Ny her, så jeg håber, at indlægget havner det rigtige sted!

Vi har en gammel stald (en teglbygning, formodentlig fra 1800-tallet, måske 100 kvm eller deromkring) på grunden og overvejer, om det ville være muligt at omdanne det til en bolig.

Jeg tænker, at det udover at vi har brug for byggetilladelse osv. ville indebære, at man støber på den eksisterende plade og efterisolerer vægge og tag. Plus installere køkken og badeværelse osv. Vand er allerede ført ind.

Jeg undrer mig over følgende:
1. Er det kompliceret at støbe på bundpladen? Vi vil selvfølgelig ikke skille hele huset ad og så samle det igen. Er stålstolper i den eksisterende plade et problem? Omtrentlig pris for dette?

2. Har nogen erfaring med at restaurere et sådant gammelt teglhus? Facaden er i halvgod stand, hvad skulle der gøres? Omkostning?

3. Noget andet man bør tænke på, nogle red flags? Kan nogen komme med en pris for hele projektet, hvis man tænker, vi gør så meget som muligt selv?

Taknemmelig for svar!

• Gammelt staldloft med træbjælker, halmballer og et lille vindue. Rummet er delvist oplyst og har et rustikt udseende med synlige trækonstruktioner.
  • Gammelt staldbygning af mursten fra 1800-tallet med synlige skader på taget og facaden, mulig ombygning til bolig overvejes.
  • Gammelt teglbyggeri med røde mursten og trævinduer, ser slidt ud. Muret detaljering omkring vinduer og facade. Potentielt ombygning til bolig.
  • Gulv i gammel staldbygning med synlige revner og en delvist beskadiget stolpe. Rester af seletøj hænger fra stolpen.
  • Gammelt staldbygning med slidt mursten og beton ved siden af en rød trædør og et vindue. Skader på muren og vinterligt grundlag.
  • Gammelt teglstensmurværk med synlige skader og revner, tæt på vindue.
A Annika21 sagde:
Er stålstolper i den eksisterende plade et problem?
Ja, det er det, stål i beton ruster op.
Hvad bærer stålstolpen? Kan man fjerne den?
Et råd, bank al gammel beton væk, grav den gamle grus væk for at undgå fremtidig lugt, i princippet byg et hus indendørs.
Der findes mindst en tråd på byggahus.se, som beskriver dette.

• Synes
Annika21 og 1 anden
  • Laddar…
Jeg er enig med Leif😃 væk med den gamle betonplade, så I kan lægge afløbsrør ned,
og I kan isolere rigtigt og derefter støbe gulvvarme ind.
Så slipper I for al gammel muggen lugt.

• Synes
Annika21
  • Laddar…
L Leif i Skåne sagde:
Ja det är det, stål ner i betong rostar upp.
Vad bär stålpelaren? Kan man ta bort den?
Ett råd, bila bort all gammal betong gräv bort unken grus för att undvika framtida lukt, i princip bygg ett hus inomhus.
Det finns minst en tråd på byggahus.se som beskriver detta.
Tack för svar! Pelarna bär upp bjälklaget ovanför, kanske är tänkt som förstärkning eftersom det är höskulle där uppe och extra tungt? Ska kolla in den andra tråden! Har du nån uppfattning om vad bortvillad betong + ny grund går på i stora drag?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.