Hej,
Jeg skal placere et hjørnebadekar i kælderen mod to betoninder-vægge og overvejer at bygge to flisebeklædte nicher, 12 cm dybe og ca. 75 cm høje, mod væggene som indramning. Er der nogen synspunkter på, hvilken byggemetode/materialevalg der er bedst/billigst/nemmest? Det endelige overfladelag på nicherne skal (selvfølgelig) være fliser.
Jeg har selv spekuleret på disse varianter. Hver af varianterne giver anledning til forskellige udfordringer.
Så... er valget åbenlyst for den almindelige gør-det-selv person? Jeg har i hvert fald ingen anelse.
Mvh
Jonas
Jeg skal placere et hjørnebadekar i kælderen mod to betoninder-vægge og overvejer at bygge to flisebeklædte nicher, 12 cm dybe og ca. 75 cm høje, mod væggene som indramning. Er der nogen synspunkter på, hvilken byggemetode/materialevalg der er bedst/billigst/nemmest? Det endelige overfladelag på nicherne skal (selvfølgelig) være fliser.
Jeg har selv spekuleret på disse varianter. Hver af varianterne giver anledning til forskellige udfordringer.
- Mur nichen op med lecablokke mod betonvæggene og lim en form for vådrumsplade (humidboard?) på med hjælp af gipsmørtel(?)
- Samme som ovenfor, men puds lecablokkene (med hvad?) og flise direkte på i stedet for vådrumspladen.
- Rejs en niche mod væggen med træregler og beklæd med vådrumsplade
- Lim skumplastblokke mod væggen og lim vådrumsplader på disse. Hvordan lime skumplast mod beton? Hvordan lime gipsplader mod skumplast?
- Placer isblokke mod væggen og flise direkte på disse og få derefter et hult fliseskal, når vandet smelter væk... Okay... vi springer den
Så... er valget åbenlyst for den almindelige gør-det-selv person? Jeg har i hvert fald ingen anelse.
Mvh
Jonas
Jeg ville nok have valgt alt. 1 (mure med lecablokke + vådrumsplade).
Det er sikkert muligt at løse med en form for regelkonstruktion også? Men jeg kender ikke de øvrige forudsætninger i denne kælder? Er det en ældre kælder med en vis fugtvandring i pladen, er det måske ikke så hensigtsmæssigt at lukke træregler inde ifølge alternativ 3.
Desuden kan jeg personligt godt lide at holde materialerne sammen. I et træhus ville jeg have valgt en konstruktion af træ (så vidt muligt). I et rum, der i sin grund er bygget af sten, ville jeg efter samme princip have valgt at holde mig til sten (så vidt nu er muligt).
Det er sikkert muligt at løse med en form for regelkonstruktion også? Men jeg kender ikke de øvrige forudsætninger i denne kælder? Er det en ældre kælder med en vis fugtvandring i pladen, er det måske ikke så hensigtsmæssigt at lukke træregler inde ifølge alternativ 3.
Desuden kan jeg personligt godt lide at holde materialerne sammen. I et træhus ville jeg have valgt en konstruktion af træ (så vidt muligt). I et rum, der i sin grund er bygget af sten, ville jeg efter samme princip have valgt at holde mig til sten (så vidt nu er muligt).
Uden at tænke så meget, føles muring som en "no-brainer". Enkelt og afprøvet, (i det mindste hvis man kan lide at mure og har mulighed for at blande mørtel).
At bruge LP50 havde jeg ikke selv fundet på, og jo mere jeg tænker over det, desto bedre bliver det. Det bliver jo utrolig enkelt, billigt, og jeg får præcis den dimension, jeg vil have på nichen uden at være afhængig af tykkelsen på murstenene. Tak for tipsene (både eviljava och Matti_75)
At bruge LP50 havde jeg ikke selv fundet på, og jo mere jeg tænker over det, desto bedre bliver det. Det bliver jo utrolig enkelt, billigt, og jeg får præcis den dimension, jeg vil have på nichen uden at være afhængig af tykkelsen på murstenene. Tak for tipsene (både eviljava och Matti_75)
Hej!scim sagde:
Bauhaus har vådrumsplader, som de kalder Do-it. Det er et meget alsidigt kompositmateriale, der findes i forskellige tykkelser og ikke er særlig dyrt. Fantastisk nemt at arbejde med og kan bruges til at bygge diverse mere eller mindre konventionelle løsninger, som man kan sætte fliser direkte på.
Skær igennem armeringen med et barberblad. Knæk! Lim delene sammen med montagelim. Fastgør konstruktionen mod væggen. Flisearbejde. Færdig.
Materialet i sig selv tåler fugt, men hvis man bruger disse plader i den vådeste zone i et vådrum, skal de tætnes med folie på traditionel vis. Men hvis du allerede har en flisebeklædt væg, som du skal bygge en niche på, er der nok ingen grund til det. At flise direkte på pladen kan gøres direkte, men hvis du skal fugtspærre med folie, skal pladen primes. Det glemte jeg, og fugtspærrefolien kunne trækkes af meget let. (Tip).
Held og lykke!
Klik her for at svare