Leif... sagde:
Ser jo hyggeligt ud. Men uden at vide en pind så ville jeg ønske, at huset havde højere vinduer, cirka som på tilbygningen på siden. Iøvrigt synes jeg, at (næsten) alle huse burde have højere vinduer, så hvad ved jeg. (Behøver jeg nævne, at jeg kan lide høje vinduer med sprosser?)
Misforstå mig nu ikke Leif men "hvad taler du om"? ;) Til hvem var dit indlæg ment?

Et tårn behøver ikke blive virkelig dyr, hvis du er rigtig handy :)

Selve tårnet kan du nok med lidt hjælp bygge selv, men alt det frygteligt besværlige pladearbejde skal du måske hyre nogen til? Det behøver ikke tage fantastisk mange timer, men det afhænger af, hvor pænt man vil have det. Selv værdsætter jeg meget alt det fine pladearbejde. Taget på tårnet kan nok koste en del, da det kan laves alt fra simpelt til meget, meget avanceret.

I øvrigt er der nok ingen større omkostninger. Man skal også huske, at det faktisk er rigtig svært at få det helt tæt mellem hus og tårn.

dogen
Har en svigerfar som er vældig handy... Har dog ikke turdet lufte idéen for ham endnu ;)

leif
Jeg er også glad for høje sprossede vinduer. Ved du om prisforskellen er meget stor?

Egentlig er prisforskellen mellem høje smalle og standard ikke så stor. At tilføje sprosser er også kun et spørgsmål om knap hundrede kroner per vindue.

Til Leif kan jeg fortælle, at vinduerne på forsiden, den du viser, allerede er 11*13, altså 1,1 meter brede og 1,3 høje. DVS, de er betydeligt højere end standardvinduer. Dette hænger sammen på indersiden, da loftshøjden er 2,7 m. For at besvare et spørgsmål, som måske stilles, er JA, døren er 2,3 meter høj.

Et spørgsmål jeg har til dig Leif er "Hvad har du gjort med dele af min facade?".

Lou: Så er sagen klar. Selvfølgelig skal I have et tårn! Det som virkelig koster er vinduer (vi har dog enkeltlagsvinduer - altså ikke et vinterhus) og blikarbejde. Vi bruger egentlig aldrig tårnet. Yderst sjældent, men det bliver måske mere nu når det begynder at blive færdigt. Det ser dog utrolig flot ud, udefra. Det var nok det, der gjorde, at jeg faldt pladask for dette hus (udover den fantastiske beliggenhed).

Leif: At vinduerne ikke går længere ned på forsiden, skyldes det, at til venstre for indgangen ligger køkkenet med tilhørende køkkenborde, som står netop mod den væg, hvor vinduerne er. Dette betyder, at man ikke kan lade vinduerne gå ned så lavt, da de ville gå ned bag køkkenbordet. På højre side er der bryggers med igen et tilhørende bord. Bagsiden er en anden sag, der er vinduerne også lavere end dem på forsiden. Lige så brede men lavere giver det udseende, som du efterlyser. Hvis man dog skal se praktisk på det, så går det ikke på forsiden.

Lou: Skal du bygge tårn, så gør det ordentligt. Eftersom du kan lide tårne, kan du sikkert også lide at være i dem. Egentlig behøver et tårn, eller det der ligner et tårn, ikke at koste så meget ekstra. Selvfølgelig bliver det et par ekstra vinduer, men ellers ikke meget i træomkostninger. Det, der kan koste, er taget til tårnet, ville jeg gætte på omkring 75-100 tusind.

Tips1: Hvis man skal bygge med lidt "stil". Så bør man nok vælge faste poster i stedet for løse sprosser. Omkostningen er højere, men det ser mere eksklusivt ud, og mere gammeldags. Dette valg gjorde vi og er meget tilfredse. Ikke så svært at vaske vinduerne som man kan tro. Løse sprosser kan nok blive slidte efter 10-15 år, plastikclips der sprækker, mm.  :(

Tips2: At lade vinduet gå ned 1-2dm under bordpladen er blot smukt. Kig på hvordan det er i gamle huse. Man kan ikke lade ydersiden lide for en sådan bagatel. Vi blev nødt til at gøre dette i både vaskerum og køkken, og er meget tilfredse. Det bliver en smuk blomsterbænk, med den sænkede overflade.  :)

/Thrax

thrax och dogen

Har I billeder af jeres huse?

Er der nogen, der har en mening om at blande tegl og plade på taget?

Det går udmærket at blande tegl og plade. Har man tegl på taget, kan man have plade på tagkviste eller lignende.

Faste eller aftagelige sprosser er egentlig en detalje, som man vælger for sin egen del. På 20 meters afstand ser man ikke forskel på de to, et andet alternativ er at have sprosserne mellem glasruderne, det gør, at rengøring bliver en enkel opgave, og at INTET slides.

At have den "blomsterkasse" der tales om er også et spørgsmål om personlig smag, nogle kan lide det, og andre kan ikke. Har man H-hængte vinduer, er det ikke lige så let at åbne med den "blomsterkasse" der nævnes. Har man samtidig ekstra dybe bænke i køkkenet, bliver det endnu sværere.

Tak for alle de gode tips og svar! :)

Vi har hørt, at det ikke er passende med rigtige trægulve, når man bygger på betonplade?!
Nogen der har erfaring med det?

Vi har plade og et rum har trægulv (rigtige planker). Der er dog et luftspalte mellem plade og trægulvet. Det er måske sådan man plejer at gøre, da der er gulvvarme? Hvordan som helst fungerer gulvvarmen mindre godt netop på grund af denne luftspalte.

Vi har 34mm kileskåret plankegulv direkte på plade.
Kun plast og lumppap imellem.
Gulvet ligger flydende.
Bliver nødt til at lægge køkkenet om, fordi en bræt har kuvet sig meget
den forkerte vej, hvilket medfører, at gulvet løftes lokalt.
Træ giver jo en isolerende effekt, ikke godt ved vejromslag, tror jeg?
For så bliver det sværere for varmen at komme igennem.
Vi har en ret åben planløsning og klinker i hall, bad, vask, kontor.
Har ikke bemærket endnu, at det skulle være nogle problemer.

Thrax

thrax: jeg overvejer faktisk at gøre det på den måde. Men det er vel som du siger, at hvis træet begynder at krumme, så kan det løfte sig lokalt. Jeg tror dog mere på den løsning, fordi man slipper for luftmellemrummet mellem betonen og gulvvarmen samt gulvbrædderne. Luft isolerer jo fantastisk godt, så at lægge flydende burde være meget bedre fra et varme¬synspunkt. Jeg tænkte at flydespartle en smule op og derefter lægge flydende på plast og papir.

Meget vigtigt, at kernesiden vender den rigtige vej.
Da buer de sig rigtigt. Der kan være problemer med
kernebit.

Thrax

Japp!
/Thrax

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.