fungerer æstetisk? Stemmer bygningsingeniørens risikovurdering? (har haft 2 andre bygningsingeniører ude for at kigge på tegninger hhv. styrke, som ikke har reageret på dette problem). Tegninger og byggetilladelse er ellers klar, og dette er lige nu den store hindring (ud over at finde gode håndværkere, der kan udføre arbejdet til en rimelig pris). Taknemlig for alle forslag til løsninger. Vedlægger del af tegning for information.
Vi overvejer at udvide vores hus med en tilbygning, der skal stå på en eksisterende garageplade af beton. Garagen ligger i en underetage med en vis udhæng over garageindkørslen. I pladen er der indstøbte rør for fremtidig gulvvarme (tænkt gulv ville være klinker), lavet af den tidligere ejer. Nu har jeg forstået fra en bygningsingeniør, at der er en risiko ved at sætte en trækonstruktion på pladen, da pladens betonkant fungerer som en kuldebro. Dvs. der er risiko for, at kulde leder ind under trækonstruktionen og skaber kondens, hvilket kan føre til råd/skimmel. Derudover vil selvsagt spildvarme fra gulvvarmen lække ud gennem betonsiderne, hvilket fører til øget energiforbrug. Har nogen kyndig person på forummet en smart løsning til problemet, som også fungerer æstetisk? Stemmer bygningsingeniørens risikovurdering? (har haft 2 andre bygningsingeniører ude for at kigge på tegninger hhv. styrke, som ikke har reageret på dette problem). Tegninger og byggetilladelse er ellers klar, og dette er lige nu den store hindring (ud over at finde gode håndværkere, der kan udføre arbejdet til en rimelig pris). Taknemlig for alle forslag til løsninger. Vedlægger del af tegning for information.
At det skulle blive så koldt i pladen, at det kunne blive kondens, har jeg svært ved at tro, I skal jo have gulvvarme. Desuden er der vel intet, der forhindrer jer i at isolere pladen med celleplast til siderne. Men der vil blive et frygteligt varmetab nedad, der er ingen tvivl om det. Der er en anden problematik omkring det, som handler om, hvad der sker, når man slukker for gulvvarmen. Da ser det ud til, at der kan ske en fugtophobning i pladen, som øger RF meget. Men alt afhænger jo af omstændighederne omkring jeres hus, og om pladen ligger på tilstrækkeligt med kapillarbrydende materiale og så videre.
I underetagen er der en garage, der holder mindst 5-10 C selv om vinteren. I loftet er der allerede "isolerplader" af pressede cementfiberplader (ved ikke hvad de kaldes). Problemet, som byggeteknikeren nævnte, var mere relateret til sideeksponeringen, og at betonmaterialet ville lække kulde indad, da kuldebroen ikke var brudt. Hvilket kunne resultere i kondens under væggene. Du tror altså ikke, at det er noget problem? Tror du, at energiforbruget vil blive højt af samme årsag? Men det kan måske lade sig gøre at sætte isolerende elementer (har nogen forslag til mærke?) eller lignende på siderne, men hvordan det ser ud rent æstetisk, ved jeg ikke.
Jeg tror ikke, det ville blive et problem, selvom du ikke isolerede, nej. Ikke med gulvvarme i pladen. Desuden ville I jo have klinker, ikke sandt? De er jo næppe fugtfølsomme. Syllen ligger jo ikke i direkte kontakt med pladen heller.
Isolerer gør du mest fornuftigt med cellplast, 50-100 millimeter, som du så pudser med fiberarmeret tyndpuds.
Isolerer gør du mest fornuftigt med cellplast, 50-100 millimeter, som du så pudser med fiberarmeret tyndpuds.
Problemet ligger, ud fra mit synspunkt iaf, hovedsageligt om det er isoleret under pladen alt at det er betonbjælkelag, hvælv eller lign som muliggør at isolere under i efterhånden.
Varmeudslip til siderne løses jo relativt enkelt ved at grave lidt celleplast (100-300 mm) ned. Samtidig er det jo passende at se over/forbedre dræningen.
Men hvis det ikke er isoleret under pladen og heller ikke kan isoleres, så virker det ret vanskeligt at bruge gulvvarmen. Hmm, ikke vanskeligt, bare meget dyrt ...
Varmeudslip til siderne løses jo relativt enkelt ved at grave lidt celleplast (100-300 mm) ned. Samtidig er det jo passende at se over/forbedre dræningen.
Men hvis det ikke er isoleret under pladen og heller ikke kan isoleres, så virker det ret vanskeligt at bruge gulvvarmen. Hmm, ikke vanskeligt, bare meget dyrt ...
Nu når jeg læser clabbes 2. indlæg, tror jeg, at jeg forstår, at han mener sutterängplanets væg, den som altså ses over jorden ...
Samme opskrift er vel ønskværdig, altså mindst 10 cm cellplast udenfor, men da bliver det jo helt klart både et æstetisk problem samt et problem med tilslutningen mod 2. planets ydervæg.
Samme opskrift er vel ønskværdig, altså mindst 10 cm cellplast udenfor, men da bliver det jo helt klart både et æstetisk problem samt et problem med tilslutningen mod 2. planets ydervæg.
Tak for info (dansk tastatur derfor de mærkelige bogstaver)! Eftersom intet er bygget endnu forestiller jeg mig at hvis kanterne isoleres 10 cm ud + puds så burde også selve isoleringen også bygges udad når væggene bygges op så det harmonerer og panelet kommer udenfor den isolerede kant.Mikael_L sagde:Nu när jag läser clabbes 2:a inlägg tror jag mig förstå att han menar sutterängplanets vägg, den som alltså syns ovan mark ...
Samma recept är väl önskvärt, alltså minst 10 cm cellplast utanför, men då blir det ju helt klart både ett estetiskt problem samt ett problem med anslutningen mot 2:a planets yttervägg.
Har nogen et godt forslag til hvilket isoleringsmateriale (fabrikat, producent?) man skal anvende og som kan pudses på? Jeg har også et udhæng ved garageindgangen som gør at jeg må isolere under udhænget. Som alternativ kan man måske anv. almindelig isolering (eller cellplast) og sætte panel yderst i stedet. Antar at det er svært at få pudsen til at hæfte opad mod udhænget?
Hvad tror I? Lyder det rimeligt?
Klik her for at svare